Re: Apneu in relatie tot stress

21
Teveel Hypopneus, obstructief apneu valt mee en te veel centraal apneu.

Waar naar gekeken moet worden is de ingestelde druk. Hypopneu is een gedeeltelijke blokkering van de luchtweg en obstructief apneu is een gehele blokkering van de luchtweg. Centraal apneu is het ontbreken van het ademhalingssignaal vanuit het ademhalingscentrum in de hersenen. De luchtweg is hierbij meestal open.

De druk hoger zetten, zal de obstructieve ademstops en de hypopneus kunnen laten dalen, maar de kans bestaat op een toename van de centrale ademstops.

De druk hoger kan wel, maar dan zou je EPR kunnen inschakelen. EPR is de functie dat de druk tijdens het uitademen verlaagd wordt t.o.v. de druk bij het inademen.

EPR 1 = -1 cmH2o
EPR 2 = -2 cmH2o
EPR 3 = -3 cmH2o

dit vergemakkelijkt het uitademen tegen een hogere continu druk in. Je krijgt een beetje het effect van een mini Bipap.

Maar, hoe is jouw lighouding in bed? Als je namelijk met je hoofd niet in één lijn ligt met je ruggengraat, dan heb je kans dat jouw hoofd met de kin gericht naar de borstkas de luchtweg gedeeltelijk blokkeert en dit zou het hoge aantal hypopneus kunnen veroorzaken.

Een andere optie die je zou kunnen uitproberen (kost circa €15-25) is het gebruik van een zachte halskraag die het hoofd recht houd en daardoor de hypopneus en misschien ook de obstructieve apneu aanzienlijk zou kunnen verminderen. Voordeel ook dat deze ook de kin ondersteund en dus het openvallen van de mond tegen zou kunnen gaan. Als dit positief uitpakt, dan zou zelfs de druk van 9,0 cmH2o naar beneden kunnen en daarmee wellicht ook de Centrale ademstops kunnen verlagen.

Het is een kwestie van uitproberen. Of een hogere druk in samenhang met EPR 2 (om te kijken of dat bevalt) en kijken wat de Hypopneus doen of een nekkraag gebruiken. Ik slaap er al maanden mee en mijn Hypopneu zakte met 50 % omlaag. Nu slecht 1 hypopneu per nacht, daar voor had ik er meer, maar dit kan ook komen doordat ik nu met een ASV slaap i.p.v. daarvoor Bipap en Cpap. De meting van de Halskraag heb ik met een en hetzelfde apparaat gedaan. Eén maand met en één maand zonder halskraag met vrijwel dezelfde instellingen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu in relatie tot stress

22
Sorry Ruud maar de EPR gebruik je om de uitademing te vergemakkelijken als comfortinstelling of als onderdeel van de therapie om de Stroombeperking te verminderen (flow limits). Verhogen van EPR kan juist zorgen voor verhoogde CA's.
Hoewel je de best hoge stroombeperkingen graag weg wilt nemen, wil je niet dat het aantal CA's daardoor wordt verhoogd

Re: Apneu in relatie tot stress

23
De huidige 4cm is wel heel erg druk. Verder krijg je tijdens deze aanloopperiodes geen optimale therapie van het apparaat, gedurende 3 periodes.
Wat bedoel je met heel erg druk? Moet dit niet zijn "heel erg lage druk"?

Verder mocht er tijdens de Aanlooptijd een incident plaatsvinden, dan wordt er door het apparaat wel ingegrepen, maar de ingestelde continu druk van 9 zou een optimale therapie geven, als dit de correcte ingestelde druk zou zijn en dat is in dit geval nog niet zo.

Dat de CA verhoogd kan worden zou kunnen kloppen, maar dat kan ook het gevolg zijn van de hogere druk instelling boven de 9 cmH2o en dan is het een kwestie van bepalen of je gemakkelijk tegen de hogere luchtstroom in kan uitademen. Kiezen uit twee kwaden. ;)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu in relatie tot stress

24
Inderdaad, hele lage druk !

Die continue druk heeft hij zelf ingesteld. Voor zover ik het begrijp was die eerst vast op 7

Je kunt pas kiezen tussen twee kwaden als je de oorzaak weet, vandaar mijn vragen over de ademhaling en over de aanwezigheid van eventuele onderliggende kwalen. Pas daarna kun je m.i. mogelijk iets zeggen over het aanpassen van de overige instellingen. Daarnaast maakt Appie melding van Cheyne Stokes Ademhaling gedurende een aantal keren per maand. In zo'n geval ben ik liever voorzichtig met het geven van advies.

Verder denk ik dat we onderliggende discussies beter onderling kunnen voeren.

Re: Apneu in relatie tot stress

26
Bedankt voor alle reacties. Die mij overigens deels nog boven de pet gaan. Voor zover ik weet geen longproblemen. Wel ben ik bekend met, volgens de cardioloog, een ongevaarlijke vorm van boezemfibrilleren. Dit in combinatie met een afwijkend bijpassend ECG. Dat is afgelopen zomer pre-operatief gesprek nog weer eens bevestigd. Met betrekking tot het mogelijk onregelmatige ademen. Ik heb een geschiedenis met hyperventilatie. Ooit een paar forse aanvallen gehad. Volgens mij nu ook nog wel chronisch bij tijd en wijle. Ik lees elders in dit forum dat iemand een ademhalingstherapeut heeft bezocht omdat hij verkeerd ademde. Zou mij niet verbazen dat ik dat ook doe en meeneem de nacht in. Ik heb wel eens overwogen hiervoor een therapeut te zoeken maar tot op heden is het er niet van gekomen. Ik wil absoluut niet naar ademhalingstherapie op basis van een of ander vaag gedoe. Als iemand nog een tip heeft in de omgeving Amersfoort ? Afgelopen nacht inderdaad 3 x die aanloop naar de vaste druk gehad. Bij het naar bed gaan en 2x sanitaire stop. Meestal is dat 1 keer maar op zondag lig ik een uurtje of anderhalf langer. Zoals ik al eerder aangaf heb ik de druk zelf (stapsgewijs) verhoogd naar 9. Kwam van 7.6. Wellicht onverstandig maar ik heb dus 3 maanden moeten wachten op een afspraak, telefonisch, met de longarts. Bij enorm oplopende AHI. Dan word je wel eens eigenwijs. Afspraak is volgende week. Ik heb een Resmed airsense 10 elite. Ik zie dat daar wel EPR op zit. Staat nu uit en kan aangezet worden. Keuze1, 2 of 3 zie ik daarbij niet. Ik laat deze vooralsnog op uit staan omdat ik ook bij druk 9 gevoelsmatig geen enkele moeite heb met uitademen. Dit in combinatie met mijn Eson neusmasker. Door het lekken in vooral de zijligging lig ik meer dan vroeger op mijn rug. Terwijl ik een echter zijslaper was. Met betrekking tot mijn afspraak tot de longarts. Zou vragen om een APAP Of BIPAP een optie zijn. Gezien de grotere mogelijkheden. Of is dat op dit moment nog geen optie.

Re: Apneu in relatie tot stress

29
Zou goed kunnen dat je beter uit bent met een ander apparaat. Je longarts zal waarschijnlijk niets willen doen met de informatie uit Oscar, om de eenvoudige reden dat het niet een officiële licentie heeft voor medisch gebruik.

Ik zou wel aangeven dat je zowel veel CA's als Hypopneus hebt en dat je AHI gemiddeld een stuk hoger is dan 5.
Ook aangeven dat je 's nachts merkt dat je een behoorlijk onregelmatige ademhaling hebt en je gewoon niet lekker kunt slapen met deze CPAP.

Het zou best kunnen dat je na een nieuw slaaponderzoek richting Bipap gestuurd wordt en als dat nog niet goed gaat naar een ASV. Wie weet.

Het lijkt me zinvol om verder even af te wachten tot je het consult met de longarts hebt gehad.

Laat je na het consult even weten hoe het afgelopen is?

Re: Apneu in relatie tot stress

31
Deze week telefonisch consult gehad met een longarts. Heeft 3 maanden geduurd voordat ik hem te spreken kreeg. Hij baseerde zich op een rapportage van Vitalaire van begin november. Toen een gemiddelde AHI van 11. De arts stelde wat algemene vragen over gewicht en alcoholgebruik. Concludeerde vervolgens dat mijn AHI gemiddeld voor de helft uit hypopneu bestaat. De resterende helft overheerst centraal tov obstructief. Iets wat ik zelf in Oscar ook al geconcludeerd had. De arts merkte op dat ik van ver (49) kom, dat de helft van mijn AHI hypopneu is. Bij een gemiddelde dus van 11. Kortom, hij was bepaald niet onder de indruk. Afspraak gemaakt dat ik over 6 weken opnieuw een afspraak met hem heb. Kijken hoe het gaat nu de druk op 9 staat. Verder een neusspray voorgeschreven gekregen omdat ik eigenlijk permanent licht neusverkouden ben. Verder een verwijzing voor ademhalingstherapie. De arts sluit niet uit dat ik vanuit mijn verleden met hyperventilatie een verkeerde manier van ademhalen heb ontwikkeld en die mee neem naar bed.

De afgelopen 8 dagen een gemiddeld AHI van 7,6. met de hierboven al benoemde verdeling. Mij valt op dat ik bijna iedere dag rond 05.00 uur wakker word. Vaak ben ik dan heel licht kortademig. En heb ik moeite om dat onder controle te krijgen. Ik omschrijf de periode die dan volgt tot opstaan (doordeweeks 0630 uur en weekend 0800 uur) voor mijzelf als een soort van sluimeren. Hoewel niet altijd zie ik juist ook in de periode een toename van de apneus. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn.

Tot slot. Kan ik in Ocar een weekgemiddelde uitdraaien ? Ik bedoel dan niet zo’n staafdiagram maar gewoon de cijfertjes. Zal ongetwijfeld. Maar ik heb zitten zoeken en zie het zo gauw niet.

Re: Apneu in relatie tot stress

32
Houd je het nog wel vol?

Een gemiddelde AHI afgelopen week van 7.6 en 6u? slaap per dag? Zoiets?

Oscar heeft weinig mogelijkheden voor output data.
Je kan vb wel kiezen uit week, maand 1/2jr overzichten. Maar als je die vervolgens wil uitdraaien of exporteren dan is Oscar beperkt.

Kan je anders een screenshot maken van Oscar en deze hier delen?
Misschien valt “ons” iets op.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Apneu in relatie tot stress

33
Als je Oscar versie 1.3.1 gebruikt, sinds een week beschikbaar, dan kun je gebruik maken van een handige optie die nieuw is.

Die optie heet Tijdspanne en staat geheel onderaan, als Soort verslag naast Standaard Layout - Maand Layout - Tijdspanne.

Vink deze aan en je kunt dan zelf de datum invullen waarover jij een verslag wilt krijgen. dit verslag komt dan boven onder Details te staan in 1 kolom.

Dit is de meest snelle manier om een gedetailleerd verslag te krijgen met een onderverdeling in cijfers.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu in relatie tot stress

35
AppieSerriera schreef: 04 feb 2022, 10:27 Bij een gemiddelde dus van 11. Kortom, hij was bepaald niet onder de indruk.
Niet onder de indruk zijn is makkelijk vanuit zijn kantoortje. Van AHI 11 gebaseerd op 50%-hypopneus kan je helemaal kapot zijn. Dus wie weet hoe veel 30%-hypopneus een PSG op dat moment zou hebben gezien.

AppieSerriera schreef: 04 feb 2022, 10:27 De arts sluit niet uit dat ik vanuit mijn verleden met hyperventilatie een verkeerde manier van ademhalen heb ontwikkeld en die mee neem naar bed.
Ik ben geen arts en ik weet niet alles, maar dit ruikt naar BS. Ik zou mijn arts dringend om wetenschappelijke bronnen vragen om deze stelling te ondersteunen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Apneu in relatie tot stress

36
Gerrit, Jouw ASV gegevens bekijkend valt mij de AHI op, die bestaat uit obstructief apneu en hypopneu (in Oscar weergegeven als UA). Tevens valt mij op de EPAP min druk op van 4,0 cmh2o.

De AHI die jij hebt wordt gecreëerd door deze te lage EPAP drukinstelling. Door deze te verhogen naar bijvoorbeeld 6 0f 7 cmh2o heb je grote kans dat de AHI de volgende dag gewoon 0,0 of 0,1 per uur zal zijn.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu in relatie tot stress

38
Henk, dit zie je fout. De AHI is 0,88 /uur UA = 0,56/uur + Hypopneu = 0.32/uur

De ASV zorgt ervoor dat alle Centrale ademstops worden opgeheven, doordat het apparaat de ademhaling overneemt tijdens de stops.

De obstructieve ademstops worden echter niet meer als zodanig aangegeven in Oscar (wel in de officiële software ResScan van Resmed) maar als UA.

In Oscar bestaat UA bij een ASV dus uit een Obstructief Apneu en wellicht Onbekende Apneu, maar je kunt ervan uitgaan dat dit vrijwel altijd Obstructief apneu zal zijn.

Daarom is het van belang om de Minimum Uitademdruk hoger in te stellen dan de minimale mogelijke drukinstelling van 4.0 cmh2o.
Je kunt de UA dus geheel oplossen. Bij mij is de EPAP min 8,2 cmh2o en de EPAP max 9,0 cmh2o en de UA vrijwel altijd 0.0/uur en de hypopneu 99% 0.1/uur.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu in relatie tot stress

39
Maar wat betekent dan die regel daaronder met obstructieve apneu 0.00?

Niet kwalijk bedoeld hoor maar jij hebt de ASVauto stand bijna op stand ASV (normaal) gezet, ik vraag me af of dat de bedoeling van (Auto) is.

Ik hoop niet dat je dit als een aanval ziet maar ik probeer dingen te begrijpen.

Re: Apneu in relatie tot stress

40
RuudJ schreef: 04 feb 2022, 14:11 Gerrit, Jouw ASV gegevens bekijkend valt mij de AHI op, die bestaat uit obstructief apneu en hypopneu (in Oscar weergegeven als UA). Tevens valt mij op de EPAP min druk op van 4,0 cmh2o.
het lijkt of Oscar de data door elkaar haalt.
De data is een gemiddelde van 29-jan t/m 03- febr

RuudJ schreef: 04 feb 2022, 14:11 De AHI die jij hebt wordt gecreëerd door deze te lage EPAP drukinstelling. Door deze te verhogen naar bijvoorbeeld 6 0f 7 cmh2o heb je grote kans dat de AHI de volgende dag gewoon 0,0 of 0,1 per uur zal zijn.
Ik heb in de reeks van 29 jan t/m 3 feb, de min.druk aangepast.
zie onder voor de instellingen, ik ben wat zoekende geweest :-)
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV