Voordelen Therapie

1
Nu bijna 2 weken heb ik een CPAP apparaat en ik merk dat wat langer en dieper slaap. Dit is ook te zien op mijn Apple Watch met de AutoSleep app. Nu ben ik erg benieuwd naar de werking van de therapie en de voordelen hiervan en wanneer je dit echt gaat merken. Het zou leuk zijn als jullie onderstaande vragen kunnen beantwoorden:

1. Welke therapie gebruik je?
2. Welke voordelen merk je?
3. Na hoeveel tijd merkte je verschil?
4. Zijn er nog nadelen?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en verhalen:blush: !

Re: Voordelen Therapie

2
Ik heb UARS. Dat betekent dat ik geen apneus of hypopneus heb, maar wel veel RERAs (flow limitation arousals)

Ik gebruik nu ASV, tot januari 2021 gebruikte ik BiPAP, maar ik had in de voorgaande maanden ontdekt dat deze technisch niet capabel was om me volledig te behandelen.

De voordelen zijn dat ik lichamelijk en geestelijk functioneer. Tot april 2017 toen ik begon te experimenteren met mijn zelf gekochte BiPAP kon ik de meeste dagen niet eens mijn eigen boodschappen doen. Mijn hersenen waren op vakantie gegaan en mijn lichaam zat ofwel tegen een stoel ofwel op m'n bed geplakt.

Het verschil was te merken na een dutje van 1 uur met de BiPAP. Nog een paar nachten slapen lanceerden me naar Technicolor Wonderland. Nu heb ik geen vermoeidheid meer, geen gespannenheid, geen insomnie en geen pijn meer in mijn hele lichaam. Ook geen tinnitus meer.

Nadelen zijn dat je een apparaat moet meenemen als je logeert.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voordelen Therapie

3
Ik heb apneu sinds september 2011, bij de slaaptest 26 per uur. Gestart met F&P Icon en Icon + op Apap stand en later op Cpap stand. Nadeel van dit apparaat: geen Centraal apneu weergave, terwijl je dit wel kunt hebben.

Na wijziging van Zorgverzekeraar overgestapt op Resmed AirSense 10 AutoSet in Cpap stand. Bleek opeens veel Centraal apneu te hebben (had ik altijd al gedacht te hebben, kon het alleen niet bewijzen, antwoord van F&P consulenten: Aan centraal apneu kun je toch niets doen!!!) en Hypopneus, weinig Obstructief apneu. Helaas, wat ik ook deed, ik kon het niet lager krijgen dan 2,4 per uur als jaargemiddelde. Bleef last houden van vermoeidheid en in slaap vallen bij het lezen en tv kijken.

In Januari 2021, 10 jaar later, overgestapt op een Bipap ST (Privé aangeschaft) en toen begon langzamerhand de verbetering. AHI ging omlaag, maar de vermoeidheid bleef werd wel minder. In Augustus 2021 overgestapt op ASV (Privé) en toen ging het met sprongen vooruit.

Ahi nu jaargemiddelde 0.88 / uur en nog steeds dalende. Vermoeidheid overdag weg, geest helder en weer helemaal fit. Heeft 10 jaar geduurd maar ga vrolijk verder.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar