Slaaptabletten

1
Ik ben nog nieuw in de wereld van apneu.
Sinds ik de diagnose weet slaap ik mogelijk nog slechter.
Nu neem ik al jaren met regelmaat temazepam als ik echt wat moet slapen.
Ik vraag me nu af hoe het kan dat ik met slaappil meer uren slaap.
Zijn er dan minder apneu' s of blijven die gewoon bestaan?
Ik ben de dag erna wel iets fitter.
Ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben

Re: Slaaptabletten

2
Dag Carin,

Ik ben zelf ook bekend met slaaptabletten.
Hou er maar rekening mee dat je waarschijnlijk meer apneus hebt met dan zonder slaaptabletten.
Het ontspant je geest en lichaam en daarbij ook je spieren en weefsel.
Met slaapmedicatie (ik gebruik af en toe een Pam voor ontspannen) snurkte ik ook meer.
Echter met het apneu apparaat heb ik geen last meer van ademstops, ook met gebruik van een (Pam).

Re: Slaaptabletten

3
Dat zou natuurlijk ook logisch zijn dat ik dan meer apneu's heb .
Ik snurk met slaappil ook harder
Ik vind het dan toch wonderlijk dat ik ondanks de toename van apneu's wel fitter ben
Ik tel de dagen af tot de CPAP aangemeten wordt.
Ben jij er goed mee opgeknapt, Henk?

Re: Slaaptabletten

4
Carin, het apneu apparaat voldoet mij uitstekend.

Ik ben begonnen met een CPAP apparaat met neusdoppen masker. Deze voldeed goed maar ik hield wel restklachten.
Deze hielden in dat mijn adem zeer onregelmatig is waardoor (in mijn geval) ik beter af ben met een ander apparaat, eentje die actief mijn ademhaling begeleid.
Dit is een heel verhaal maar houd in dat ik gesterkt door leden van dit forum zelf dat apparaat heb aangeschaft omdat ik geen zin had door een misschien wel jarenlange molen te gaan.

Trek je hier niks van aan, meestal voldoet het eerste apparaat (heel) goed.
Er wordt altijd met een CPAP begonnen met een vaste druk of eventueel een CPAP auto, dat is een apparaat welke een variabele inademdruk geeft, sommigen hebben dit nodig.
Daar hoef je gelukkig niet over in te zitten, je word begeleid en met klachten kun je bellen met de leverancier van het apparaat, die kunnen op afstand het apparaat instellen.

Re: Slaaptabletten

5
Slaap-ademstoornissen zijn vaak de grondoorzaak van insomnie en tussentijds ontwaken (maintenance insomnia). Vooral van dat laatste had ik veel last voordat ik aan de BiPAP ging. Begin 2017 lag ik nog standaard elke nacht drie keer ten minste een halfuur wakker. Met de BiPAP kon ik sommige nachten 12 uur ononderbroken doorslapen, ik noemde het ook wel mijn "tijdmachine." Desalniettemin was mijn slaapkwaliteit nog niet optimaal, dat kwam pas toen ik januari 2021 ASV in gebruik nam.

Samenvattend: als uw behandeling goed ingeregeld en effectief gemaakt is, dan zal u nog wel eens van de slaaptabletten af kunnen komen.

Zie ook het (engelstalige) praatje van Dr. Barry Krakow:

Dr. Joseph Borelli spreekt ook uitgebreid over zijn eigen ervaring met slaap-ademstoornissen en insomnie:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i