Help! Ik trek steeds mijn masker af.

1
Sinds 1 december heb ik mijn cpap. Een löwenstein Prisma. Ik trek snachts, in mijn slaap, zonder me er bewust van te zijn, mijn masker af. Ik ben alle opties langs gegaan om de werking te verbeteren. Ik heb nu het juiste masker, de juiste druk, en de juiste slaaphouding (Op mijn rug want zijslapen duwt het masker af). De arts kwam met het voorstel om twee van de hoofdbanden elke avond vast te maken met leukoplast, zodat ik wakker word als ik het masker in mijn slaap probeer af te trekken. Ze gaf ook aan dat ik nog 3 maanden heb om te wennen aan het apparaat, anders word deze niet vergoed.

Tips en tricks om een neusmasker nog beter vast te zetten of op te houden?

Alvast bedankt!

Re: Help! Ik trek steeds mijn masker af.

2
Een Loewenstein is een beetje lastig, omdat ze niet door OSCAR worden ondersteund. Je bent voor het inzien van de behandelingskwaliteit afhankelijk van de software van die fabrikant, en ik weet niet of die software makkelijk te krijgen of sowieso veel soeps is. OSCAR Is in ieder geval geweldig en is open source dus geheel gratis te downloaden

Er zijn een paar dingen waar ik naar op zoek zou gaan:

* Is er bovenmatige lekkage in de momenten voor het wegtrekken?

* Is er langdurige Flow Limitation (zie plaatje hieronder) in de momenten voor het wegtrekken? Zo ja, dan is de behandeling niet goed ingesteld, of CPAP in geheel niet toereikend (aanleiding tot upgraden naar BiPAP etc.)

Wees niet bang voor die 3 maanden en het innemen van apparaat etc. Op Marktplaats staan regelmatig Airsense10s voor hele aardige prijzen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Help! Ik trek steeds mijn masker af.

3
Welkom Hier op het forum.

Vraag met betrekking tot die drie maanden gewenning.

Woon je in Nederland of ben je woonachtig in België?

In België dreigt men vaker en houd men (helaas) zich vaak aan de regel om de Cpap terug te halen als men niet aan de voorwaarden voldoet.

Drie maanden is sowieso al erg kort om de therapie goed te volgen, sommigen hebben veel langer nodig om de therapie te doen slagen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar