Re: Tips gevraagd

21
okay. komende nacht iets langer proberen.

nu 24s opnamen in de S modus Ti-min 0,1 en Ti max op 4,0
na het terugzetten "oude instellingen van voor 4 januari, was het mis qua flow limition.

Dus toch zinvol om het opnieuw te proberen.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd

22
persluchtpiraat schreef: 06 jan 2022, 20:15
neuteboomg schreef: 06 jan 2022, 14:05 okay huidige TI-min stond op 0,5 en TI-max ook op 0,5
Dat is een recept voor een ramp, want alle inspiratoire cycli zullen dan precies een halve seconde duren. Dat voelt ongetwijfeld heel raar.
Gek genoeg voelt dat niet raar aan. Dat verbaasd mij ook zo.

Ik ga vannacht de S modus opnieuw instellen
ipap 10.4
epap 5.0
Ti-min 0,1
Ti-max 1,0
Trigger Erg laag
Cycle Erg hoog
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd

24
Bij de S modus verdwijnt de optie ondersteuningsdruk. Je hebt alleen een EPAP en IPAP.
Bij de modus S heb je de instelling Rise Time (drukondersteuning), die voor de stijging zorgt tussen de Uitademing druk en de Inademing druk.

Dus uitademing druk (Epap) + Rise Time = inademing druk. De Rise Time zorgt dus voor 'ademhaling' patroon. Dat dit gepaard gaat met een hogere luchttoevoer is dan ook nodig om makkelijker in te ademen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tips gevraagd

25
RuudJ schreef: 08 jan 2022, 13:21
Bij de S modus verdwijnt de optie ondersteuningsdruk. Je hebt alleen een EPAP en IPAP.
Bij de modus S heb je de instelling Rise Time (drukondersteuning), die voor de stijging zorgt tussen de Uitademing druk en de Inademing druk.

Dus uitademing druk (Epap) + Rise Time = inademing druk. De Rise Time zorgt dus voor 'ademhaling' patroon. Dat dit gepaard gaat met een hogere luchttoevoer is dan ook nodig om makkelijker in te ademen.
die Rise Time, kan alleen aangepast worden als Easy-Breathe is uitgeschakeld.
standaard staat die op Min.

Op jullie ASV AUTO is dat natuurlijk wel instelbaar.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd

26
neuteboomg schreef: die Rise Time, kan alleen aangepast worden als Easy-Breathe is uitgeschakeld.
standaard staat die op Min.

Op jullie ASV AUTO is dat natuurlijk wel instelbaar.
Hoeft niet en kan ook niet, het algoritme houd rekening met je natuurlijke ademhaling.

Re: Tips gevraagd

28
kan, maar dan moet ik ergens weten.. of ik een hoge (snelle) ventilatiebehoefte of ik een langzame behoefte. Terwijl Easy Breathe [ingeschakeld] het zelf "zou" berekend.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd

29
Ik vond iets over de instellingen van Ti-min en Ti-max.
Resmed heeft een grafiek voor globale instelling van deze parameters, het houd blijkbaar verband met je aantal ademhaling teugen per minuut. Een screenshot:
Screenshot_20220108-185035.png
Als je in Oscar je ademhaling per minuut telt dan zou je aan de hand van dit grafiekje eens proef kunnen draaien.
Stel je ademhaling is 15 in de minuut dan zou Ti-min 1 zijn en Ti-max 2.
Er word geadviseerd de Rise Time niet hoger dan Ti-max te zetten.

Re: Tips gevraagd

30
Henk22 schreef: 08 jan 2022, 19:05 Ik vond iets over de instellingen van Ti-min en Ti-max.
Resmed heeft een grafiek voor globale instelling van deze parameters, het houd blijkbaar verband met je aantal ademhaling teugen per minuut. Een screenshot:
Ik ben nieuwsgierig wat u denkt te bereiken door de ademhaling in te kaderen?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

32
ik heb 03:32:35 geslapen in de S modus
Daarna weer Vauto ingeschakeld, voor 4uurtjes, maar dat geen aanvullend succes..

Jammer dat ik in Oscar niet de gebruikte instellingen kan terugvinden. betreft deze 3;30u.

maar ik dacht deze
S modus
min epap 6,0 (iets hoger dan normaal, ik ondervond hier voordeel bij, toen ik om 1900u een uurtje ging testen)
max ipap 12

overige weet ik niet zeker meer.
Easy breathe uit, Stijgtijd 900, Trigger erg hoog, Cycle erg hoog

scherm luchtstroomsterkte overzicht Statistieken Wat vinden jullie?
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

34
Dag Henk (en anderen die meelezen)

ik ben nog steeds bezig om de juiste afstelling te vinden. Maar het lukt niet echt.

Ik ben super geholpen tot nu toe, maar de AirCurve 10 VAuto, is beperkt in de mogelijkheden, je kan wel "iets" handmatig instellen, maar je wil ook dat er controle op de achtergrond blijft meedraaien (zoals de ASV Auto wel doet).

vb al zet ik alle instellingen op min en max; ik kom de nacht niet door, geen lage AHI of een verbetering tov flow limitation.

Een ander wetenswaardig dingetje: Wanneer je een nieuwe machine krijgt, en de arts/verpleegkundige je basis instellingen in het systeem zet, blijven er toch wat onduidelijkheden over.
Ik was er vb vanuit gegaan, dat er in de VAuto stand een alle basis instelling actief waren, zoals Ti min 0,3 en Ti max 2,0, stijgtijd 300, trigger op low, en cycle op high, maar omdat je instellingen in een VAuto modus niet kan veranderen, weet niet niemand welke instellingen worden gehanteerd in de VAuto stand.
Je kan tijdens gebruik het klinisch menu openen, slaap rapport inzien met 3 tabbladen (draaien aan grote wiel) en dan zie je ineens dat ti min - ti max 0,5s - 0,5s aangeven, dat de cycle op 0% staat. Dat zijn m.i. de waardes waardoor Flow Limitation worden veroorzaakt.

Dus simpel gedacht; we passen die waardes aan in de S modus, vervolgens terug naar VAuto en je zou denken dat het dan goed gaat.
Dus niet. Maar dan ook echt niet...

Als ik mijn ResMed Aircurve 10 VAuto in de S modes (=is Bi-level stand) zet daar schieten mijn AHI omhoog, de machine maakt zoveel herrie dat, zowel mijn partner als ik, niet meer kunnen slapen. (en ook geen verbetering tov flow limitations)

Dus ja... vanuit een soort armoe heb ik de machine maar terug gezet in de VAuto modes.

Dus samengevat:

Ik accepteer voorlopig die Flow Limitation wel.. [PLP heeft er 15jr mee kunnen slapen, dus ik heb nog even]
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

35
Hoi Neuteboom,

Jammer dat je niets opschiet met de Bipap.
Mocht je ooit de kans krijgen dat je heel geschikt aan een ASV kan komen, dan zou ik niet aarzelen.
Met de wetenschap van nu vind ik dit apparaat bijna idiot proof. Die van mij staat op ASVauto en ik heb 1 keer EPAP min met 1 opgehoogd, maar al die tijd heb ik nergens meer aan gezeten.
Het is masker op, slapen en de machine houd de wacht.
Daar ik geen bipap gehad heb kan ik je verder niet helpen, ik hoop dat anderen nog wat opties voor je hebben.
Nogmaals blijf hameren op die ASV, het ei van Columbus.

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

36
dank iig.

Ik hoop dat ik via een second opinion iets meer te weten komen over die Flow Limitation. Zodat de weg vrij is om ASV machine via de normale weg te verkrijgen.

Ik kan mij haast niet voorstellen dat ik de enige ben die hiermee worstelt.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

37
neuteboomg schreef: 14 jan 2022, 11:14 Ik was er vb vanuit gegaan, dat er in de VAuto stand een alle basis instelling actief waren, zoals Ti min 0,3 en Ti max 2,0, stijgtijd 300, trigger op low, en cycle op high, maar omdat je instellingen in een VAuto modus niet kan veranderen, weet niet niemand welke instellingen worden gehanteerd in de VAuto stand.
Je kan tijdens gebruik het klinisch menu openen, slaap rapport inzien met 3 tabbladen (draaien aan grote wiel) en dan zie je ineens dat ti min - ti max 0,5s - 0,5s aangeven, dat de cycle op 0% staat. Dat zijn m.i. de waardes waardoor Flow Limitation worden veroorzaakt.
Flow limitation wordt veroorzaakt door obstructie, en "toegelaten" door een inadequate behandeling. Dat rust vooral op EPAP en PS. De rest is "details." De effectiviteit van mijn ASV berust op de werking dat hij direct de PS verhoogt vanaf de basisdruk van 5 cmH2O naar een adequaat niveau (tussen 5 en 10) om de FL op te heffen.

Die 15 jaar waren overigens hels vergeleken met mijn huidige toestand.
Henk22 schreef: 14 jan 2022, 11:41 Mocht je ooit de kans krijgen dat je heel geschikt aan een ASV kan komen, dan zou ik niet aarzelen.
Daar kan ik mij zeker in vinden. Ik raad altijd de DSX900 AutoSV aan omdat je dan AutoTrak hebt en BiFlex (effectiever dan EasyBreathe).
neuteboomg schreef: 14 jan 2022, 23:45 Ik hoop dat ik via een second opinion iets meer te weten komen over die Flow Limitation. Zodat de weg vrij is om ASV machine via de normale weg te verkrijgen.
Ik ben zeer benieuwd, want het is mij niet gelukt!
neuteboomg schreef: 14 jan 2022, 23:45 Ik kan mij haast niet voorstellen dat ik de enige ben die hiermee worstelt.
Dat klopt, maar veel mensen weten niet eens dat ASV of zelfs BiPAP bestaat. De artsen zullen ze het niet vertellen (moeilijke vragen). U weet wel, het typische "Ja meneer, maar uw lage AHI" 🤣
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

38
persluchtpiraat schreef: 15 jan 2022, 15:10
neuteboomg schreef: 14 jan 2022, 11:14 Ik was er vb vanuit gegaan, dat er in de VAuto stand een alle basis instelling actief waren, zoals Ti min 0,3 en Ti max 2,0, stijgtijd 300, trigger op low, en cycle op high, maar omdat je instellingen in een VAuto modus niet kan veranderen, weet niet niemand welke instellingen worden gehanteerd in de VAuto stand.
Je kan tijdens gebruik het klinisch menu openen, slaap rapport inzien met 3 tabbladen (draaien aan grote wiel) en dan zie je ineens dat ti min - ti max 0,5s - 0,5s aangeven, dat de cycle op 0% staat. Dat zijn m.i. de waardes waardoor Flow Limitation worden veroorzaakt.
Flow limitation wordt veroorzaakt door obstructie, en "toegelaten" door een inadequate behandeling. Dat rust vooral op EPAP en PS. De rest is "details." De effectiviteit van mijn ASV berust op de werking dat hij direct de PS verhoogt vanaf de basisdruk van 5 cmH2O naar een adequaat niveau (tussen 5 en 10) om de FL op te heffen.
Hmm ahah. Met die obstructie bedoel je adem stop.
persluchtpiraat schreef: 15 jan 2022, 15:10
Henk22 schreef: 14 jan 2022, 11:41 Mocht je ooit de kans krijgen dat je heel geschikt aan een ASV kan komen, dan zou ik niet aarzelen.
Daar kan ik mij zeker in vinden. Ik raad altijd de DSX900 AutoSV aan omdat je dan AutoTrak hebt en BiFlex (effectiever dan EasyBreathe).
Helaas zijn die nergens meer te krijgen!

Dank voor je toelichtingen PLP, we gaan het zien. Er zijn meerder wegen naar Rome.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

39
neuteboomg schreef: 15 jan 2022, 19:10 Hmm ahah. Met die obstructie bedoel je adem stop.
Nee, obstructie is alle vormen van belemmering van de ademhaling. De aard van de obstructie en de reactie (vermogen) van het lichaam bepalen of het een FL, hypopneu of apneu wordt.
neuteboomg schreef:Helaas zijn die nergens meer te krijgen!
Ik heb de mijne uit de VS. Destijds SecondWindCPAP. Ook zijn er SistemmaCPAP, Diamond Medical etc.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

40
tijd voor een update voor de meelezers en meedenkers.

Het touwtrekken is begonnen.

Het blijkt dat je alleen recht het op een ASV machine bij complexe apneu klachten. Althans, hier. Op basis van mijn huidige slaaprapportage is het niet mogelijk om een ASV machine te krijgen. Uw therapietrouw is hoog, uw AHI onder de 1,5 de afgelopen 6mnd. En de rest zit tussen de oren.
(flow limitation, ach zei de longarts je valt nog binnen een grens)

Via mijn zorgverzekeraar toch een verwijzing weten te krijgen naar Kempenhaeghe. Dat loopt, even wachten dus.

Maar toen kwam de huisarts met een idee. Doe een slaaptest in centrum xxx, die hebben een ASV staan, misschien is het verstandig om daar een uitgebreide slaaptest te doen. Longarts was niet happy met dit voorstel, komt toch niks uit, klaar.

En toen een slaaptest, 2 nachten! overdag gewoon werken, 2 nachten goed geslapen (met die ASV).

Uitslag: meneer heeft veel baat bij een ASV machine, lage druk, lage AHI, geen FL.
Alle seinen op groen.

Longarts geschokt en zat met een bek vol tanden en nu; nog steeds geen ASV voor mij, voorlopig. Longarts wil geen toestemming geven.

Dus hopen op een andere oplossing dan maar.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV