Tips gevraagd over instellen van Bipap

1
Ik zou graag wat tips en ideeën willen ontvangen.

Tijdens het inslaap vallen met mijn bi-pap, heb ik de eerste 2uur vaak een slik/stik moment, het lijk wel alsof ik geen lucht krijg.

Ik voorkom dit door op mijn rug in slaap te vallen maar ik ben een zij-slaper, dus ik draai automatisch na 10min op mijn zij.
Wat mij dus binnen die 2uur grens, regelmatig een heftige schrik reactie oplevert (en mijn partner ook).

Ik heb een Contour CPAP kussen, een bi-pap en N20 masker.
Aanloop is uit, geen verwarmde slang (gebruik ik pas bij vrieskou)
overige instellingen zie onder
Schermafbeelding 2022-01-05 om 14.28.13.png Schermafbeelding 2022-01-05 om 14.28.13.png 1904 keer bekeken 25.35 KiB
Wie ken dit en ervaart hetzelfde?
Wie heeft er een tip voor mij?

modedit RM: titel ter verduidelijking aangepast
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd

2
neuteboomg schreef: 05 jan 2022, 14:30 Tijdens het inslaap vallen met mijn bi-pap, heb ik de eerste 2uur vaak een slik/stik moment
Zijn dat apneu/hypopneu/flow limitation episodes die zichtbaar zijn in OSCAR?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Tips gevraagd

4
Weet je het zeker dat je geen verwarmde slang gebruikt? Ik vraag dit omdat ik in jouw afbeelding zie staan Climate Control Automatisch en Temperatuur Aan en ingesteld op 21 graden Celsius.

Dit alles duid op het gebruik van een verwarmde slang, zodra je deze aansluit, springt Climate control standaard op Automatisch.

Verder het
vaak een slik/stik moment
bij het gebruik van een Bipap.

Dit probleem doet zich vaak voor op het overschakelmoment van Inademing naar Uitademing en het overschakelmoment van Uitademing naar Inademing.

Dit wordt vaak veroorzaakt doordat het apparaat niet synchroon loopt met jouw eigen patroon van ademhaling.

Je kunt dit instellen door gebruik te maken van Ti-min (zo laag mogelijk instellen) en de TI-max (zo hoog mogelijk instellen)

Ti-Control Ti-Control

en de experimenteren met Spontaneous Trigger (van uitademing naar inademing) en Spontaneous Cycle (van inademing naar uitademing).

Triggering and Cycling Triggering and Cycling

Je kunt het momentum daarmee verplaatsen en zo trachten de ademhaling te synchroniseren.

Ik bleef daar toch last van houden, hoewel de ahi omlaag ging, maar de flow limitation was niet datgene wat het bij een ASV wel is en daarom ben ik overgestapt op een ASV. (Zelf privé aangeschaft) Het synchronisatie probleem was daarmee opgelost.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tips gevraagd

5
RuudJ schreef: 05 jan 2022, 23:33 Weet je het zeker dat je geen verwarmde slang gebruikt? Ik vraag dit omdat ik in jouw afbeelding zie staan Climate Control Automatisch en Temperatuur Aan en ingesteld op 21 graden Celsius.

Dit alles duid op het gebruik van een verwarmde slang, zodra je deze aansluit, springt Climate control standaard op Automatisch.
Dat zie ik nu ook, maar ik gebruik geen verwarmde slang op dit moment, vreemd.

Ik zal mediq eens vragen.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd

6
RuudJ schreef: 05 jan 2022, 23:33 Je kunt dit instellen door gebruik te maken van Ti-min (zo laag mogelijk instellen) en de TI-max (zo hoog mogelijk instellen)


Ti-Control.JPG


en de experimenteren met Spontaneous Trigger (van uitademing naar inademing) en Spontaneous Cycle (van inademing naar uitademing).


Triggering and Cycling.JPG


Je kunt het momentum daarmee verplaatsen en zo trachten de ademhaling te synchroniseren.

Ik bleef daar toch last van houden, hoewel de ahi omlaag ging, maar de flow limitation was niet datgene wat het bij een ASV wel is en daarom ben ik overgestapt op een ASV. (Zelf privé aangeschaft) Het synchronisatie probleem was daarmee opgelost.
OK, ik ga zelf wel gaan experimenteren.

okay huidige TI-min stond op 0,5 en TI-max ook op 0,5
Welke waardes zou een TI-min en of TI-max moeten "hebben" betreft een start van het experiment?

ik zet de waardes nu op: TI-min 0,1 en de TI-max op 4,0
wat moet ik terugzien in de data?
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd

9
Ik vond de instelling, zoals je hem nu gaat uitproberen, een hele verademing qua ademhalen. De overgangsmomenten qua in - en uitademing en vice versa is vrij persoonlijk en dat kun je alleen maar door uitproberen wat de juiste instelling voor jezelf is om tot een goed resultaat qua synchronisatie van de ademhaling te komen. De Ti-min en Ti-max instelling heb ik ook dankzij de tip van PLP gevonden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tips gevraagd

10
neuteboomg schreef: 06 jan 2022, 14:05 okay huidige TI-min stond op 0,5 en TI-max ook op 0,5
Dat is een recept voor een ramp, want alle inspiratoire cycli zullen dan precies een halve seconde duren. Dat voelt ongetwijfeld heel raar.

neuteboomg schreef: 06 jan 2022, 14:05 ik zet de waardes nu op: TI-min 0,1 en de TI-max op 4,0
Goed. Houden zo!
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Tips gevraagd

11
net wakker.

dit was niet best.

AHI 4.5 (9uur geslapen)

de aanvoer leek gemakkelijker te gaan (inademen) maar bij het uitademen kreeg ik een onbekende weerstand..
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd

12
Dit komt omdat je ademhaling niet synchroon loopt met het apparaat.

Dit moet je instellen met spontane cycle instelling.

De Resmed Vauto heeft ook de Modus S van Spontaan ademhalen. Heb je die al eens geprobeerd?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tips gevraagd

14
Ik zet de instellingen op:

Modus S
ipap waarde xx
epap waarde xx

backup-freg Uit
Easy-Breathe Aan

Ti Max 4.0s (verder dan 4.0 kan ook niet)
Ti Min 0.1s

wat doe ik met:

Easy-Breathe Aan of Uit?
Trigger en Cycle? die staan nu op Gem. (gemiddeld)

Als ik de machine nu inschakel met bovengenoemde instellingen gaat het gelijkmatiger, komende nacht nieuwe ronde :-)
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd

15
Modus S Ik weet niet of je hier ook een epap min en epap max hebt? Ik heb een ASVAUTO
ipap waarde xx Met onderstaande waarden heb ik ipap-min 9.0 en ipap-max 16.6
epap waarde xx ik heb ingesteld epap-min 8.0 en epap-max 9.0 en heb PS-min 1.0 en PS-max 7.6 dus een drukondersteuning 6.6

backup-freg Uit Kan deze alleen op Uit of Aan of kun je die ook instellen op een aantal ademhalingen? Ik had alleen 10 ademhalingen met de Bipap ST.
Easy-Breathe Aan Eigen keuze, kwestie van proberen wat bevalt.

Ti Max 4.0s (verder dan 4.0 kan ook niet) Prima
Ti Min 0.1s Prima

wat doe ik met:

Easy-Breathe Aan of Uit? Zie boven
Trigger en Cycle? die staan nu op Gem. (gemiddeld) Ook dit is een kwestie van uitproberen. Je moet kijken en vooral voelen wanneer het apparaat de inademing en uitademing start en dit met de instelling Very High-High-Medium-Low-Very Low proberen te synchroniseren. Met een ASV heb je hier geen last van.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tips gevraagd

16
dat afstellen is een drama zeg.

ik heb vannacht alles weer teruggezet qua instellingen.

Als ik de S modus inschakel, dan moet ik "lucht" duwen bij het uitademen. ik had Ti min op 0,1 en Ti-max op 4,0. de aanvoer is dan niet constant, eerst zacht dan harder, ik heb de Ti-max om 0,5 gezet en de Ti-min op 0,1. Dan wordt het qua uitblazen rustiger.

Dus wat doet die S modus ... geen idee. Die maakt er een rare cycles van, de aanvoer is er wel, maar deels rustig en daarna steviger.. dus bij het uitademen moet ik druk zetten.

Na 5 min heb ik de S modus gewijzigd in VAuto en heb kunnen slapen.

Bij de S modus verdwijnt de optie ondersteuningsdruk. Je hebt alleen een EPAP en IPAP.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd

17
RuudJ schreef: 07 jan 2022, 14:51 Modus S Ik weet niet of je hier ook een epap min en epap max hebt? Ik heb een ASVAUTO
ipap waarde xx Met onderstaande waarden heb ik ipap-min 9.0 en ipap-max 16.6
epap waarde xx ik heb ingesteld epap-min 8.0 en epap-max 9.0 en heb PS-min 1.0 en PS-max 7.6 dus een drukondersteuning 6.6
Met die S modus heb ik alleen een ipap en epap, dus geen ondersteuningsdruk. (die is juist zo prettig in de VAuto stand)

Dus jullie kunnen met een ASVAuto meerdere ipap en epap waardes invoeren? woow.. meer parameters, dat klinkt goed.

RuudJ schreef: 07 jan 2022, 14:51 Easy-Breathe Aan Eigen keuze, kwestie van proberen wat bevalt.
aan dus. Bij uitschakelen komt er alleen aanvoer als ik inadem... rare gewaarwording.
RuudJ schreef: 07 jan 2022, 14:51 Trigger en Cycle? die staan nu op Gem. (gemiddeld) Ook dit is een kwestie van uitproberen. Je moet kijken en vooral voelen wanneer het apparaat de inademing en uitademing start en dit met de instelling Very High-High-Medium-Low-Very Low proberen te synchroniseren. Met een ASV heb je hier geen last van.
hmmm..
is trigger van toepassing op inademen? is dat die Ti-Min waarde?
en de Ti-Max de Cycle window?

Bij Ti-control, zeiden, Jij Ruud (en PLP), dat Ti-Max zo hoog mogelijk instellen als mogelijk is.
Hoe meet ik dat? (want 4,0 geeft zoveel onrust)
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd

18
Bij de ASV op Auto stand heb je vier parameters om in te kunnen stellen.
Je hebt EPAPmin en EPAPmax en dan heb je PSmin en PSmax.
standaard staat de EPAPmin op 4 en EPAPmax op 10.
PS (Pressure support / drukondersteuning) PSmin staat op 3 en PSmax staat op 10.
Dit geeft een EPAP bereik van 4 tot 10 cm/WK en een IPAP van 7 tot 20 cm/WK.
Een heel groot bereik dus.
De ASV controleert de flow op 13 punten, dus mocht er wat aan de flow mankeren dan zal het algoritme ingrijpen en corrigeren. En dit werkt.
Als ik ga liggen begint het apparaat op de lagere instelling, na een meting van zo'n 3 minuten heeft hij je ademhaling afgetast en gaat in het goede bereik staan. (maar dan slaap ik al :D).

Re: Tips gevraagd

19
Henk22 schreef: 08 jan 2022, 11:17 Bij de ASV op Auto stand heb je vier parameters om in te kunnen stellen.
Je hebt EPAPmin en EPAPmax en dan heb je PSmin en PSmax.
standaard staat de EPAPmin op 4 en EPAPmax op 10.
PS (Pressure support / drukondersteuning) PSmin staat op 3 en PSmax staat op 10.
Dit geeft een EPAP bereik van 4 tot 10 cm/WK en een IPAP van 7 tot 20 cm/WK.
Een heel groot bereik dus.
De ASV controleert de flow op 13 punten, dus mocht er wat aan de flow mankeren dan zal het algoritme ingrijpen en corrigeren. En dit werkt.
Als ik ga liggen begint het apparaat op de lagere instelling, na een meting van zo'n 3 minuten heeft hij je ademhaling afgetast en gaat in het goede bereik staan. (maar dan slaap ik al :D).
ik dacht het al.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd

20
Henk22 schreef: 08 jan 2022, 11:17 De ASV controleert de flow op 13 punten, dus mocht er wat aan de flow mankeren dan zal het algoritme ingrijpen en corrigeren. En dit werkt.
Weet niet waar dat getal 13 vandaan komt. De periodiciteit van terugkoppeling is elke 160 milliseconden (8/50 van een seconde) dus het aantal zal variëren naar de tijdsduur van de inademing.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen