Re: Hoe nu verder?

41
Fijn om te lezen dat het werkt Jan!!! Maar het zal toch niet zo zijn dat deze hoge lekkage veroorzaakt wordt omdat je met open mond ademt 's nachts? Als dat het geval is zal een ander neusmasker dit probleem niet oplossen natuurlijk, maar zul je iets aan de openvallende mond moeten doen.

Je kunt dan denken aan een kinband.

Zelf gebruik ik een strip tape van 1.5cm breed en zo'n 5cm lang. Deze plak ik overdwars van neus naar kin over mijn mond. Het stukje bij mijn kin vouw ik dubbel, zodat ik een handvat heb als de pleister om wat voor reden dan ook verwijderd moet worden. Omdat het stripje smal is kun je via de mondhoeken toch ademhalen als dat nodig mocht zijn, of een rietje doorsteken om wat te drinken.

Natuurlijk is een full facemasker ook een goede mogelijkheid.

Re: Hoe nu verder?

43
Goed zo! Daar doen we het voor.
Jan schreef: 28 jan 2022, 10:24 liep wel terug naar 30 l/min.
Is dat een maximum voor de hele nacht? Het is bij lekkage vaak beter om naar de grafiek van de hele nacht tekijken, of er terugkerende episodes zijn van overmatige lekkage. Een "topscore" over de hele nacht zegt nog niet zo heel veel.

En ja, een strak masker is niet ideal. Strakker zetten levert niet gegarandeerd een betere afdichting, maskers werken op hun "sweet spot" (balans punt) het beste, en dat moet je proberen op te zoeken. Andere interventies zoals een slanghengel of een CPAP kussen kunnen ook winst geven.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoe nu verder?

44
Dank voor je reactie.
Het zijn wel episodes, maar niet 1 of 2 maar 15 tot 20. De ene nacht meer dan de andere.
Sommige episodes duren wel 2 uur (met kleine onderbrekingen van enkele seconden. En ik lig echt niet 2 uren met mijn mond open. :-P
De topscore ligt overigens op 42 l/min.

Ik heb al een 'hengel' aan de slang gemaakt en ik slaap altijd op de rand van het kussen. Dit heb ik me tig jaren geleden al aangewend omdat ik supergevoelig ben voor contact aan mijn neus.

Ik wacht gewoon de N30i af en ga het daarmee proberen.
Wordt dat ook niets dan zal het wel een fullface worden.

Groet, Jan

Re: Hoe nu verder?

45
Een kinband is altijd beter, dan meteen over te stappen op een full face masker. Een nadeel met full face is dat je sneller met open mond gaat slapen met als gevolg kurkdroge mond waarbij je je tong los moet trekken van je gehemelte. Sowieso is de therapie het beste via de neus. Ook met full face vaak een hoge AHI score en ook vaak iets hogere drukinstelling nodig.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe nu verder?

46
RuudJ schreef: 28 jan 2022, 20:25 Een nadeel met full face is dat je sneller met open mond gaat slapen met als gevolg kurkdroge mond waarbij je je tong los moet trekken van je gehemelte
Da's toch gek. Ik heb dat nooit gehad. Neusademen, geen mondlekkage.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoe nu verder?

47
Afgelopen zaterdag het nieuwe masker AirFit N30i ontvangen. Ik had vrijdag nog maar eens geïnformeerd wanneer ik het masker mocht verwachten. Toch wel toevallig dat het dan zaterdag in de brievenkast ligt met een pakbon gedateerd op de vrijdag!!! Oh oh, wat een klantenservice. :sob: :sob:
Nu 5 nachten met dit masker geslapen. Wat een verademing tov de Mirage FX. Het hangt gewoon onder de neus en klemt de neus niet af. Met het vrije gezichtsveld kun je voor het slapen prima lezen en de slangaansluiting boven het hoofd laat je vrij bewegen in de slaap.
De ademstops blijven laag, AHI gemiddeld 1,3 over de 5 dagen en de 95% flow limitation 0,07 Tijd in apneu 1,5 minuut. Allemaal niet slecht lijkt mij.
Maar de maskerlekkage blijft helaas hoog, 95% lekstroomsterkte 28 l/minuut. Dat is te veel, ook voor mijn vrouw. :tired_face:
Toch slaap ik niet met open mond. Wat er wel gebeurt is dat mijn mond wordt opgeblazen en dan ontsnapt er in de mondhoeken lucht. Mijn mond is verder gesloten. Het maakt lawaai, waar mijn vrouw wakker van wordt en blijft. Mijn mond is op die momenten volgens haar dicht!
Kan het zijn dat de max. druk van 9 voor mij te hoog is? Of zou de APAP dat moeten corrigeren?
Ik overweeg toch om de druk wat te verlagen. Is dat een goed idee?

Re: Hoe nu verder?

48
De Resmed apap daar werkt de druk wel variabel bij, maar deze zie je toch vaak naar het maximum gaan en vaak is dat niet nodig. Maar een andere vraag, gebruik je de EPR functie van het apparaat wel? Daar gaat de druk tijdens de uitademing omlaag en dit zou kunnen helpen om makkelijker te kunnen ademen.

En, verschuift het masker niet van zijn plek in zijligging?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe nu verder?

49
Jan schreef: 03 feb 2022, 13:59 95% lekstroomsterkte 28 l/minuut
Dat betekent dat maar 5% van de tijd de lek over de 28 is gegaan.
RuudJ schreef: 03 feb 2022, 14:09 De Resmed apap daar werkt de druk wel variabel bij, maar deze zie je toch vaak naar het maximum gaan en vaak is dat niet nodig
Nou, ik vind het best nobel van ResMed om te pogen om iets te doen tegen flow limitation met enkelvoudige druk. BiPAP is natuurlijk beter...
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoe nu verder?

50
Je moet eerst even in OSCAR kijken naar die lekkage. Het 95 % lekkage cijfer op het display geeft inderdaad aan dat 5 % van de lekkage boven de 28 liter zit, maar de grens ligt eigenlijk op 24 liter per minuut.

Bovendien op het display zie je niet hoelang die lekkage heeft geduurd. Het kan slecht een paar seconden of een minuut zijn geweest over de gehele gemeten tijd en dat kun je niet zien via het display. Oscar kan dat wel aantonen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe nu verder?

51
Mijn drukinstelling is nu APAP 6 tot 9 en de EPR staat op 0. Dat laatste is op 25 januari op 0 gezet. Daarvoor stond de EPR op 3, maar toen had ik een hogere AHI en ook veel lekkage. Sinds de EPR op 0 staat is de AHI dus sterk gedaald, maar de lekkage blijft.
Ik heb een kopie van het dagrapport gemaakt. Ik heb tot ongeveer 23:00 uur liggen lezen, dus de tijdsduur boven de leklimiet is dus meer dan 20% Ik weet niet of het masker verschuift als ik van ligging wissel, en dat doe ik heel vaak per nacht. Maar volgens mijn vrouw zit het masker wel goed als ik op een zij lig.

Re: Hoe nu verder?

52
Ik begrijp niet helemaal wat de redenering was. EPR heeft niets te maken met lekkage.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoe nu verder?

54
Jan, heb je altijd met een variabele druk geslapen of ook een tijdje met een vast druk, dis als cpap ingesteld? Zo ja, hoe was dat?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe nu verder?

55
Hallo Ruud,
Ik heb ruim 9 maanden met CPAP geslapen. Een kleine onderbreking van 2 weken met APAP 8 tot 1 en EPR=3. Dat ging niet goed! Sinds 25/1 dus APAP 6 tot 9 met EPR=0. Ik voel me al een stuk beter!
Groet, Jan

Re: Hoe nu verder?

56
Jan, bedankt voor het overzicht, Ik zie dat je de cpap aardig wat keren gebruikt heeft, vaak met EPR ingeschakeld. Maar ik zie dat je bij het gebruik van de cpap nog niet met een vaste druk hebt geslapen zonder EPR, hoger dan 8.0 cmh2o. Nu slaap je met een hoge maximum variabele druk, dus je kunt er wel tegen.

Waarom probeer je niet een paar nachten te slapen met een vaste druk van 9,0 cmh2o zonder EPR? Kijk wat dat voor verschil uitmaakt t.o.v. de maximum ingestelde druk van 9.0 cmh2o? De hypopneu en de obstructieve apneus kunnen net dat zetje nodig hebben en de onbekende en centrale apneu daar kun je even niets aan doen en kijken hoe dat zich gaat ontwikkelen. Dit natuurlijk na overleg met je behandelend arts!
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe nu verder?

57
Jan schreef: 03 feb 2022, 19:59 EPR is uitgeschakeld omdat mijn AHI zo rond de 7 bleef steken.
Met de EPR op 0 is de AHI wel gedaald!
Dat kan je ook bereiken door EPR op 3 te houden en APAP van 9 tot 12 in te stellen. Dan bereik je hetzelfde, maar kan je wel van EPR genieten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i