Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

81
Peter vdS schreef: 18 jan 2022, 21:33 Komen die wondjes door het schuren van het masker over de huid?
Ik heb geen idee eigenlijk. Ik denk dat de binnenwand tegen de neus aanprikt of dat het inderdaad schuren is. Gebruik nu calendula en sudo crème om de boel vettig te houden. Ik zal die stick eens meenemen als ik hem zie. Ik blijf mijn masker graag gebruiken tot het echt niet gaat. Zoveel fijner dan die grote Eson 2.

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

82
Klein vraagje, heb je de P30i gekregen met het Standard frame?
Zo ja dan kan je dezelfde ervaring hebben als ik. Ik heb namelijk beide frames, standard en small.
Bij de standard ervoer ik dat de neusdopjes iets gekanteld in de neus zitten, een beetje meer naar achteren zeg maar.
Bij het small frame zitten de doppen rechter (beter) in de neusgaten. Het small frame zit veel beter bij mij.
Dit kan nog een issue zijn, misschien goed om even naar te kijken.

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

83
Ik heb een small frame

Vannacht kan ik denk ik niet met de doppen slapen. Het silicon zat geplakt aan de bovenkant van mijn neusgat aan de binnenkant zeg maar. En het doet goed pijn. Helaas dus even een paar nachten laten genezen. Gek genoeg heeft mijn rechter neusgat nergens last van. Maar links loopt dus “wit bloed” uit het wondje en het plakt aan alles.

Ook veel wakker geworden door lucht die uit de mond ontsnapt, zeker 6 keer. Erg moe helaas. Ahi is onder de 1 :)


Wel heel bijzonder hoe 1 slechte nacht meteen weer zo’n impact heeft. Echt lastig uit bed komen. Al helpt de pijn nu ook niet echt. Toch vind ik de neuskussens nog de beste oplossing. Maar het wordt met de nacht erger.

OSCAR laat een prachtplaatje zien: Maar op moment dat ik echt wakker was vanwege lucht uit de mond (tijd opgeschreven) zie ik dit: Maar heel even lucht uit de mond dus, maar ik werd er meerdere malen wakker genoeg van om slecht te slapen (en dus deze tijd op te schrijven)

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

86
Een verstelbare is de Topaz, maar die is niet zo stevig als de vroegere Ruby chinstrap, kinband die er helaas niet meer is.

De AG kinband kun je dan beter nemen en dan zou je de medium kunnen nemen. De large kan te groot zijn en de small misschien te klein, waardoor deze wellicht heel strak kan zitten.

1 Inch = 2.54 cm

Large 32-36 inch = 81,28 - 91,44 cm , Medium 29 - 31 inch = 73.66 - 78,74 cm, Small 24 -28 inch = 60.96 - 71.12 cm

Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

88
Ik heb even mijn hoofd opgemeten zoals afgebeeld op het plaatje en dan kwam ik uit op 66 cm. Dus dan zou ik Small nodig hebben. Als ik de kinband neem en dan de kant meet van kin naar boven op het hoofd dan is mijn (vaste) kinband 29 cm * 2 = 58 cm omtrek. Hoewel mijn hoofd dus 66 cm nodig zou hebben, vind ik de band niet strak zitten, eigenlijk dus te slap, want ik draag 's nachts drie kinbanden tegelijk. Een oude Ruby verstelbare kinband, (net zo groot als de AG kinband niet verstelbaar) en een Topaz kinband die uit nog dunner materiaal bestaat dan de AG kinband. Deze is trouwens ook kleiner. Dus eerst de ruby, dan de Topaz en als laatste de AG kinband en dan nog heb ik last van lekkage.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

89
Je mond moet natuurlijk in noodgevallen gewoon open kunnen.

Vanavond weer een nacht met het Eson masker. Ik heb korstjes en pusjes in mijn neusgat dus het neuskussentje lijkt me nu niet verstandig.

Fijn dat ik de Eson niet meteen retour hoefde te sturen, anders had ik echt door moeten bijten. Nu even genezingstijd gunnen.

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

90
Oef wat een nacht.

Weer ontzettend vaak wakker door mondontsnapping en daardoor weer echt moe. Heb ook weer hoofdpijn deze ochtend (zou dan door het masker komen) en ik heb rain out gehad. Ik weet niet waarom want verwarmde slang en alles op automatisch. Heb volgens mijn horloge 5,6 en 3,5 uur geslapen zonder beweeglijk wakker te zijn. Maar ik heb 6 turfjes op het papier naast me. Dus toch te veel wakker wat mij betreft.

In ieder geval. Ik merkte dat ik soms een pufje lucht in de mond kreeg en die dan liet gaan en er dan meteen een stroom volgde. Dat is dus de reden dat ik steeds wakker wordt. Met dit Eson meusmasker meer dan met de neuskussens, maar heb nu een dikke korst in de neus dus ik zit even aan die Eson vast.

Toevallig 7 CA's, op 6 turfjes. De eerste was bewust adem inhouden om te kijken of er dan ook een CA verschijnt, ja dus.

Het zegt natuurlijk nog niks, en de score is nog steeds super goed. Maar 6 turfjes op wakker worden en 6 CA's (plus een onbekende apneu?). Ik lijk wel overgevoelig op niet diep te slapen. Ben nu ook erg vermoeid en pas laat uit bed gekomen. Weinig energie helaas.

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

91
Oscar ziet er weer goed uit hoor, niets om je druk over te maken.
Naar mijn mening ben je er te perfectionistisch mee bezig. Je focust je helemaal op Oscar, dat is vooreerst niet nodig.
Ik zou eerst proberen om masker, eventueel kinband goed te krijgen. Probeer een situatie te krijgen dat je zorgeloos door kan slapen. Denk er ook om dat je de binnenkant van de neus niet beschadigd. Er zijn voor het frame van de P30i ook N30i kussentjes te krijgen, deze zitten onder de neus. Vraag eens om zo'n kussentje maat M en probeer die eens, wissel desnoods tussen die twee.
Probeer jezelf rust te gunnen en een stabiele situatie te creëren, daarna kun je zien wat Oscar op de langere duur voor antwoorden heeft.

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

92
De UA ademstop viel waarschijnlijk gelijktijdig tijdens de lekkage en daardoor kon niet worden vastgesteld of deze obstructief of van centrale aard was.

Je kunt je slaap en slaapfases mooi zien met behulp van de Xiaomi Smartband Mi 6 en de Mi Fit app die daar gratis bij hoort. Ook kun je zien of je wakker bent en je kunt bij elke fase de begin en eindtijd zien door deze met de vinger te selecteren op het scherm in de tijdbalk. Het horloge kost €45 inclusief verzendkosten.

Het mooie hiervan is ook, dat je in Oscar kunt terugkijken op welk tijdstip een (bijna) ademstop plaatsvond en in welke slaapfase deze dan heeft plaatsgevonden.
Xiaomi Slaaprapportage Xiaomi Slaaprapportage
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

94
Algemene reactie: het is vaak niet nodig om hele berichten te citeren. Eventueel kunt u binnen dat citaat bepaalde zinnen aanhalen als dat nodig is.
Als een bericht in z'n geheel wordt aangehaald, vaak het voorgaande, is dat geen toevoeging en wordt dit zonder toelichting door mij (of moderatoren) weggehaald. Klinkt streng maar het maakt het forum wel wat makkelijker te lezen.

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

95
Vandaag toch echt Vivisol bellen.

Vannacht om
Twee uur wakker snakkend naar lucht. Blijkbaar door mijn mond gaan ademen. Het lijkt alsof ik met de nacht meer door de mond adem, terwijl ik van nature door mijn neus adem. Het Eson 2 masker dat ik nu noodgedwongen gebruik is ook een en al lekkage of te strak. Dus dat helpt ook niet mee. Helaas de neus nog onder de korst dus het neusmasker moet nog even wachten.

Heb vannacht weer 2 uur zonder masker geslapen omdat ik hem half slapend afgezet heb en de machine uitgedrukt. Heel jammer maar helaas.

Ik ga vragen voor een neusmasker van de n30i en de kinband. Er is al eerder een medium variant aangeraden dus die maar proberen. Even kijken of ik een “deal” kan sluiten o.I.d waarin ik het masker kan proberen en pas bij de juiste maar betaal. Want het wordt een extra opzet stukje voor als de neus klungelt

Apneus vallen weer ontzettend mee, maar weer een gebroken nacht helaas.

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

96
Je hoeft niet voor het masker en kinband te betalen als Vivisol jouw eigen leverancier is. Zij hebben de plicht om jou van een goed passend masker te voorzien en jou een kinband te verstrekken om de therapie te doen slagen. Zij worden daarvoor door jouw Zorgverzekeraar maandelijks betaalt vanuit het basispakket.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

97
@RuudJ Bedankt! Ik wil echter wel graag ook mijn neusdoppenmasker houden en gebruiken als mijn neus weer goed is.

Heb net even oscar bekeken en ik zie hele andere patronen in de ademhaling t.o.v het P30 masker.
Zoals deze, dit lijkt me mondademen. Valt samen met een "lek" van 9 minuten lang en zo zijn er meer dingen te zien gedurende de nacht.

En vooral dit patroon te zien, naast het mondademen. Aan het eind van de nacht weer vooral een zaagje.

Heb dus wel duidelijk het idee dat het neusdoppenmasker beter werkt (maar dat had ik natuurlijk al)

Al moet ik denk ik al met al nog steeds stellen, dat het er prima uitziet en er prima kansen zijn :)

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

98
Vivisol niet kunnen bereiken helaas, steeds 20e of verder in de wachtrij en je raadt het al; ik moet ook gewoon werken van 8 tot 5. Online staan de N30i kussens ook op niet leverbaar.

Vannacht het neusdoppenmasker gebruikt omdat ik het gevoel heb daar veel betere slaap mee te krijgen.
Weer nagenoeg geen obstructieve events! Wel een boel lekkage (mondmomenten) en CA'tjes. Ik zie dat het inademen ook weer langer duurde dan uitademen. Maar dat kan daar mee samenhangen. Niet met hoofdpijn wakker geworden, wel druk op de holtes. En moe, maar ik heb dan ook dik 12,5 uur aan het apparaat gehangen, dus daar kijk ik nu niet van op. Missie was gewoon doorslapen tot ik echt uit bed moest omdat het niet meer wilde. En dat is gelukt. Vannacht dezelfde aanpak weer.

Onder het mom; 4*2 uur slaap is ook 8, ook al ben je tussendoor uren wakker. (en dat viel wel mee hoor, maar wel om de 2 uur eventjes een paar minuten wakker)

Re: Hallo! Nieuw en net een diagnose

99
Het lijkt aardig consistent. Dus dat is mooi. Nu maar eens een volle week aankijken.

Ik hoop echt dat het geregeld ontwaken in de nacht een keer gaat stoppen. Dat is nu ook consistent 3-4 keer, dus dan los je de apneus wel op, maar ben je alsnog moe. Dus ik denk dat ik zo ook gewoon even een dutje ga doen waar ik ook maar in slaap val, op de bank of de luie stoel en dan eens zien of ik nog energie heb wat te doen ':)