Ontwenningsverschijnselen adrenaline

1
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal mij eerst even voorstellen. Ik heet Ruben en ben 41 jaar. Ik gebruik sinds een maand of 2 een cpap omdat er bij mij was vastgesteld dat ik slaapappneu had met 48 stops per uur. Dat was even schrikken maar verklaarde wel waarom ik steeds moe was en een onverklaarbare hoge bloeddruk had. Na een paar weken zoeken naar het juiste masker en de goede afstellingen van het apparaat kan ik er nu goed mee slapen en zijn de appneus gigantisch afgenomen naar gemiddeld 0,3 per uur. Dus dat is een fantastisch resultaat. Ik voel mij ook veel fitter en heb meer energie om dingen te ondernemen. Echter loop ik wel tegen wat vage klachten aan. Ik merk dat ik in de ochtend vaak een soort korte aanvallen krijg van ineens heftige spierpijn in mijn nek en armen. Ik moet dan even gaan zitten en rustig adem halen en dan trekt de spierpijn na een minuut weer weg en voel ik mij weer super. Zo gaat dat een paar keer per ochtend door. Naarmate de dag verstrijkt heb ik hier geen last meer van. Eigenlijk alleen in de ochtend. Nou is mijn vraag zijn dit de beruchte ontwenningsverschijnselen van de adrenaline waar ik over heb gelezen? En wat houden de ontwenningsverschijnselen van adrenaline precies in? Ik lees dat mensen er last van hebben maar kan niet vinden wat die klachten precies zijn. Hopelijk kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven. Mvg Ruben

Re: Ontwenningsverschijnselen adrenaline

3
Kramp duidt op een voedingstekort (magnesium, kalium) of kan verband houden met hypercapnie, dat komt met CPAP ook nog wel eens voor. De zoekfunctie op het forum werkt goed met het steekwoord "hypercapnie."
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Ontwenningsverschijnselen adrenaline

4
De grootste klacht is, dat je je nog veel meer vermoeider voelt als voor de therapie. Heb je ook last van hoofdpijn? Wat voor masker gebruik jij nu?

Heb je ook last van pijn tussen en onder de schouderbladen wat eventueel wegtrekt in de loop van de dag?

De hulpademhaling spieren worden in werking gezet bij een hogere drukinstelling. Deze spier zit vast aan de nek en aan de borstbeen en kan nekklachten geven met uitstraling naar de armen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ontwenningsverschijnselen adrenaline

11
Goedemorgen dr.Denim

Je zult het hier al vaker hebben gelezen denk ik, maar volgens mij is het normaal om de eerste tijd allerlei vreemde, vervelende, nare lichamelijke gewaarwordingen te hebben. Ik zit sinds drie maanden plus een week aan de cpap. De eerste week bijv had ik een soort spierpijn in de borst, dat duurde een paar dagen en ging weer over. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat jouw ervaringen ook tijdelijk zijn en per se door de cpap komen, maar feit is wel dat er in je lichaam van alles gebeurt wanneer je ineens veel lucht inblaast (hoop dat ik het goed zeg zo). Ik had bij de diagnose 40 ademstops per uur.

Het herstellen vind ik persoonlijk ook irritant langzaam gaan. Ik ben na drie maanden nog steeds maar voor de helft aan het werk (ben zzp’er dus dat scheelt wel). Hopelijk helpt het je om hier andere wen-ervaringen te lezen van mensen. Heb ik ook gedaan toen ik begon en toch ervaar ik het als een erg langzaam herstel-proces, ook al weet ik rationeel dat het ‘normaal’ is dat wennen en herstellen tijd nodig heeft.

Sterkte!

Re: Ontwenningsverschijnselen adrenaline

12
Ik las net jouw eerste bericht nog weer door en sorry, heb je verward met Franky die deze week net begonnen is met de therapie. Jij bent dus ook al twee maanden bezig… hoe dan ook: hopelijk heb je toch iets aan mijn antwoord. Misschien Leest Franky mijn vorige bericht ook…

Wat afkicken vd adrenaline betreft, ik weet niet exact wat daarmee wordt bedoeld qua hoe je dan letterlijk lichamelijk/mentaal voelt. Wel heb ik dat ik enerzijds veel vermoeider ben nadat ik begon met de cpap dan ervoor. Aan de andere kant merk ik ook dat ik na het wakker worden me veel meer uitgeslapen voel dan eerder. En de neiging om overdag in bed te gaan liggen om te proberen te slapen - en die neiging heb ik jarenlang gehad - is helemaal weg. Het is dus dubbel, maar alles bij elkaar opgeteld heb ik dus meer positieve ervaringen dan negatieve.

Re: Ontwenningsverschijnselen adrenaline

13
RuudJ schreef: 16 mar 2022, 23:30 Hoe is jouw AHI score daarbij? Heb je veel last van Obstructief apneu of Centraal apneu of veel Hypopneu?
Ik heb een ahi van 0,3 en heb obstructieve apneus.
Ik slaap eigenlijk prima met het apparaat en voel mij ook echt wel fitter verder. Alleen heb ik die vage spierpijn aanvallen en daar wordt ik wat onzeker van.

Re: Ontwenningsverschijnselen adrenaline

14
Margaretha2021Wel heb ik dat ik enerzijds veel vermoeider ben nadat ik begon met de cpap dan ervoor. Aan de andere kant merk ik ook dat ik na het wakker worden me veel meer uitgeslapen voel dan eerder. En de neiging om overdag in bed te gaan liggen om te proberen te slapen - en die neiging heb ik jarenlang gehad - is helemaal weg. Het is dus dubbel, maar alles bij elkaar opgeteld heb ik dus meer positieve ervaringen dan negatieve.
Dank je wel voor het delen van je ervaring. Ik voel mij eigenlijk verder prima. Ben ook gewoon volledig aan het werk en idd ook veel minder moe. Alleen geven die vage klachten mij soms een onzeker gevoel. Alsof er misschien iets anders aan de hand is ofzo. Daar ga ik dan soms wat mee aan de haal. Maar de voordelen wegen zeker op tegen de nadelen. Ik zal denk ik gewoon geduld moeten hebben om mijn lichaam aan alles te laten wennen...

Re: Ontwenningsverschijnselen adrenaline

15
Zo heeft iedereen zijn eigen klachten. Ik zit sinds 31 januari 2022 in therapie, had daarvoor door angststoornis en depressie elke ochtend spanning/angst gevoel en daardoor last van depressie. na een maand ging het een stuk beter alsof ik "genezen" was van mijn mentale klachten. Daardoor iom mijn psychiater met afbouw begonnen van anti-depressiva medicijnen. Na een week weer mentale klachten, nu dus weer even slikken en afwachten tot mijn lichaam weer gewend is.
Heb de laatste tijd sinds 7 maart een neusmasker van F&P Eson2, AHI nu tussen 1 en 2. Dat is mijn in ziens goed. Daarvoor had een FullFacemasker. AHI tussen 5 en 10.
Een en ander zal dus mijn in ziens door de combinatie minder AHI's en afbouw medicijnen komen, waar je lichaam dus weer aan moet wennen.
Resmed Airsense 10 autoset, Masker Resmed Airtfit P30i, Slaaponderzoek AHI 49,3.