Re: Apneu in relatie tot stress

41
Zoals gezegd gebruik ik een Resmed Airsense 10 Elite. Ik zie dat er onder de instellingen wel een mogelijkheid is om EPR in te schakelen. Staat nu uit. Echter is er geen mogelijkheid om een keuze EPR 1, 2 of 3 te kiezen. Zoals bij de Autoset uitvoering. EPR aan of uit dus. Is er iemand die hier ervaring mee heeft icm met de Airsense 10 Elite. Hoewel ik met mijn huidige masker niet het gevoel heb moeite te hebben met uitademen vraag ik mij of of het toch zinvol is EPR aan te zetten. En als ik dat al doe, kan dat negatieve consequenties hebben ? Minder weerstand bij uitademen kan toch geen kwaad ? Of is dit te kort door de bocht ?

Re: Apneu in relatie tot stress

42
Screenshot_20220204-214413.png
Hoi, zodra je EPR inschakelt verschijnen er optie's voor instellingen daarvan.
Ik ga er van uit dat je weet hoe in te schakelen.
Ik heb er zelf met mijn Elite ook gebruik van gemaakt. In mijn geval gebruikte ik geen aanloop stand dus begon meteen met EPR op aan.
Wat je wel kan ervaren is dat je merkt dat met gebruik er van je inademdruk iets minder lijkt dan met vaste druk.
In dat geval zou je gewoon de inademdruk met de waarde van EPR (bv 1) kunnen verhogen. Dit is individueel en naar smaak natuurlijk.
Het kan geen kwaad, als je de AHI in de gaten houd en het loopt niet op dan zit je goed.

(Verder excuses dat we jouw topic een beetje hebben misbruikt, wat mij betreft mag een moderater het gehakketak er uit knippen)

We zijn er om jouw te helpen natuurlijk :relieved:

Re: Apneu in relatie tot stress

43
Henk, je zou inderdaad de EPAP Min en EPAP Max gelijk aan elkaar maken door dezelfde druk in te stellen en dan werkt het als een ASV.

Maar ik vind een EPAP min druk van 8,2 en een EPAP Max druk van 9.0 goed en als ik dan in Oscar zie dat 8,2 veel gebruikt wordt en dat het oploopt tot 8,6 en daarna weer daalt naar 9.0, (gebruiksduur op deze druk qua uitademing druk in tijd dus lager is dan bij 8,6) en dat dit niet zolang in gebruik is over de gehele nacht, dan weet ik wat ik nodig heb.

Mijn IPAP druk moet liefst onder de 16,8 blijven, daar ik met meer druk problemen krijg met de luchtstroom die door de gaten van mijn verhemelte.

Met deze instellingen gaat het nu prima. Voel mij eindelijk na ruim 10 jaar een stuk fitter. Dagelijks een AHI score van 0,1 en een flow limitation die dan vaak op 0.24 ligt is voor mij prima. Lager natuurlijk beter, maar je kunt niet alles hebben.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu in relatie tot stress

44
Dus, de range/stappen tussen min epap en max epap zo klein mogelijk maken.

Ik ga dit testen. Ik heb nu 7-12 gedaan en ps 1-8,
AHi 0.1 (ondanks neusverkoudheid)
Maar ik moet Oscar nog uitlezen.

1 ding valt op: ademhalen gaat makkelijker, met deze instellingen.

Dus volgende nacht 7-11.

Dus 7-9 zou het meeste ideale kunnen zijn, is dat jouw hypothese Ruud? Of 8-10.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Apneu in relatie tot stress

45
Wat de ideale keuze zou zijn is voor ieder weer anders.

Je moet gewoon uitkijken dat je niet teveel over ventileert. Dus niet onnodig blijven slapen met een te hoge druk instelling, als dat niet nodig is.

Jouw EPAP instelling 7-12 met PS 1-8 geeft een IPAP bereik van 8-20. Dus de druk kan variëren tussen 7 - 20
Door de EPAP Max te verlagen met dezelfde PS instelling, verlaag je ook de IPAP Max instelling.

Het is dan de vraag of je die Max IPAP instelling wel haalt. Te veel onnodig hoge luchtstroom kan ook problemen veroorzaken met een opgeblazen gevoel in de buik streek, winderigheid, extra boeren, rugpijn en nek - en armpijn klachten.

Ik kijk veel naar de laatste grafiek (bij mij) in het tabblad Dag rapport, die waarin de druk wordt uitgezet tegen over de tijdsduur dat die druk gebruikt wordt. Dit in samenhang met de grafiek stroombeperking en de grafiek luchtstroom sterkte en natuurlijk de gebeurtenis grafiek.

Onthou dat ik probeer dit te doen om mijn probleem met de gaten in mijn verhemelte zo min mogelijk te laten zijn en mijzelf zo goed mogelijk te laten voelen.

De ondergrens EPAP min is van belang om obstructieve ademstops op te heffen en de bovengrens IPAP Max is van belang om de hypopneus op te heffen.

Dus een arts zou je daarin kunnen ondersteunen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu in relatie tot stress

49
RuudJ schreef: Jouw EPAP instelling 7-12 met PS 1-8 geeft een IPAP bereik van 8-20.
IPAP is slechts een onbeduidend onderliggend detail. Het betekent verder niets tav. je behandeling.

EPAP, het basisdrukniveau, is ervoor om de ademweg te stabiliseren. Zijn er dan nog situaties waar er alsnog obstructie optreedt (die idealiter niet meer met EPAP te verhelpen is, want anders zou je dat eerst moeten doen) dan kan PS compenseren voor de weerstand van de obstructie, of dat nou manifesteert als FL of als Hypopneu van 30 of 50%. Dat zijn sowieso allemaal willekeurig bepaalde categorieën. Het idee van ASV is om de PS proportioneel aan de situatie in te zetten.
RuudJ schreef: 05 feb 2022, 08:51 en de bovengrens IPAP Max is van belang om de hypopneus op te heffen.
Sorry, maar dat is onzin. Deze frase komt uit handleidingen voor het instellen van BiPAP apparaten waar men schrijft om IPAP te verhogen met het doel om meer PS te krijgen. Maar ja, een ASV heeft sowieso geen IPAP instelling omdat het werkt met PS als sturende factor.

Met discussies over ASV zou je het nooit over IPAP moeten hebben. Het brengt alleen verwarring. De bepalende factoren zijn EPAP en PS. Ik begrijp dat het moeilijk is om te redeneren over PS omdat het een abstractie is.

Ik zie dat we wat topic kaping hebben gedaan. Splitsen dan maar?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Apneu in relatie tot stress

50
Heb even naar de instellingen van mijn Airsense 10 Elite gekeken. Zie dat ik bij EPR kan kiezen uit “aanloop” of “permanent”. Stel dat ik ga kijken of EPR mij iets brengt, voor welke stand kies ik dan ? Overigens zie ik dat de aanlooptijd bij mij nu op “auto” staat. Laat je dat zo bij EPR of zet ik die uit ?

Re: Apneu in relatie tot stress

51
De EPR is beter de gehele tijd te gebruiken, tenzij je alleen last hebt van het tegen de luchtstroom in uit te ademen, tijdens de aanlooptijd.

Als je dit de gehele tijd doet en je zou de ERP aan zetten op stand 1, dan is het beter om ook de druk met 1 cmh2o te verhogen, zodat je uiteindelijk toch de voorgeschreven therapie druk krijgt.

De vraag of de Aanlooptijd op AUTO stand af moet of niet is hier niet relevant. Het apparaat blijft de startdruk leveren, net zolang totdat jij in slaap bent gevallen, als je Aanlooptijd op AUTO stand hebt staan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu in relatie tot stress

53
Ben pas begonnen met de therapie, sinds maandag j.l. Weet sinds een paar weken dat ik ernstige apneu heb. Zit sinds juni 2021 met angststoornis en depressie ziek thuis. Dus de stress is wel aanwezig. Ben benieuwd dus hoe een en ander gaat met een CPAP, begon met met een ahi 2.9, gebruiksuren 4:44. afgelopen nacht was dit opgelopen naar een ahi van 6,7, gebruiksuren 8;20. Hoe langer ik de nacht er mee slaap, loop de ahi dus op.
Uiteraard is dit pas het begin, maar ik zal deze forum volgen en af en toe een verslag doen hoe het gaat met de stress en de apneu.
Resmed Airsense 10 autoset, Masker Resmed Airtfit P30i, Slaaponderzoek AHI 49,3.

Re: Apneu in relatie tot stress

54
Hoe langer je slaapt, hoe meer remslaap en juist tijdens de remslaap ben je geheel ontspannen want je droomt. Tijdens de droom heb je meer een onregelmatige ademhaling en dus meer kans op een cluster van hypopneus. Dus een hogere AHI. Dit wil zeker niet zeggen, dat je maar korter in bed moet gaan liggen.

Het is sowieso wennen en na verloop van een periode zal bij de eerste afspraak gekeken worden naar de druk instelling.

Dus geduld en kijken hoe het verder verloop gaat.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu in relatie tot stress

55
Het klopt dat de AHI oploopt naarmate je langer slaapt.
En dat is ook logisch
Het is een berekening waarin onder meer het aantal ademstops en het aantal uren slaap meegenomen wordt .
Dus hoe meer uren slaap, hoe meer stops waargenomen kunnen worden.

Maar nu, zoals Ruud al zei, niet korter gaan slapen.
Een lage AHI is absoluut niet zaligmakend.
Ik heb een poos geleden een slapeloze nacht gehad.
Resultaat: AHI 0.
Maar dat ik me die dag een natte krant voelde behoeft geen nadere uitleg, denk ik.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Apneu in relatie tot stress

56
Hallo Menno,
Waardeloos als je je niet lekker voelt. Kost ook veel energie. Ik heb een redelijk volle rugzak met Hyperventilatie, paniekaanvallen, angststoornis, depressie en ook nog een hoge bloeddruk, cholesterol en diabetes 2. Slik dus ook meerdere medicijnen om een en ander te onderdrukken. 1e hyperventilatie dacht ik aan een hartinfarct/aanval. Was toen 39 jaar. Nu ben ik (al) 66 jaar. Heel wat ervaringen in het leven rijker.
Al met al heel wat dus en nu slaapapneu erbij. 47 stops bij slaapproef. Wie weet wat de slaapapneu allemaal wel niet veroorzaakt. Niet veel goeds mijn in ziens.
Slaap nu al 3 dagen ruim 8 uur met de neusmasker, valt me enigszins mee. Alleen het "lekken"af en toe als je je beweegt is soms vervelend. Maar ja, ben pas sinds vorige week begonnen, dus mag nog niet klagen. Voel me nu wel anders weer dan anders, wat rusteloos, zowel lichamelijk als mentaal. Maar ja, wat wil je, misschien al heel wat jaartjes slaapapneu, wat roofbouw is op je lichaam, denk ik.
In ieder geval iedereen die last heeft van stress etc. sterkte. Ik zal hier af en toe wat posten.
Gr., Albert
Resmed Airsense 10 autoset, Masker Resmed Airtfit P30i, Slaaponderzoek AHI 49,3.

Re: Apneu in relatie tot stress

57
Albert, masker opzetten, cpap aanzetten, masker even van het gezicht trekken, alle lucht ontsnapt, masker terugplaatsen en even de neus optrekken, dan goed luisteren naar gesis of voelen of je windlekkage voelt. Masker niet te strak vastzetten, hoe strakker hoe meer kans op lekkage, Het silicoon moet zich kunnen vormen aan de vorm van je gezicht.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu in relatie tot stress

59
Menno M. schreef: 07 feb 2022, 07:18 Het klopt dat de AHI oploopt naarmate je langer slaapt.
En dat is ook logisch
Dat is net zoiets als zeggen "De snelheidsmeter (km/h) in je auto loopt op naar mate je langer rijdt." En dat is echt niet logisch.

Mensen die een hogere incident-dichtheid hebben in latere slaapcycli zijn niet adequaat behandeld.

Ik heb AHI ~0.3 met 6 uur, 8 uur of 12 uur slaap.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i