Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

101
kleine update voor de volgers

Het gaat goed.

Vooral de "rest klachten" lossen als sneeuw in de zon" op!

Ik kijk minder naar de AHI, hoewel die laag zijn, is het algehele gevoel (tussen de oren) verbeterd naar 99%.

en die 1% dan? ik blijf in de wintermaanden last houden van die warme lucht (waterbak en verwarmde slang).
Ik heb er een haat/liefde verhouding mee. Zonder verwarmde slang, heb ik een droge mond/keel = pijnlijk zelfs, maar met verwarmde slang ben ik continue verkouden. Dat blijft schipperen.

Op naar de lente en zomer :-)

Fijn weekend alvast.

NB lekkage neemt wel toe met de ASV, blijkbaar doet die PS meer dan ik vermoed, hebben andere gebruikers van de ASV diezelfde ervaring?
let wel, ik gebruik een Neus masker, mss hebben jullie FF maskers en er daardoor minder "last" van.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

102
neuteboomg schreef: NB lekkage neemt wel toe met de ASV, blijkbaar doet die PS meer dan ik vermoed, hebben andere gebruikers van de ASV diezelfde ervaring?
Ik ben daar momenteel wat mee bezig om uit te zoeken waar ik het beste mee kan slapen.

Met de P30i moet ik constant met die faceformer blijven oefenen om kaak/lipspanning te houden, daar ben ik wel een beetje klaar mee.
Kinbandjes heb ik liggen maar gebruik ik niet meer want de huid word donker van de druk, dat duurt dagen voordat dat weer iets afzakt, daarnaast ben ik zo bang dat zich eczeem op mijn gezicht ontwikkeld.
Mijn voorkeur blijft de P30i maar ik heb de F30 toch weer eens van stal gehaald, (had ik afgezworen maar zeg nooit nooit dus}.
Met dit masker 0.0 apneus alleen last van glijden en blazen tussen masker door, maar apparaat geeft helemaal geen lek aan. Ik heb ook met een katoenen zakdoek tussen het masker geslapen, dat ging al beter. (dat was mijn mod dus)
Ik heb nu een ander fullface masker aangevraagd, de F&p Vitera, die wil ik proberen.

Wel heb ik een hele discussie gehad over mijn ASV, want ze konden mijn gegevens natuurlijk niet inzien.
Ik heb aangegeven dat ik het risico voor mezelf neem en hun wel gegevens via mail wil sturen. Dat kon niet nou klaar dan.
Ik zal de rest besparen want anders wordt het een heel lang verhaal, maar het viel mij mee dat de verstandhouding redelijk goed bleef.
Binnenkort toch maar eens weer switchen van masker.

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

103
Henk22 schreef: 04 feb 2022, 11:17
neuteboomg schreef: NB lekkage neemt wel toe met de ASV, blijkbaar doet die PS meer dan ik vermoed, hebben andere gebruikers van de ASV diezelfde ervaring?
Ik ben daar momenteel wat mee bezig om uit te zoeken waar ik het beste mee kan slapen.

Met de P30i moet ik constant met die faceformer.
Ik verdraag die P30i maskers niet, ik kreeg vorige week een N30i zomaar thuisgestuurd, maar ook die schiet van mijn neus weg en doet pijn. Ik heb wel een F30i liggen, maar ik krijg jeuk van die randen. (Is dat rubber,latex??)
Ik heb een faceformer besteld maar geen idee waar die blijft..
Henk22 schreef: 04 feb 2022, 11:17 Wel heb ik een hele discussie gehad over mijn ASV, want ze konden mijn gegevens natuurlijk niet inzien.
Ik heb aangegeven dat ik het risico voor mezelf neem en hun wel gegevens via mail wil sturen. Dat kon niet nou klaar dan.
Ik zal de rest besparen want anders wordt het een heel lang verhaal, maar het viel mij mee dat de verstandhouding redelijk goed bleef.
Binnenkort toch maar eens weer switchen van masker.
Met wie had jij deze discussie?
Heb jijzelf een ASV gekocht dan?
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

105
Ook ik heb bij de ASV wel veel last van lekkage met mijn Resmed Airfit P30i neusdoppenmasker. Zit regelmatig op 32 tot 36 liter per minuut.
Afgelopen nacht geprobeerd om eens zonder drie kinbanden en zonder nekkraag te gaan slapen, maar werd na 2,5 uur slapen wakker met een rode smiley (lekkage duur 1h34 minuten) en een op dat moment een AHI van 6,5 per uur. Daarna gauw weer de driekinbanden omgedaan met nekkraag en uiteindelijk 4,5 uur later wakker geworden met een AHI van 2,5 per uur en een 95 % lekkage van 41 liter per minuut.

Dus de ASV werkt bij mij prima, maar de lekkage blijft hoog. Wel moet ik aangeven dat ik gaten in mijn verhemelte heb omdat ik geboren ben met een open gehemelte en deze dus achteraf niet helemaal goed is afgesloten. Dus de lekkage richting de mond door die gaten kan de reden zijn dat ik mijn mond helaas niet goed gesloten kan houden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

107
Ik heb met de ASV 1 keer geslapen met een full face masker, mijn oude F&P Flexifit 431, daar had ik toen een score van 4,5 per uur mee. Ik heb met een full face masker vrijwel altijd een hoge score gehad boven de vijf per uur.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

109
@persluchtpiraat zei ook al tegen mij, dat hij zijn masker behoorlijk strak ophad.

Maar hij dat ook wel prettig vond.


Ergens is een vaste PS dus prettiger ivm lage lekkages.
Maar als ik daarvoor kies heb ik last van FL.

welke range voor een PS instelling is dan het beste.

0,0 - 6.0 of 3,6 - 10,0, beiden geven 6 en 6.4 PS maar in de 3,6 - 10 is de druk veel hoger. Zit daar de oplossing?
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

111
Henk22 schreef: 04 feb 2022, 12:27 PS gewoon een groot bereik geven bv PSmin 3 en PS max 10
Als je dit bereik kleiner maakt beperk je het apparaat in zijn werking.
Hij zoekt Zelf de ideale instelling, dat is de sterke kant juist van de ASV.
Bij PS werkt het toch zo, max ps - min ps = PS

3 - 10 = 10 - 3 = ps 7
0 - 10 = 10 - 0 = ps 10
1 - 7 = 7 - 1 = ps 6

Of klopt dat niet?
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

113
Beetje kromme vergelijking misschien maar bekijk PS als het gaspedaal van je auto.
Deze is continu variabel van 0 tot weet ik hoeveel kilometer per uur.
Nu duw je een blokje onder het gaspedaal (maakt PS max laag)
Nu wil je auto maar tot een lage snelheid en dat werkt niet.
Daarom lage PS min voor comfort.
Hoge PS max om apneus op te lossen.

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

114
PLP,

als je de ASV modus hanteert dan heb je een vaste EPAP druk Instelling met een drukondersteuning die varieert in het bereik PS min - PS Max en creëert samen de IPAP, die ook in hoogte kan verschillen naargelang de drukondersteuning die benodigd is.

Met ASVAuto modus is er sprake van een variërend EPAP instelling tussen EPAP min en EPAP Max die samen weer met de variërende Drukondersteuning een variërende IPAP druk instelling geeft.

Dus er is geen sprake van een vaste. drukondersteuning druk altijd variërend.

Dit klopt toch?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

117
neuteboomg schreef: Bij Sein zei de arts, dat een PS alleen zijn werk doet vanaf 6.0cmWK
Beetje rare uitspraak. Definieer "werk doen." PS van 3, 4, of 5 heeft bij mij in de afgelopen jaren geholpen, maar niet volledig dekkend. Bovendien is PS hoger dan 5 voor mij in grote delen van de nacht te veel, dan raak ik overgeventileerd. Daarom gebruik ik ASV met PS 5-10 zodat hij gas bij kan geven als het nodig is en anders niet.
RuudJ schreef: PS Vanaf 6.0 wil zeggen een verschil tussen PS min en PS Max van tenminste 6.0 cmh2o.
Sorry maar dit slaat echt nergens op. Als je PS van 6 of hoger moet hebben, dan moet je het kader van PSmin en PSmax zodanig instellen dat het dit kader het werkgebied tussen 6 en je gewenste maximum dekt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Tips gevraagd over instellen van Bipap

118
Update

Na wat gezondheid issues en het zoeken naar de “juiste” instellingen gaat het goed.

Thxs aan iedereen die hierin zijn/haar aandeel in heeft gehad.

Ik ontdekte vooral dat een lage AHI score niet altijd wat zegt over de kwaliteit van je slaap.

Het afgelopen jaar gebruikte ik de Rolls-Royce onder de cpap machines. (Volgens mijn longarts). Het bracht mij naar een laag AHI jaargemiddelde van 1.8 Ik vermoed dat sommigen hier al jaloers op zullen zijn. En ook ik dacht, wat zeur ik nou. Maar steeds bleef er “iets” onbestemd over. Restklachten?

Maar ik bleek niet de enige. Gelukkig ben ik hier de juiste personen tegengekomen. Met raad en daad hebben jullie input gegeven.

Mijn slaapkwaliteit is nu eindelijk 100%. Ik ben fitter dan ooit, helder. En die hoofdpijn is weg.

Dus al met al, aan iedereen, ook de meelezers. Geef nooit op! Er zijn zoveel meer wegen die naar Rome gaan, dan die paar die de artsen voorstellen.


NB: ik gaf mijn OSAS verpleegkundige wat data van de afgelopen weken en prompt belde mijn longarts, het was geen excuus maar hij wilde wel meer weten. Want dit was nieuw voor hem.
- (Nu het rustiger werd in de ziekenhuizen wat betreft Covid-19, stond hij weer open voor dit.. ik vond het klinken als sorry, ik had beter moeten luisteren… maar dat zal hij nooooit toegeven)
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV