Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

61
Vannacht aan een stuk door 5,5 en 5 uur geslapen. Wakker geworden vanwege de mond open hebben en maar door blijven blazen (niet door de mond ademen).

Prima nachtje denk ik. Voel me nog wel moe en zou zo door kunnen slapen dus zal Oscar er nog even bijpakken. Heb ook ontzettend haar gelegen dus mijn nek is dood. Maar deze slang is levensreddend. Heb het niet benauwd gehad. Misschien kan de epr ook wel weer uit :)

Machine zegt ahi 1.9 met centraal 1.7. Merk dat die gebeurtenissen of in het begin zitten (dus voor het
In slaap vallen) of bij het ontwaken. Benieuwd.

Edit:

Hier even het OSCAR overzichtje. Ik weet er niet veel van natuurlijk, maar volgens mij kan de EPR wel naar 1 nu. Veel CA's te zien, maar ik geloof dat ik die momenten lucht uit de mond heb laten ontsnappen zonder weer in te ademen, dat heb ik slechts 1 nacht eerder gehad en was wennen. Aangezien de luchtstroom nu heel anders voelt gooi ik het daar op. ZO goed als geen Obstructief. Ben denk ik blij met dit resultaat.

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

62
Een AHI van 1,96/uur met een slaaptijd van ruim 10 uur is een mooie score. Wat mij opvalt is de medium ademhaling van 15 per minuut en de omslag qua tijd bij 99,5 % van de inademingtijd naar de uitademing tijd. De uitademing moet langer duren dan de inademing en dat wijzigt dus bij de 99,5 % score. De medium ademhaling zit vaak iets lager tussen de 11 en 14 per minuut. EPR kan misschien ook op stand 1 worden geprobeerd.

De centrale ademstops, daar kun je weinig mee met een cpap. Wat je zou kunnen proberen als je dit zou willen, is eens proberen te gaan slapen met een zachte halskraag die ruim zit. Het gebeurt namelijk vaak dat tijdens de slaap je hoofd in een knik ligt in rugligging, maar ook in zijligging. Je kin gaat dan richting de borstkas en zo kan het gebeuren dat je luchtdoorgang deels of geheel wordt geblokkeerd. Met zo halskraag blijft je hoofd ten opzicht van de ruggengraat recht zitten en dit kan ervoor zorgen dat je hypopneus (deels geblokkeerde luchtweg) en misschien ook je apneus (geheel geblokkeerde luchtweg) worden voorkomen.

Als dit het geval zou de druk wellicht omlaag kunnen worden gebracht (in overleg met je arts) en dit zou dan weer invloed kunnen hebben op de centrale ademstops.

Zelf slaap ik al sinds mei 2021 met een zachte halskraag en ben hier inmiddels al aangewend geraakt. Ik heb geen obstructieve ademstops meer en vaak alleen nog slechts 1 hypopneu over de gehele nacht. Centraal apneu wordt door de ASV opgeheven. Bij een test vorig jaar van twee maanden, 1 met en 1 zonder halskraag bleek de Hypopneus met 50 % te zijn gedaald.

Zo halskraag kost circa €20-€25 en misschien heb je er wel één in huis liggen om te proberen. Niet geschoten is altijd mis.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

64
PersLuchtPiraat

Bronnen:

https://www.nu.nl/gezondheid/5963628/hoe-een-slechte-ademhaling-tal-van-lichaamsprocessen-kan-verstoren.html

https://running.nl/bewuste-ademhaling-voor-betere-prestatie-en-sneller-herstel/

https://www.amphia.nl/folders/fysio-ergo-logo-disfunctionele-ademhaling

https://mensendieckpurmerend.nl/blog/kun-je-verkeerd-ademen
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

67
Kun je proberen, om de mond gesloten te houden is dit misschien ook een oplossing. Een andere oplossing zou een kinband zijn die de mond gesloten houd. De kinband AG te koop via Vivisol, of gewoon erom vragen als Vivisol jouw leverancier is, ik krijg een kinband jaarlijks via mijn leverancier Vitalaire vanuit het basispakket vergoed. Er zijn drie maten Small, Medium en Large en de kinband AG is niet verstelbaar. Je kunt ze vinden op de website van de webwinkel van Vivisol.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

68
Ik zal vandaag even vragen om een band dan. Vannacht ook weer dat de mond opengaat en ik daardoor toch vaak wakker wordt. Vanochtend ook erg moe daarvan. Zijn hele kleine momentjes wanneer waarin ik besef dat er lucht ontsnapt en ik de mond dicht doe en weer in slaap val. Horloge detecteert het niet eens en geeft 8 uur slaap aan. Wat op zich ook al een verbetering is.

Verder alles wel oké. Alleen maar CA en wat pijn aan een neusgat. Even calendula opsmeren strakjes. Straks een dutje doen in de MRI en dan een telefoongesprek met Vivisol voor de start.

Helaas wel weer met hoofdpijn wakker :(

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

69
Als de therapie aanslaat, dus weinig ademstops en hypopneus, dan kun je last krijgen van extra vermoeidheid doordat er minder adrenaline wordt aangemaakt. In feite zit je dan in een afkickproces van adrenaline. Dit kan een tijdje duren, hoelang voor ìeder weer anders.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

70
Dat klinkt aannemelijk inderdaad. Voel me wel wat rustiger.

Vandaag even extra crème op de neus, er is een wondje ontstaan. Denk dat ik het masker wat te strak heb. Maar vanochtend de EPR uitgezet. Had op stand 1 ook geen moeite meer met uitademen en de tijden in Oscar komen meer bij elkaar in de buurt. Redelijke dagrapportage denk ik.

Ik zie veel CA maar denk dus dat dat echt mond openhouden is geweest. Vandaag de officiële start ook :) dus zal om een band voor de kin vragen of tape oid. Als het even kan vermijd ik liever een full face masker. Dat lijkt me niks.

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

72
Ik heb het contact net gehad en ook de afgelopen week vast beschreven. Ze vond het niet storend en eigenlijk wel oké geloof ik dat er al gestart was én dat de EPR aangezet was. De meegeleverde slang bleek inderdaad defect, dus EPR was ook noodzakelijk voor het benauwde gevoel werd mij verteld. Mazzeltje dus? Iets met drukverschillen (die ik overigens niet in OSCAR terugzie)

In ieder geval wordt er vanaf 7 januari nu data uitgelezen voor de volgende afspraak, en mocht ik niet wennen aan neusademen (of toch wakker worden door lucht die uit de mond ontsnapt) dan kan ik een kinband opgestuurd krijgen. Maar liever zonder band wennen was het advies.

Ben ook benieuwd naar de uitslag van morgen. Vanochtend voelde het zelfs gek om zonder CPAP te ademen, het lijkt nu dus echt wel beter te gaan :)

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

73
Hou je toch last van een open vallende mond, dan zou de druk iets hoger moeten worden bijgesteld, dat hoeft slecht 0,2 cmh2o te zijn om al effect te hebben. Maar het kan zijn dat nu de EPR uitgezet is, dat dit probleem ook al verholpen is.

Hoe zie je mondlekkage terug in Oscar? Kijk hiervoor in de sterk ingezoomde Luchtstroomsterkte grafiek in het tabblad 'Dagrapport',

Let op het Geel gearceerde gedeelte, wel lijn naar boven (Inademing), maar geen lijn naar beneden (Uitademing).
Hoe ontstond dit? Mijn oudste dochter kwam de slaapkamer in en vertelde mij wat, waarop ik een antwoord moest geven.

Zo dus:

Mondlekkage Mondlekkage
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

74
Ik kan dat niet echt terugvinden in mijn grafiek, maar heb ook die rode middenlijn niet in de grafiek staan. Wel onderstaande CA, waarvan ik zeker weet dat het door mondlekkage kwam. Maar zo duidelijk als de jouwe kan ik zo 1.2.3 niet vinden. Onderstaande zie ik bij elke CA sowieso al terug.
Edit:

Volgens mij heb ik de vorm gevonden, klopt dat?

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

75
Bij elke ademstop zie je een horizontale lijn in de grafiek, er is dus geen ademhaling dan.

De tweede afbeelding kan inderdaad een mondlekkage zijn.

De rode lijn kun je zelf instellen en nog veel meer.

Hoe doe je dit? Ga hiervoor met je cursor naar links in het vak waar de Grafiek titel vermeld staat. De cursor veranderd in een handje. Als je de linkermuisknop ingedrukt houd, wordt het handje een vuist en dan kun je grafieken omhoog en omlaag verplaatsen. Als de cursor een hand is, dan klik je op de rechtermuisknop en dan opent er een nieuw menu met meerdere mogelijke instellingen. Je kunt de waarden op de y-as instellen, maar ook de apneu-markeringen en de stippellijnen. Met de apneu-markeringen kun je in de grafiek waarin je zit deze markeringen tonen aan de bovenzijde van de grafiek. Zo kun je gemakkelijk zien of zo incident iets veroorzaakt opdat moment in de grafiek die je voor je hebt. Met de stippellijnen kun je horizontale markeringen tonen, waaronder de mediumlijn, in de afbeelding dus de rode lijn. Zo kun je ook de 24 liter per minuut lekkage lijn zichtbaar maken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

76
Vannacht ook een prima nacht geloof ik. Mijn linkerneusgat is wel dood; paar wondjes en droog, desondanks de cremepjes. Maar even doorbijten. Voel me nog steeds wel moe en mijn holtes (kaak, achter oog en boven wenkbrauw) rechts trekken ook nog steeds (misschien meer zelfs) maar verder prima scores en volgens mij prima OSCAR.

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

77
Prima score hoor, als de druk iets hoger zou worden ingesteld op 7,2 cmH2o zou de hypopneus en obstructieve ademstop misschien ook nog kunne verdwijnen. Hoe ging het slapen, is de mond nog open gevallen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

79
RuudJ schreef: 18 jan 2022, 10:22 Prima score hoor, als de druk iets hoger zou worden ingesteld op 7,2 cmH2o zou de hypopneus en obstructieve ademstop misschien ook nog kunne verdwijnen. Hoe ging het slapen, is de mond nog open gevallen?
Mijn mond is nog wel opengevallen, al was het al minder dan de voorgaande nacht. Ben er ook weer een aantal keer wakker door geworden. In- en uitademen ging supergemakkelijk, lang leve de nieuwe slang.
Henk22 schreef: Hoi Dwarrelpoot,

Volgens mij ook een prima nacht hoor, menigeen zou jaloers zijn op je AHI score.
Ik zou niet al te snel aan de knoppen draaien, rustig een paar weken aankijken en proberen je neus niet te veel te verwonden, anders even je behandelaar raadplegen.
Succes.
Deze nacht zag er inderdaad goed uit!


Binnenkort moet ik 2 nachten zonder, dan ga ik ergens heen zonder stroom en nu een accu kopen gaat hem niet worden. Benieuwd hoe dat gaat zijn.