P30i frame met Airfit cushion

1
Ik weet niet zeker of ik nu bij Algemeen, Philips of Resmed moet zetten.
Omdat het gaat om het P30i Airfit frame met een L Cushion toch maar hier neer gezet.

Ik heb sinds circa 2 jaar een Philips Dreamstation (eerst een System One).
Omdat mijn vrouw en ik knettergek werden van de lucht uitstroom heb ik de tip opgevolgd die ik van dit forum kreeg en dus nu de RM Airfit P30i

Maar ik heb een vreemd probleem en ik kom er niet uit wat het is.
Niet iedere nacht maar toch vrij vaak word ik 's nachts wakker van ploppende geluiden.
Het blijkt dat dit komt omdat de lucht toevoer 'buizen' links en rechts van de toevoer naar het neusstuk eventje dichtklappen en dan weer open.
Net alsof de Dreamstation en ik tegelijk aan het zuigen zijn en dus die buizen even dichtklappen/samenknijpen.

Als ik met Oscar kijk wat er is rond die tijd dan zie ik rond die tijd dat er een RE (snurk) moment is en dat er een wat langer VB (variabele ademhaling) was.
Maar of het nou komt door die RE of VB of dat die RE of VB nou komen door dit fenomeen van dichtklappen dat weet ik dus niet.

Uiteraard heb ik het probleem neergelegd bij de leverancier maar die weten het (nog) niet.

Als hier iemand is die een idee of oplossing weet graag, want ik wordt er wakker van en kan daarna (om andere redenen) vaak moeilijk in slaap vallen.

Groet, Bob
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: P30i frame met Airfit cushion

2
Welkom Bob, de vraag gaat over het masker, dus dan valt het onder apparatuur - masker enz. Daarom heb ik het bericht verplaatst.

Welke maat Frame heb je in gebruik? Standaard of Small, meer smaken zijn er niet. Dit staat boven op het frame bij de slangaansluiting.
  • Een plop geluid kan ook nog veroorzaakt worden door vocht in de slang. Condens in de slang loopt vaak naar het laagste punt en dat is vaak een bocht in de slang. Zou dit bij jou ook het geval kunnen zijn?
  • Ook kan door het drukverschil je oren dicht en open gaan met een plopgeluid.
  • Ook kan dit plopgeluid komen door de druk. Ik weet niet met wat voor drukinstelling jij slaapt, maar bij iemand anders ging het plopgeluid weg na een drukverlaging.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: P30i frame met Airfit cushion

3
Even kort, ik ben niet thuis.
Ik heb standaard frame.
Nee het is niet vanuit mijn oren.
Vocht zou kunnen, maar ik acht die kans klein.
Het was na circa 5,5 uur slapen en dan zou het eerder geweest zijn
Het zijn de dunne delen tussen mijn oren en de snelkoppeling bovenop.
Beide kanten tegelijk dat is dus het vreemde.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: P30i frame met Airfit cushion

4
Okay, maar dan zou je dus op je rug moeten liggen op dat moment, want als je op één van de zijdes ligt dan is zo kanaal altijd al dichtgedrukt. Ik zelf heb dit masker ook met maat L neus dop en frame maat small, maar er geen last van. Ik gebruik wel een verwarmde slang erbij.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: P30i frame met Airfit cushion

6
Afgelopen nacht ben ik iets meer te weten gekomen omdat het weer gebeurde.
Het is niet echt dat beide toevoer 'buizen' dicht klappen.
Het lijkt er op dat nadat mijn adem even echt 'stokt' (na een Centrale Apneu ?) en ik dan ineens snel achter elkaar in en weer uit adem die beide delen even flink uitzetten en weer wat inklappen, maar toch niet helemaal. Dat veroorzaakt een hoorbaar en voelbaar effect.
Ze zijn tenslotte nogal flexibel
Ik kan het nu ook nabootsen / oproepen als ik wil.

Het is erg irritant, maar ik hoop dat zodra er weer minder stress in mijn leven is en ik weer minder CA's heb dit ook minder zal worden.
Sinds ik die extra stress heb merk ik namelijk dat ik regelmatig vrij veel CA's heb.

Als iemand een tip heeft om dit effect met het RESMED frame op te lossen, graag !

Groet,
Bob
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.