met camper op reis wie heeft ervaring met accu/ omvormer/ 12 v stekker?

1
We gaan op korte termijn met camper op reis naar amerika, wie heeft ervaring met accu/ omvormer/ 12 v stekker?
ik heb op internet gezocht maar kom een dure 12 v adapter tegen bij vivisol en een accu van mediatrom, best dure oplossingen, heeft iemand ervaring er mee? Als het goed werkt dan is het de investering wel waard misschien?
ook ervaring met 12 v sigaretten aansluiting adapter? kon de accu het een beetje aan? heb gelezen dat de verwarming uit moet, dat is wel te doen voor een nacht..
gr en alvast bedankt voor de tips

Re: met camper op reis wie heeft ervaring met accu/ omvormer/ 12 v stekker?

4
Ik heb er geen ervaring mee, maar het stroomverbruik is snel te berekenen.
Stel je hebt een 45AH accu, dan zou je cpap met gebruik van bevochtiger en warme slang amper een nacht draaien.
Het beste zou zijn hem koud te gebruiken zonder bevochtiger, misschien dat hij dan een aantal nachten kan draaien.
Een zware huishoudaccu zou nodig zijn en dan liefst ook nog elke dag laden.
kijk even verder op deze site want het is meer aan bod gekomen.
Succes.

Re: met camper op reis wie heeft ervaring met accu/ omvormer/ 12 v stekker?

5
Ik zie even niet welke CPAP je hebt. Ik had een Dreamstation (1), zo'n witte, daar koppelde ik de bevochtiger van los en liet ik thuis.
Op een accu van 14Ah ging dan 3 nachten mee. De Dreamstations, 1 en 2, werken op 12V. Er is een schema om de kabel hiervoor zelf te maken, je kan zo'n kabel ook kopen. De bevochtiger van de Dreamstation 2 is niet los te koppelen, maar hij kan wel uitgezet worden.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: met camper op reis wie heeft ervaring met accu/ omvormer/ 12 v stekker?

7
Heeft u al contact gehad met het verhuurbedrijf? In de VS zijn er genoeg CPAP gebruikers, het lijkt me aannemelijk dat ze vergelijkbare vragen wel vaker hebben gehad.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: met camper op reis wie heeft ervaring met accu/ omvormer/ 12 v stekker?

9
RwK schreef: 29 mar 2022, 17:48 Ik zie even niet welke CPAP je hebt. Ik had een Dreamstation (1), zo'n witte, daar koppelde ik de bevochtiger van los en liet ik thuis.
Op een accu van 14Ah ging dan 3 nachten mee. De Dreamstations, 1 en 2, werken op 12V. Er is een schema om de kabel hiervoor zelf te maken, je kan zo'n kabel ook kopen. De bevochtiger van de Dreamstation 2 is niet los te koppelen, maar hij kan wel uitgezet worden.
Accu van 14Ah ging 3 nachten mee. De Medistrom 12 is 6800 mAh maar 95 W . Het wattage is blijkbaar ook belangrijk. Ik heb een Xtorm accu van 26000 mAh en 60W die gaat max 8 uur mee zonder bevochtiger bij gebruik van de DeVilbiss DV54. Inmiddels heb ik een Prisma Smart Plus van Lowenstein en vraag mij af of mijn accu dat ook trekt. De DV54 heeft een aparte AC en DC aansluiting , de Prisma Smart werkt met een omvormer naar 12/24 V .
Heeft iemand ervaring met de Prisma Smart ?

Re: met camper op reis wie heeft ervaring met accu/ omvormer/ 12 v stekker?

10
Rik schreef: 12 sep 2023, 15:52 Accu van 14Ah ging 3 nachten mee
Dat is net zoiets als zeggen dat een tuin 20 meter breed is. Als je er met 100 mensen wilt BBQen maakt het nogal uit of hij 10 meter lang is of 50 meter.
Rik schreef: 12 sep 2023, 15:52 De Medistrom 12 is 6800 mAh maar 95 W
Dat moet zijn 95 W·h.

De Xtorm heeft 93,6 W·h
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: met camper op reis wie heeft ervaring met accu/ omvormer/ 12 v stekker?

11
persluchtpiraat schreef: 12 sep 2023, 17:13 Als je er met 100 mensen wilt BBQen maakt het nogal uit of hij 10 meter lang is of 50 meter.
Ik vind het prima als je met 100 man in je tuin gaat BBQen, zolang ik er maar geen last van heb.

De ingekorte quote ging over het gebruik van een DS1 zonder bevochtiger op een 14Ah accu.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: met camper op reis wie heeft ervaring met accu/ omvormer/ 12 v stekker?

12
RwK schreef: 12 sep 2023, 17:49 De ingekorte quote ging over het gebruik van een DS1 zonder bevochtiger op een 14Ah accu.
Dit is een uitspraak met onvolledige informatie, waardoor niemand er conclusies aan kan verbinden. "14Ah" betekent slechts dat je er 14 * 60 * 60 * 6,241509 * 10^18 electronen aan lading uit kan halen, maar niet hoe veel energie. Daarom sprak ik over lengte en breedte bij wijze van analogie.

1 Ampere is 1 Coulomb per seconde
1 Coulomb is 6,241509 * 10^18 electronen
1 uur heeft 60 * 60 seconden
1Ah is dus 60 * 60 * 6,241509 * 10^18 electronen
14Ah is dus 14 * 60 * 60 * 6,241509 * 10^18 electronen

Zie de electronen als balletjes. Als een balletje van 1 kg valt van 2 meter hoogte, dan kan je daar twee keer zo veel energie uit halen als een dat zelfde balletje valt van 1 meter hoogte. (Want de zwaarte-energie (Ez in Joules) is een vorm van energie die een voorwerp heeft ten gevolge van zijn massa en hoogte. De formule hiervoor is: Ez = m * g * h; m in kg massa, g de zwaartekracht versnelling constante ~9,8 en h hoogte in meters)

Deze analogie wordt vaak didactisch gebruikt, zie slide 8 van http://www.nat.vu.nl/~wimu/EDUC/Slides_Ch23.pdf
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i