Re: Hoeveel centrale apneus op een nacht zijn acceptabel?

4
@Michiel Ik ben wel benieuwd wat je bron is als je zegt dat vijftien centrale apneus per nacht acceptabel zijn? En wat bedoel je dan met 6 per uur, dat is wel heel wat meer dan 15 in een nacht van bijv acht uur (48 uit mijn hoofd gerekend).

Plus: kan iemand eenvoudig - zeg maar voor mensen die niet technisch ingesteld zijn - uitleggen hoe het zit met die onregelmatigheden die een apparaat aanziet voor centrale apneus? Heb al veel gelezen hierover op het forum (iets met ademhaling?) maar snap het nog niet zo goed…

Ik lig soms een uur wakker met het masker op en zie dan dat ik in die tijd 1.3 (bijv) apneus heb gehad (niet bekend welke variant). Dat verbaast me altijd wel.

Re: Hoeveel centrale apneus op een nacht zijn acceptabel?

6
marcoveens schreef: Soms zijn het er een paar, maar soms wel 15 op een nacht. Obstructieve zijn er meestal maar een paar per nacht.
Ligt u vaak/lang wakker of slaapt u de hele nacht door?
Michiel schreef: 12 jan 2022, 21:09 15 per nacht is acceptabel . Het apparaat registreert elke onregelmatigheid , hoe klein ook. 6 per uur ! Is niet verontrustend.
Dat is een leugen. Tien seconden of langer (dat is het criterium voor apneu) geen inademing is geen kleine "onregelmatigheid."
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoeveel centrale apneus op een nacht zijn acceptabel?

7
Margaretha, met een full face masker wordt vaak met open mond ofwel met mondademhaling geslapen en doordat de luchtstroom dan door de mond naar binnen wordt gevoerd droogt de lucht het mond en keelgedeelte erg uit. Je kunt daarvoor een middel gebruiken die speeksel aanmaakt van het merk Oracoat met productnaam XyliMelts (muntvrij) maar ook met een smaak te verkrijgen. Dit plak je aan je tanden vast en tussen de wang. Het lost op gedurende de nacht en veroorzaakt op die manier speeksel. Nog beter voor je therapie is een neus- of een neusdoppen masker te gebruiken waarmee de mond dan wel gesloten moet blijven. Dit kan met de juiste druk vanzelf gebeuren of met behulp van een kinband die je aan je leverancier kunt vragen bij je jaarlijkse masker vervanging.

Centraal apneu is het ontbreken van het ademhalingssignaal vanuit het ademhalingscentrum in de hersenen en daar heeft een open mond geen effect op.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoeveel centrale apneus op een nacht zijn acceptabel?

8
persluchtpiraat schreef: 18 jan 2022, 19:55
marcoveens schreef: Soms zijn het er een paar, maar soms wel 15 op een nacht. Obstructieve zijn er meestal maar een paar per nacht.
Ligt u vaak/lang wakker of slaapt u de hele nacht door?

>>> ik slaap altijd wel goed door en wordt alleen maar wakker om naar het toilet te gaan, en dat is meestal midden in de nacht.
Michiel schreef: 12 jan 2022, 21:09 15 per nacht is acceptabel . Het apparaat registreert elke onregelmatigheid , hoe klein ook. 6 per uur ! Is niet verontrustend.
Dat is een leugen. Tien seconden of langer (dat is het criterium voor apneu) geen inademing is geen kleine "onregelmatigheid."

Re: Hoeveel centrale apneus op een nacht zijn acceptabel?

9
Ondanks dat ik goed doorslaap, stort ik meestal in de middag wel weer in, en ga dan ook soms even op bed liggen, of ik stop eerder met werk en ga dan slapen, meestal slaap ik dan 1 uur.

Ik sleep me zo een beetje door het leven heen, als ik in het weekend in de middag een afspraak heb, dan moet ik daarvoor altijd even slapen, anders trek ik het niet.

Ook op mijn werk is het moeilijk vol te houden, ik ben al bij een arbo arts geweest, hoe ik hiermee om moet gaan, mijn baas vind het natuurlijk niet fijn als ik in de middag op bed ga liggen, en ik voel me daar ook niet prettig bij. De arbo arts dacht ook niet dat het zinvol is om me af te laten keuren, dit omdat je dan toch niet volledig wordt afgekeurd, iemand hier ervaring mee? Hoe kan je aantonen dat je het niet meer trekt?

Ik werk 32 uur in de week omdat ik 40 uur niet trek, ik heb die drie dagen gewoon nodig om bij te komen, en slaap dan in de middag ook.

Ik ben ook door een internist onderzocht, en alles was goed, dus zal het wel tussen de oren zitten....

Ik weet niet wat ik nog meer kan doen, jullie nog ideeën?

Re: Hoeveel centrale apneus op een nacht zijn acceptabel?

10
Centrale apneus ontstaat niet door het slapen met open mond. De hersenen geven geen signaal af om te ademen door een verstoorde verhouding van kooldioxide en zuurstofverhouding in het bloed.
Dit kan onder andere veroorzaakt worden door te hoge drukinstellingen.

Ik heb 9 jaar met een Cpap geslapen, had vrijwel geen obstructief apneu, maar wel hypopneu en Centraal apneu. Jaargemiddelde AHI 2,4 /uur. Dagelijks viel ik toch in slasp, tijdens tv kijken en lezen (krant)

Sinds 19 augustus 2021 slasp ik met een ASV. Jaargemiddelde AHI nu 0,89 /uur, maar nog veel belangrijker is, dat ik mij veel fitter voel en dat ik niet meer in slaap val overdag en 's avonds pas laat bij het kijken naar de tv.

Dus ook na drie jaar, na de start met de therapie, kun je met het juiste hulpmiddel nog heel veel bereiken.

Daarom blijf bij je arts hameren op het verbeteren van je slaap kwaliteit en kwantiteit. 1 keer wakker worden na zo vier uur slaap en toilet bezoek komt nog wel voor.

Een lage AHI wil nog niet zeggen dat de behandeling geslaagd is als jij je nog sterk beroerd voelt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar