Druk in relatie tot slang

1
Bij uitgifte van de CPAP heeft mijn leverancier de slanginstelling op 'slimline' gezet. Ik ben er daarom vanuit gegaan dat de meegeleverde slang ook daadwerkelijk een slimline betreft. Deze week kreeg ik een echte slimline slang en toen bleek de eerste slang helemaal geen slimline te zijn, maar een normaal formaat.
Toen ik de slimline slang aansloot, bleek dat de druk (veel) hoger aanvoelt dan ik gewend ben.

Helaas betekent dit dat mijn ideale drukinstellingen, die ik na veel proberen heb vastgesteld, gebaseerd zijn op een onjuiste uitgangspositie (namelijk: normale slang met slanginstelling op slimline). Balen, want nu moet ik alsnog weer gaan uitvogelen wat de beste drukinstellingen zijn bij het gebruik van de slimline slang.

Weet iemand misschien met welk verschil ik initieel rekening moet houden als correctie?

Ik heb uiteraard de leverancier hierop bevraagd, maar die geeft aan dat het maar om een klein verschil gaat ("iets van 0,1"). Eerlijk gezegd heb ik de nodige twijfels bij dit antwoord, want het verschil in druk voelt best wel substantieel.

Het verschil in oppervlakte tussen een normale 22mm slang en een slimline (15mm) is best wel groot. De oppervlakte van de normale slang is 115% groter dan die van de slimline. Dat is meer dan 2x zo groot. Dat dit dus wat doet op de ervaren druk op het masker, kan ik me voorstellen. Maar welke aanpassing maakt de Resmed hiervoor? En geldt dit zowel de EPAP als de Pressure support?
Ik heb zelf een Aircurve 10 VAuto, maar zou het ook graag weten voor een Airsense 10 Autoset.

Hoop dat iemand dit al eerder bij de hand heeft gehad en/of kennis heeft van de techniek achter de instellingen.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Druk in relatie tot slang

2
Je zal de drukinstelling niet hoeven te veranderen. Dat is ten slotte het "middelpunt" dat de CPAP constant aan het benaderen is onder wisselende omstandigheden. Als je een slimline impedantiecompensatie op een non-slimline slang gebruikt zal de daadwerkelijke maskerdruk wellicht met iets meer uithalen variëren, maar het middelpunt blijft hetzelfde. Als je nu een daadwerkelijke slimline slang in gebruik neemt zullen de uithalen (zwabberen) minder extreem zijn dus het kan alleen maar beter worden.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Druk in relatie tot slang

4
Dirk, heb je de handleiding van het apparaat? Daar staat namelijk de druk bij een aantal ademhalingen in bij gebruik van een standaardslang (19mm) zonder en met bevochtiger t.o.v. de slimline slang (15mm) zonder en met bevochtiger.

In feite wordt dezelfde hoeveelheid lucht door een 4 mm smallere slang geperst en dat verschil zou je inderdaad kunnen aanvoelen als heftig. Hetzelfde effect treed op als er een lek in een dijk zit. Als de opening breed is zal het water erdoor heen stromen, maar als de opening smaller is zal het water er sterker doorheen stromen als de druk van het het water hetzelfde is.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Druk in relatie tot slang

5
Ik zie het nu ook Ruud. De flow (max) is bij 8cm H2O 168L/min voor een standaard 19mm slang en 151L/min voor een 15mm slimline.
(De 22mm die ik noemde is blijkbaar de aansluiting en niet de slangdiameter).
Maar of dit ook iets doet voor de beleefde druk op het masker? Ik durf het niet te zeggen. Feit is wel dat ik nu met een lagere EPAP lijk toe te kunnen dan voorheen (waarneming van twee nachten, dus nog geen betrouwbaar beeld).
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Druk in relatie tot slang

6
RuudJ schreef: 14 jan 2022, 12:35 In feite wordt dezelfde hoeveelheid lucht door een 4 mm smallere slang geperst en dat verschil zou je inderdaad kunnen aanvoelen als heftig. Hetzelfde effect treed op als er een lek in een dijk zit. Als de opening breed is zal het water erdoor heen stromen, maar als de opening smaller is zal het water er sterker doorheen stromen als de druk van het het water hetzelfde is.
Je beschrijft hier het Bernouilli effect en dat is hier niet aan de orde. Het servo (tegenkoppeling) systeem voor het constant houden van de maskerdruk staat hier centraal, wat ik al eerder beschreef. Maw. water dat door een rivier stroomt is een manke metafoor omdat er geen servo is.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Druk in relatie tot slang

9
persluchtpiraat schreef: 16 jan 2022, 13:47 Bernouilli en Venturi zijn gerelateerd, zie https://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli%27s_principle
Weet ik. Ooit leraar natuurkunde geweest en nu in het bezit van een vliegbrevet. Standaard leerstof voor beide. Wat hier beschreven werd is de snelheidstoename van lucht als de opening kleiner wordt, en dat is Venturi. Bernoulli (zonder i voor de ll) gaat over de richting van de druk van een gas als het gas snelheid heeft. Is toch een ander effect, ook al zijn ze gerelateerd.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Druk in relatie tot slang

10
Ik ben geen techneut he. Alles wat jullie zeggen klinkt logisch maar echt doorgronden is voor mij te hoog gegrepen.

Wat zegt het nu, dat de flow (max) volgens de specs bij een standaard slang hoger is dan bij een slimline? Is dat een logisch gevolg van de hogere slangdiameter (als ware de flow max te vergelijken met een debiet) of geeft het apparaat zelf een andere druk of snelheid af bij een wijziging van slanginstelling? En wat zou ik als gebruiker logischerwijze (wel of niet) moeten ervaren van het verschil in slanginstelling?
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Druk in relatie tot slang

11
Leuk dat we het hebben over dingen (Bernouilli, Venturi) die totaal niets van doen hebben met het servo algoritme van de CPAP...
DirkV schreef: of geeft het apparaat zelf een andere druk of snelheid af bij een wijziging van slanginstelling
Het korte antwoord is nee. Het gaat om dynamische veranderingen, je zou je echt moeten verdiepen in dynamische feedback en impedantie om daar een goed begrip van te krijgen.

Een hint: vroeger hadden BiPAPs (omdat de algoritmes nog niet zo geavanceerd waren) een apart "binnenslangetje" om de druk direct af te tappen in het masker, dus voorbij de slang.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i