Korte nachten

1
Eigenlijk gaat mijn apneu behandeling erg goed. Na 10 weken gebruiken is er al veel veranderd. Zo zijn mijn spierproblemen die ik al meer dan 20 jaar hebt, langzaam aan het verdwijnen. In die 10 weken nu 3 kilo lichter. Ik viel totaal niet af wat ik ook deed, dus ik ben hier heel blij mee. En mijn vermoeidheid is erg afgenomen, veel meer energie.

Slapen gaat ook goed, maar ik merk dat mijn nachten steeds korter worden. Is dat herkenbaar voor andere. Ik ben altijd wel een vroege vogel, dus om half zeven opstaan is geen probleem. Ook als ik een vrij dag heb. Maar ik word steeds vroeger wakker en dan ook compleet uitgerust. Soms half 5 soms half 6. Herkenbaar? En enig idee hoe dat kan komen? Ik heb geen stress, ben niet ziek, dus leg ik de link met de behandeling?

Re: Korte nachten

3
Dat kan inderdaad kloppen hoor, Op het facebook account van de apneuvereniging zijn er veel mensen die hierover praten. Meer uitgerust, maar ook kortere nachten tot 5 - 6 uur. De slaap hygiëne is heel belangrijk.

Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Korte nachten

4
Zeer herkenbaar.

Ik had in het begin ook nachten dat ik ergens tussen 4-5 uur wakker werd.
Het werd mij als volgt uitgelegd.

Toen je nog niet behandeld werd moest je lichaam de rust zien te halen uit de kwantiteit van slaap en daar heel hard voor werken.
Nu werkt het nog net zo hard, maar de slaap heeft nu kwáliteit.
Dus ben je eerder uitgerust.
Het heeft even tijd nodig, maar dat stabiliseert vanzelf.
Je lichaam moet even de balans vinden.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Korte nachten

5
Slaaphygiene is leuk om die laatste 1% aan je slaap te verbeteren. De obsessie over slaaphygiene in het algemene publiek zorgt er helaas vaak voor dat er wordt afgeleid van de mogelijkheid van slaap-ademstoornissen. Ofwel, in het Engels: een Red Herring.

Maja, voor mij interesseert die 1% me niet altijd persoonlijk zo tegenwoordig.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Korte nachten

6
Ik merk zelf dat ik onrustig, of kort slaap door omstandigheden als te hoge temperatuur, te laat of te zwaar / kruidig eten en natuurlijk het mentale van teveel aan je hoofd hebben, dat soort onrust.

CPAP gerelateerd was bij mijn het verhogen van de druk voor meer ademcomfort ook zeker een oplossing.
En natuurlijk proberen de storende lekkages te voorkomen door een goede masker afdichting door deze goed te blijven schoonmaken.

Als je in de mate van het mogelijke daar iets aan kunt doen, en daardoor bijvoorbeeld een uur langer kunnen slapen, dat is ook wel echt bevorderend, ik voel het toch echt dan.

Jammer genoeg hebben we niet altijd alles in de hand maar het is zeker goed om eraan te werken. Een goede nachtrust doet echt iets met een mens en daarom natuurlijk dat dit forum bestaat.

Dit heeft mij alleszins ontzettend geholpen in ieder geval en ik kan jullie daarom niet dankbaar genoeg zijn. :slightly_smiling_face: