Even voorstellen

1
Hallo allemaal,

Mijn naam is Jacqueline en ik heb al jaren last van slaapapneu. Eerste slaaponderzoek was in 2012.
Eerst kon het goed behandeld worden met een MRA maar sinds afgelopen jaar voldoet hij niet meer.
Ik ging met moeheidsklachten naar de huisarts en zij raadde mij een slaaponderzoek ter controle aan.
Na dat slaaponderzoek bleek dat ik, terwijl ik mijn MRA in had, ik toch nog 13 ademstops per uur had.
Dus dat was een goede zet van mijn huisarts.

Ik kwam in aanmerking voor een CPAP apparaat en dat gebruik ik sinds november 2021.
Het is de ResMes AirSense 10 Autoset, met het ResMed AirFit N20 neusmasker S.
Wel even wennen hoor, zo'n letterlijk adembenemende druk je neus in.
Dit neusmasker gaf mij al gauw drukplekken op mijn wangen.
Ik ging terug naar de poli en kreeg toen neusdopjes. ResMed AirFit P10 met kussentjes XS.
Maar wat was dat moeilijk ademen. Het is me maar twee nachten gelukt, adembenemend.
Dus ik greep maar weer terug naar dat andere masker. Dat was letterlijk een verademing.

Maar mijn drukplekken werden bloederige wondjes. En dat geneest niet even gedurende de dag.
Dus ik ging weer terug naar de poli en kreeg ik een ander neusmasker ResMed AirFit N30i S.
Echt een compliment voor de longpoli van het MMC in Eindhoven.
Binnen twee weken drie aanpassingen gekregen!

Dit laatste masker zit me heel fijn.
Ik voel me wel net een Teletubbie maar het is reuze handig dat die slang op je hoofd zit.

Maar nu komt het.
Het eerste begin was goed, en ik merkte verbetering.
Maar eind december lijkt het alsof mijn CPAP apparaat het niet meer doet.
Ik word 's-nachts benauwd en met hartkloppingen wakker.
Druk werd aangepast, de EPR werd aangepast en ik experimenteerde zelf met de vochtigheid.
Maar het mocht allemaal niet baten.

Ik heb dan, volgens het apparaat, geen apneus meer maar het is toch ook niet goed om elke nacht drie of vier keer benauwd wakker te worden.
Ik merkte dat ik ook alleen weer kon inslapen als ik het apparaat eerst even had uitgezet en daarna weer aangezet.
Mijn conclusie was dus; apparaat functioneert niet meer.

Vandaag ben ik terug geweest naar de poli en de verpleegkundige van ResMed vertelde mij dat het echt niet aan het apparaat ligt.
Dat blaast goed. En omruilen was geen optie. Tja, toen zat ik daar.
Ze kwam wel met een zachter neusmasker maar die vorm past gewoon niet goed op mijn gezicht.
Ik vroeg of er dan geen ander apparaat beschikbaar was voor mijn situatie.
Ze dacht echt met me mee, maar ze wist eigenlijk ook geen oplossing.
Nu wordt er donderdag overlegd met de OSAS verpleegkundige van het MMC of ik in aanmerking kom voor een APAP.

Spannend. Wat ik ben echt een beetje ontmoedigd.
Zo'n APAP zou meer rekening houden met mijn manier van ademen.
Ik hoop van harte dat ik groen licht krijg en dat er ook zo'n apparaat voor mij beschikbaar is.
Gezien de tekorten van chips en zo.
Ik had alles netjes gedocumenteerd en meegenomen om te laten zien, ik heb dat daar achter gelaten.
Misschien is dat genoeg om hen te overtuigen dat dit zo niet langer kan.

Heeft iemand nog een tip voor mij?
Het maken van de slaapdocumentatie kan ik echt iedereen aanraden.
Ik had papier en pen bij mijn bed liggen en schreef elke keer de tijd op dat ik wakker werd en wat ik voelde.
Want onthouden... wat is dat :) En zeker midden in de nacht.
Het geeft je inzicht in hoe je slaapt en wanneer je wakker wordt, welke druk enz.
Maar ook zag ik dat ik steeds korter na elkaar wakker werd.

Dank jullie wel voor de mogelijkheid dit verhaal te kunnen delen.
Ik ben maar alleen en de ontmoediging en frustratie zit me hoog.
Het van je af schrijven helpt in ieder geval een beetje

Vannacht de tip maar proberen om met mijn eerste masker te gaan slapen.
Ik heb er een hard hoofd in, maar dan kan ik in ieder geval zeggen dat ik alles heb geprobeerd.

Ik wens jullie allemaal een goede nachtrust.
Hartelijke groet,
Jacqueline
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021

Re: Even voorstellen

2
Heeft u wel eens met OSCAR naar uw ademhalingsgrafiek gekeken? In de paar minuten voordat u dan wakker wordt (een van de vele keren op een nacht) ziet u dan het Flow Limitation patroon (zie plaatje hieronder) ?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Even voorstellen

3
Hallo Piraat,

Ik heb er net naar gekeken en het programma gedownload.
Morgen ga ik uitzoeken hoe het werkt.
Dank je wel voor de tip.

Hartelijke groet, Jacqueline
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021

Re: Even voorstellen

4
Jacqueline, welkom hier op het forum. Een apap van Resmed ziet er precies zo uit als jouw huidige apparaat de Resmed AirSense10 Elite. Alleen de druk varieert tussen een minimum ingesteld druk en een maximum ingestelde druk.

Verder heb ik een handleiding geschreven over Oscar en hoe je deze moet instellen en wat je moet doen om de data zichtbaar te krijgen.

Die handleiding vind je hier: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=11327
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen

5
Dankjewel RuudJ voor de handleiding. Dat maakte het een stuk makkelijker om OSCAR te installeren.

Inmiddels heb ik contact gehad met het ziekenhuis en hebben ze mij gezegd dat mijn apparaat wordt omgezet naar een APAP.
Ik wist niet dat ze dat op afstand konden doen. Ik dacht dat ik een heel nieuw apparaat zou moeten krijgen.

De variatie in druk wordt nu 7 tot 10.
Ik hoop dat de verandering ook vlug wordt ontvangen door mijn ResMed.
Vaak zit er tijd tussen dat de verandering ook daadwerkelijk op mijn apparaat aankomt.
En... ik hoop natuurlijk dat het mij ook helpt.
We gaan het meemaken.
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021

Re: Even voorstellen

6
Jacqueline, ik zag dat je de Resmed AutoSet hebt en niet de Elite. Dus jouw apparaat heeft twee modi Apap & Cpap. Dus je kunt altijd weer terug.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Vinger aan de pols houden

7
Hallo allemaal,

Even mijn hart luchten hoor.
Inmiddels heb ik OSCAR geïnstalleerd en ik ben heel blij met wat ik allemaal kan zien.
Dankjewel RuudJ voor de fijne handleiding.

Afgelopen week was een heel vervelende week wat betreft slapen.
Ik werd elke nacht 3 tot 4 keer wakker met hartkloppingen, benauwdheid en zoooo moe.
Steeds heb ik contact gezocht met het MMC en ze probeerden me elke keer wel te helpen, maar...
Als ik blij wordt gemaakt met de belofte dat ze mijn CPAP gaan omzetten naar APAP maar het gebeurt niet, dan ligt de frustratie en ontmoediging weer op de loer.

Gelukkig kon ik mezelf, door het lezen van ervaringen van mede "Apneutjes" van dit forum, wel overeind houden.
Het kon altijd nog slechter maar ik had ook wat aan de goede tip om een "jasje van fleece" te maken voor mijn koudegevoelige slang.
Dus ik bezorgde mijzelf bezigheidstherapie om mijn gedachten ergens anders op te kunnen richten.
Mijn slang heeft nu een mooi bordeaux rood jasje aan. En ik merkte vanochtend dat ik al minder last had van mijn keel. Dus HOERA :)

RuudJ , je schreef mij dat ik dus geen ander apparaat nodig had, omdat mijn "ResMed AirSense 10 AutoSet" CPAP én APAP aankan, deed mij heel goed! Dankjewel. :heart_eyes:
Ik wist dat niet en dat laat me eigenlijk toch wel weer anders denken over mijn laatste bezoek aan de verpleegkundige van VitalAir oftewel Air Liquide Healthcare zoals ze sinds januari 2022 heten.
Zij had me dat toch gewoon kunnen vertellen?? Ze had het alleen maar over tekort aan apparaten en een tekort aan chips.
Of... heb ik het misschien verkeerd begrepen en had ze het over paprikachips :grin: O:-)
Maar ook al had zij nu niet de bevoegdheid om de instelling uit te voeren ze had me de mogelijkheid wel kunnen aanreiken.
Ik kwam er zelf mee omdat ik er op dit forum over had gelezen.

Nu zat ik in spanning te wachten wanneer ze de dag erop overleg had gehad met de OSAS verpleegkundige en dat ze me "ergens die dag" wel zou bellen.
Gelukkig ben ik een blije gup en probeer ik in heel veel dingen wel iets positiefs te vinden of mijzelf af te leiden, maar toch.

Kreeg ik gisteren ochtend een e-mail van de OSAS verpleegkundige, een telefonische afspraak voor maandag.
Oh nee, dacht ik. Nog een heel weekend zulke nachten.
Toen werd ik gebeld door die verpleegkundige van VitalAir oftewel Air Liquide, en vertelde ze mij wat ik in mijn vorige bericht schreef.
Mijn CPAPA kan omgezet worden naar APAP.
Toen ik wat was bijgekomen en ik later de e-mail goed las, bleek dat een uitnodiging voor een telefonisch consult op 21 februari. :see_no_evil:
Soms is het maar goed dat je afgeleid bent en je de e-mail niet helemaal goed leest. Want dan had ik me echt niet serieus genomen gevoeld.

Maar goed, ze had nu dus toestemming om de instellingen aan te passen.
Er gebeurde niets. Die dag ben ik regelmatig naar boven gelopen om te checken en ook in MyAir of ze al uitgelezen hadden.
MyAir had al wel uitgelezen maar er was geen verandering in mijn instellingen.
Dus weer zo de nacht in :( :(
Maar... ik had de tijd om mijn slang een jasje te gegeven, wie weet helpt dat.
Alles wordt als een strohalm, overal probeer ik iets in te vinden om toch positief te blijven.

Afgelopen nacht was knudde.
Ik had weer alle tijden opgeschreven en nam mij voor eens goed de data in OSCAR te gaan bekijken.
Daar kon ik mooi zien dat mijn eigen documentatie ook zichtbaar was in het uitlezen van mijn data.
De tijden dat ik benauwd wakker werd en ik het apparaat uit en weer aan zet, zie je gewoon terug.
Hoe ik het verder nog moet interpreteren moet ik nog leren, maar dat komt vast ook wel.
Eerst maar eens een helder hoofd zien te krijgen.

Vandaag is het dan vrijdag, de laatste dag voor het weekend en ik belde het ziekenhuis nog maar eens op.
Vinger aan de pols houden, als je dat niet doet kom je er bekaaid af.
De receptionist kent me al bijna :)

Ik werd teruggebeld door de verpleegkundige van Air Liquide die mij eerder al een paar keer fijn had geholpen.
Wat bleek. Haar collega had het NIET Ingevoerd. >:(
Of niet bevestigd, zei ze, om haar collega natuurlijk niet af te vallen.
Kortom, ze had haar werk, waar toe ze inmiddels wél bevoegd was, niet gedaan :unamused: :sob:

Nu is het inmiddels doorgekomen, en heb ik het op mijn apparaat gezien.
Meteen gevraagd of de EPR ook op 1 gezet kon worden, als dat niet in conflict komt met het aansturen van APAP.
Dat ademt voor mij toch wat makkelijker uit. Dat was blijkbaar geen probleem.
Druk wordt 7-10; EPR 1; vochtigheid 5 en ramptijd toch nog op 5 minuten.
Ik had de ramptijd zelf al wel uitgezet, maar misschien is het wel slim om daar nu even mee te wachten.
Dus vannacht mensen... slaap ik als een roosje. Toch? Vást!!! Nou vooruit, als een marmot dan. :sleeping: :sleeping: :sleeping:

Al met al moet je je vinger aan de pols houden:
Blijf roepen, blijf bellen en blijf vragen en opperen voor andere manieren om goed te kunnen slapen.
Tenslotte zijn WIJ degenen met een probleem.

Dank jullie wel voor het lezen.
Voor straks een fijne nacht gewenst.

Hartelijke groet,
Jacqueline
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021

Re: Even voorstellen

8
Hallo Jacqueline, wat je ook zou kunnen instellen om misschien gemakkelijker in slaap te kunnen vallen nu de cpap is ingesteld op Apap stand is het volgende:

De startdruk is ingesteld en de aanlooptijd is ingesteld op vijf minuten. Nu kun je via het menu Mijn Opties, waar je overigens gewoon in mag, de aanlooptijd ook op 'AUTO' stand zetten. Het apparaat gebruikt dan de startdruk net zolang tot dat jij in slaap bent gevallen. Vanaf dat moment zal de druk omhoog gaan van de ingestelde startdruk naar de minimum ingestelde druk 7,0 cmH2o en indien nodig naar het maximum ingestelde druk 10,0 cmH2o.

De volgende dag kun jij in Oscar terugzien (even meten door de inslaaptijdperiode met ingedrukte linkermuisknop te selecteren.) hoelang het duurde voordat jij in slaap bent gevallen. Dit kan 3 minuten zijn of 8 of langer... Dit natuurlijk om te voorkomen dat je opeens binnen vijf minuten met hogere drukken wordt geconfronteerd. Hoe hoog is de startdruk?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Als een hele roedel marmotjes

9
Hallo allemaal,

Allereerst RuudJ, dankjewel voor de tip. Ik zag hem pas vanochtend, ik lag er vroeg in.
Ik heb de aanlooptijd voor vanavond op auto gezet, waarom niet gebruik maken van de slimmigheid van het apparaat nietwaar?

Ik heb geslapen!!!
Om 20:23u ging ik naar bed en ik werd pas echt wakker om 8:42u !! Het hele klokje rond en nog zelfs iets meer.
Ik heb een bed van 140 breed (en ik ben alleen ;) ) en ik heb vannacht zelfs mijn hele bed gebruikt. Prettig overigens hoor.

Als ik in OSCAR kijk zie ik dat ik regelmatig op de druk van 10 zat. Dus deze APAP instelling is goed voor mij.
Ik blijf het even monitoren, want misschien is 10 zelfs niet genoeg. Maar dat zal de tijd uitwijzen.

Wel heb ik een paar keer vannacht een mond vol lucht ervaren. Was niet echt prettig maar wel te behappen :D :upside_down_face: .
In het begin van mijn therapie heb ik dat ook gehad en ik dacht toen dat het lag aan de stand van mijn kaak.
Tenslotte had ik jaren een MRA gedragen en je kaak gaat daar naar staan.
Ik vond het niet meer dan logisch dat dit een gewenning was en ik denk dat dit ook nu zo zal zijn.

Maar wat een verschil zeg.
Ik heb nog nooit zo lang geslapen. En alleen maar een paar keer "half" wakker geweest vanwege die mond vol lucht.
Prachtig en leerzaam om mijn nacht in OSCAR terug te zien.

Ik heb weer hoop. :+1: :sleeping: :party:
Hartelijke groet,
Jacqueline
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021

Re: Even voorstellen

10
Je kunt in Oscar bij het tabblad Statistieken de afgelopen nacht terugzien qua drukinstellingen. Ook de gemiddelde druk is daar zichtbaar. Hoe hoger de drukinstelling, dan heb je kans dat de druk ook de nieuwe drukinstelling benaderd. Hoe hoog was jouw AHI en Totale AI en Centraal Ai? Let op Periode moet wel op 'Dag" staan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Statistieken dagrapport 21 januari

11
Hoi RuudJ,
Het was even zoeken wat je bedoelde maar ik heb het gevonden:

Druk min: 4.64
Med: 9.24
95%: 10.00
99,5% :10.00

Mijn AHI was 0,74

Groot lek (LL) tijdfractie
0.01%
Open luchtweg of Centrale Apneu (CA)
0.33
Obstructieve Apneu (OA)
0.00
Onbekende Apneu (UA)
0.00
Hypopneu (H)
0.41

Wat kun je hieruit opmaken?
Hartelijke groet,
Jacqueline
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021

Re: Even voorstellen

12
Dat ik jaloers op je ben met zo'n lage AHI score in drie maanden tijd en met maar liefst ruim 12 uur gemeten tijd, wat ik in elf jaar, qua slaaptijd, nog nooit gehaald heb. ;)

Verder dat je druk tijdens de aanlooptijd gemiddeld 4,64 cmH2o was. Dat je medium druk dus na de aanlooptijd en 50% van de tijd, dus tussen de minimum druk van 7,0 en 9,24 cmH2o lag en dat de druk 45 % van de tijd (95 - 50 = 45) al op 10 cmH2o lag. Uiteindelijk kun je zeggen dat de druk tussen de maximale tijd en 95 % van de tijd, dus ook op 10 cmH2o lag. De druk zou dan ook nog iets hoger moeten worden ingesteld.

12h19 gemeten tijd staat gelijk aan 12,3 (19/60 = 0.3166666)

Dus je had 12.3 * 0.33 = 4.059 afgerond 4 centrale ademstops en 12.3 * 0.41 = 5.043 afgerond 5 hypopneus en geen obstructieve apneus.

De centrale apneus kan, hoeft niet, veroorzaakt worden door de hoge maximum drukinstelling en gezien de hypopneus zou de maximum druk nog iets hoger kunnen worden ingesteld, echter kijk het voorlopig een tijdje aan. Je hebt nog maar 1 nacht met de apap instelling geslapen en je hebt slaap ingehaald van de mindere nachten voor deze afgelopen nacht.

Later kun je kijken naar hoe jij je verder voelt en hoe je ademhaling in de luchtstroomsterkte grafiek eruit ziet.

Maar voor de eerste Apap nacht is dit zeker een mooie score.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Aanpassen

13
Hoi allemaal,
Vannacht heb ik een goede nacht gehad, alleen wel wat onrustig. Veel bewogen en gedraaid.

RuudJ, ik kan me voorstellen dat je een beetje jaloers bent.
Ik hoop dat het bij jou toch ook steeds beter gaat worden.
Vannacht was het bij mij minder. Gisteren was een supernacht, ook in heel mijn avontuur met mijn CPAP apparaat stond hij als de beste.
Maar ik moet echt nog ingesteld raken. Maar ik heb geen mond vol lucht gehad vannacht!

De aanlooptijd heb ik nu op automatisch gezet.
De druk begon op 4,5 na13 minuten begon hij te stijgen en stond dan binnen het uur al op 10!
Dus ik denk ook dat ik er maandag maar een e-mailtje aan waag om de druk wat hoger te zetten.
Hoe ze zal reageren vind ik wel wat spannend hoor. Maar tenslotte is OSCAR open source en het is MIJN data en MIJN nachtrust.

Ik moet zeggen dat ik wel erg moe ben, ondanks dat ik niet echt wakker ben geworden.
Maar dat zal de gewenning wel zijn. Of het afkicken van de adrenaline heb ik ergens gelezen. ':)
Het is in ieder geval voorzichtig in stijgende lijn.

Vraagje:
Ik heb het regelmatig zo koud, aanvallen van kippenvel aan de "binnenkant".
Gistermiddag ging ik een uurtje liggen en dan word ik haast niet warm.
Ik begin ook met sokken aan en heb een warme pyjama en een lekker wollen dekbed.
Maar dat mag dan niet echt helpen. In dat uurtje word ik niet warm.
Heeft nog iemand anders hier last van?
Ik weet niet hoe ik warm moet worden als ik die aanvallen van kippenvel van binnenuit heb.
Het lijkt wel alsof met innerlijke thermostaat kapot is. :(

Data van afgelopen nacht
AHI 1.37

Druk MIN. 4.60 MED 9.60 95% 10 99,5% 10
EPAP MIN. 4.00 MED 8.60 95% 9 99,5% 9

Groot lek (LL) tijdfractie 0.00%
Open luchtweg of Centrale Apneu (CA) 0.73
Obstructieve Apneu (OA) 0.09
Onbekende Apneu (UA) 0.00
Hypopneu (H) 0.55

RuudJ dank je wel voor je uitleg.
Ik snap het niet helemaal, rekenen is niet een talent van mij.
En dan de waardes er nog tussen, :mortar_board: :astonished: :nerd:
Maar wie weet in tijd ga ik het snappen.

Door dit prachtige forum weet ik inmiddels al een hele hoop meer.
Dus dank aan allen die hier hun bijdragen aan leveren.
:heart_eyes: :military_medal: :mortar_board: :+1: :party:
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021

Re: Even voorstellen

14
Jacqueline, dus de afgelopen nacht heb je de Aanlooptijd op Auto stand gehad? Als dit klopt, dan zou dat inhouden dat je na 13 minuten na de start al in slaap bent gevallen. Het probleem van veel draaien en koud hebben, zou je misschien kunnen oplossen met het gebruik van een verzwaringsdeken. Ik heb er ook één en het slaapt heerlijk. Ook mensen met apneu kunnen er mee slapen, vooral als je veel in zijligging slaapt. Je AHI ziet er op dit moment goed uit. De druk hoeft echt niet zoveel hoger worden ingesteld. 0,2 of 0,4 cmH2o zou misschien al genoeg zijn.

https://www.calmzy.nl/verzwaringsdeken-wat-is-het
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen

15
Hallo Jacqueline,
Wat je vraag over koud zijn en niet warm kunnen worden betreft, dat herken ik. Ik had het in de eerste week dat ik met de cpap (Resmed) sliep. Voor mijn gevoel had ik het ijskoud en warm tegelijk, extra deken op, extra deken af. Gelukkig duurde dit een week en toen was het voorbij. Denk dat mijn lichaam moest wennen aan ineens veel meer lucht. Jij bent al wat langer bezig met de therapie, maar wellicht heb je het nu omdat je wat aan het - zeg maar - sukkelen bent met van alles qua therapie? Ik weet het niet hoor. Zo’n apparaat doet wel van alles met je lichaam heb ik het idee. Ik ben sinds 9 december aan de cpap. Sterkte!

Re: Even voorstellen

16
RuudJ schreef: 23 jan 2022, 13:40 Jacqueline, dus de afgelopen nacht heb je de Aanlooptijd op Auto stand gehad? Als dit klopt, dan zou dat inhouden dat je na 13 minuten na de start al in slaap bent gevallen. Het probleem van veel draaien en koud hebben, zou je misschien kunnen oplossen met het gebruik van een verzwaringsdeken. Ik heb er ook één en het slaapt heerlijk. Ook mensen met apneu kunnen er mee slapen, vooral als je veel in zijligging slaapt.
https://www.calmzy.nl/verzwaringsdeken-wat-is-het
Hoi RuudJ
Ja ik heb de aanlooptijd op autostand gehad.
Dat draaien en behoefte hebben aan iets zwaars over mij heen heb ik altijd al gehad.
Maar ik heb nooit een verzwaringsdeken gekocht, ik wist niet of me dat zou helpen.
Dankjewel voor de link, ik wist nooit wat een goed product met een goede kwaliteit zou zijn.
En omdat je schrijft dat het jou goed helpt en we in hetzelfde schuitje zitten wat betreft onze nachtrust heb ik er een besteld.
Ik denk en hoop dat het een goed investering is.

Data van afgelopen nacht
AHI 1.30

Druk MIN. 4.60 MED 9.02 95% 10 99,5% 10
EPAP MIN. 4.00 MED 8.02 95% 9 99,5% 9

Groot lek (LL) tijdfractie 0.14%
Open luchtweg of Centrale Apneu (CA) 0.70
Obstructieve Apneu (OA) 0.00
Onbekende Apneu (UA) 0.10
Hypopneu (H) 0.50

Inmiddels heb ik ook een e-mailtje gestuurd naar mijn contactpersoon van LiquidAir.
Ik heb haar mening gevraagd over de druk en eventueel het aanpassen naar boven.
Ik ben benieuwd wat haar antwoord zal zijn.
Margaretha2021 schreef: Wat je vraag over koud zijn en niet warm kunnen worden betreft, dat herken ik. Ik had het in de eerste week dat ik met de cpap (Resmed) sliep. Voor mijn gevoel had ik het ijskoud en warm tegelijk, extra deken op, extra deken af.
Hoi Margaretha,
Dankjewel voor jouw opmerking en meeleven.
Dit koud hebben van mij heeft niet persé te maken met het starten van de slaaptherapie. Ik heb dit al veel langer, maar het kan best te maken hebben met mijn kwaliteit van nachtrust. Ik heb de tip van RuudJ overgenomen en zo'n verzwaringsdeken besteld. Toen ik las hoe zo'n deken ook werkt om te ontspannen was ik om. Want met mijn fibromyalgie is ontspannen wel een dingetje.

We gaan het meemaken. Ik wil nu wel eens een keer echt uitgerust zijn.
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021