Nieuw en van gisteren CPAP toestel

1
Hallo allemaal,
Ik ben Kris en heb van gisteren mijn toestel. Het is de Resmed Airlines 10 met de airfit N30i. Gisteren na het avondeten in de zetel gaan zitten en het masker opgezet om gewend te worden. Dit ging prima, anderhalf uur zonder problemen. Dan tegen 21 uur het nog eens opgezet voor een uurtje. En toen het toestel op de slaapkamer gaan installeren. Rond half 12 me in men bed gezet met het masker op en nog een halfuurtje gelezen. Toen het licht uit gedaan en proberen te slapen. Dit lukte echter niet en ben zelfs twee keer moeten opstaan om te gaan plassen, wat ik anders nooit doe. Om half 4 heb ik het opgegeven en het masker uitgedaan. Ik heb toen geslapen tot half 8 ongeveer.

Re: Nieuw en van gisteren CPAP toestel

2
Hoi Kris,

Het is dat je moet wennen natuurlijk, het is wel een hele overgang van slapen zonder en dan ineens een masker tegen je gezicht.
Gelukkig sta je niet alleen, wij hebben het allen moeten ondergaan. 😄
Je hebt een masker gekregen voor onder de neus, was daar een speciale reden voor?
Het is zo dat voor dit frame ook neusdopjes bestaan die in je neusgaten komen, deze dopjes zijn van het P30i masker maar passen ook in jouw frame. Mocht je last krijgen dat je masker vervelend gaat lekken en blijft lekken dan zou je die eens kunnen proberen.
Bij mezelf merkte ik meteen in het begin al dat ik minder vaak hoefde te plassen met gebruik van een cpap, ik denk dat dat nog wel gaat komen. Als je eenmaal goed ingesteld bent word (ik tenminste) je minder vaak wakker om te plassen.
Als er iets niet goed gaat kun je altijd met de behandelaar bellen en op dit forum krijg je veel support.
Heel veel succes.

Re: Nieuw en van gisteren CPAP toestel

3
Dag Henk,

Ik heb verschillende modellen gepast en deze viel het beste mee voor mij.
Deze morgen heb ik nog wat zitten prutsen aan het masker en ik denk dat ik het probleem gevonden heb.
Ik ben voor de spiegel gaan staan en heb het masker opgezet en had al direct last bij de uitademing (het masker was niet aangesloten op hat apparaat )
Toen het minder laten spannen en het gedeelte wat op de bovenkant van je hoofd zit naar voren getrokken tot ik beter kon uitademen.
Vervolgens me in men bed gelegd,aangesloten en liggen rollen om te zien of het niet ging lekken.
De lucht gaat nu ook veel beter binnen als ik adem.
Hopelijk gaat het deze avond beter. Ik ga het straks nog aan doen als ik tv ga kijken.

Re: Nieuw en van gisteren CPAP toestel

4
Krispy schreef: Ik heb verschillende modellen gepast en deze viel het beste mee voor mij.
Dat is super. 👍 Op zich is dit ook een mooi gebruiksvriendelijk masker.
Even stoeien en wat verstellen dan komt het vast wel goed. En anders zijn er nog tig andere keuzes.
Als je vragen hebt, gooi het maar op het forum, het kan zo gek niet of er is wel een oplossing.
Vraagje, heb je er ook meteen een verwarmde slang bij gekregen?
Mocht je last hebben van koude lucht dan kan dat icm de bevochtiger heel wat schelen in gemak. Zelf gebruik ik hem altijd.
Het is wel zo dat alleen leverancier Westfalen hem er gratis bij doet, bij andere leveranciers moet je deze zelf betalen, (32 euro voor jouw cpap) maar het is wel een aanwinst in comfort.

Re: Nieuw en van gisteren CPAP toestel

6
Als je je cpap aan hebt gezet en je masker op je hoofd hebt gezet, haal dan altijd nog even het masker iets van je gezicht af. Er ontsnapt dan wel lucht, maar het masker zal zich na het terugplaatsen op het gezicht zich beter zetten aan de vorm van jouw gezicht. Goed luisteren en voelen of je nog lucht hoort ontsnappen. Succes en bedenk Rome is ook niet op 1 dag gebouwd en het wennen hoeft dus ook niet in 1 nacht 100 % in één keer te lukken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw en van gisteren CPAP toestel

7
Gisteren op tijd in men bed gekropen, wat relax muziek opgezet.
En uurtje zitten draaien en woelen, toen was ik vertrokken 😊
Ik ben best fier op het resultaat, maar voel me nu niet beter of uitgeruster dan zonder masker.
Zelf merkte ik dat ik een paar keer wakker ben geworden, me terug omdraaide en direct terug in slaap viel zoals anders.
De laatste keer dat ik wakker werd kon ik het masker niet meer verdragen.
Ik heb nog een 5 tal minuten geprobeerd. Toen heb ik het masker uitgedaan en nog anderhalf uur verder geslapen.
Bijlagen

Re: Nieuw en van gisteren CPAP toestel

8
Super. 👍👍👍

Zo doorgaan, het ziet er zeer goed uit!
Het kan even duren, dus heb wat geduld je bent nog maar net bezig.
Het is al heel wat dat je met dit masker kunt slapen zonder kleine lekjes.
Ga er maar van uit dat het wel een tijdje duurt tot je je beter gaat voelen.
Ook hoor ik hier wel dat er na een week of zes een terugslag kan komen waar je ook weer doorheen moet.
Zelf heb ik nooit een terugslag gehad, dus dat hoeft ook niet te gebeuren.
Hou je ons op de hoogte?

Re: Nieuw en van gisteren CPAP toestel

10
Je bent een voorbeeld voor de meesten van ons. 😊
Eigenlijk niet veel op te zeggen, gewoon doorgaan 👍
De volle nacht maken met masker op is niet zo ver meer weg.
Nog geen koude neus gehad? Het valt mij erg mee moet ik zeggen, ik kan niet zonder verwarming.
Maar goede scores zie ik, vasthouden dit patroon.
groet,