Opeens hoger AHI

1
Ik gebruik al een tijdje de cpap vanwege mijn slaapapneu. Ik heb de cpap in de zomer vorig jaar een tijd niet gebruikt, omdat ik een neusmasker had en mijn neus na 1 uur meestal al vol zat en ik het masker niet echt kon gebruiken. Heb ook een tijdje een speciale neusspray gehad, maar dat hielp ook niet echt

Uit mijn slaaponderzoek kwam dat ik 22 ademstops had.

Nu probeer ik het masker de laatste maanden toch maar weer te gebruiken maar ik blijf het probleem houden met de verstopte neus.
Sinds vorige week donderdag heb ik een full fsce masker. Ik merk dat het heel erg wennen is. Ik zet hem nu vaak na 1 of 2 uurtjes in mijn slaap af. Waarom? Geen idee. Misschien dat het een gewoonte is geworden of dat als mijn neus vol zit ik hem afzet ipv door mn mond verder te ademen.

Alleen sinds donderdag is mijn AHI opeens heel hoog elke nacht. Ookal heb ik hem maar 1 of 2 uurtjes op. Ahi van op zijn laagst 13,9 met een uitschieter naar 75,9 🤔 Ik snap niet echt hoe dit kan. Zou mijn druk te hoog zijn? Hij is laatste maanden wel 2x verhoogd. 1x naar 7 en daarna naar 8. Bevochtiger staat op stand 5

Ik heb een resmed airsense 10 elite

Re: Opeens hoger AHI

2
Hallo,

Het apparaat niet gebruiken is natuurlijk geen goed idee, je hebt hem gekregen om een reden...

Geïrriteerde slijmvliezen waardoor je de hele dag met een snotneus rondloopt? Zo ja, Probeer het eens een nachtje met de bevochtiger op stand 0. Lang niet iedereen is gebaat bij bevochtigde lucht.

Over de verhoogde AHI valt weinig ze zeggen zonder achterliggende gegevens. Ben je bekend met het programma OSCAR? Zo ja, kun je een dagrapport plaatsen?

Re: Opeens hoger AHI

3
De verwarmde slang is ook eigenlijk geen overbodige luxe. Daarmee ontzie je de neus nog verder.

Overigen is mijn ervaring dat slecht slapen ook kan leiden tot chronisch geirriteerde/verstopte neus. Toen ik namelijk begon met BiPAP had ik daar ook erg veel moeite mee. De Pressure Supprot functie van de BiPAP kon de weerstand in mijn neus aardig overwinnen, zodat ik mijn eerste beginnetje (ontsnappen uit de vicieuze cirkel) kon maken van betere slaap. Daarna is mijn neus volledig opengegaan en heb ik er vandaag de dag totaal niets meer over op te merken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Opeens hoger AHI

4
Nu probeer ik het masker de laatste maanden toch maar weer te gebruiken maar ik blijf het probleem houden met de verstopte neus.
Maak je misschien gebruik van een neusspray of een puffer wat het middel Formoterolfumaraathdihydraat bevat? Iemand anders die dit gebruikt heeft veel last van een verstopte neusdoorgang en heeft ook door dit middel een verhoogde AHI van boven de 30 per uur.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Opeens hoger AHI

6
RuudJ schreef: Maak je misschien gebruik van een neusspray of een puffer wat het middel Formoterolfumaraathdihydraat bevat? Iemand anders die dit gebruikt heeft veel last van een verstopte neusdoorgang en heeft ook door dit middel een verhoogde AHI van boven de 30 per uur.
Het is blijkbaar net als met stuifmeel en pollen, want je bent er gevoelig voor of niet.
Ik heb Trimbow, hier zit het ook in, mijn AHI is 0,00 en geen verstopte neus.
Wel 1 week hees geweest (was andere vraag), maar dat is na een week over gegaan.