Re: cpap zonder stroom

2
Maureen, probeer het eens via Medidis in Lelystad. Zij zijn samen gegaan met Vitalaire en heten nu sinds 1 januari officieel AirLiquide.

Zij verhuren volgens mij nog steeds de Transcend reiscpap en volgens mij ook bijbehorende accu. Deze zal hooguit 1 of 2 nachten mee kunnen gaan en moet vervolgens toch weer worden opgeladen. Maar bel ze op en bespreek de mogelijkheden: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=12183
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: cpap zonder stroom

3
Ik gebruik de CPAP ook in mijn camper en als we vrij staan zonder stroomaansluiting via de accu. Dat kan via een omvormer (maakt van 12V 230V), maar voor mijn CPAP (Philips Dreamstation) is ook een kabel leverbaar waarmee de CPAP rechtstreeks op 12V van de accu werkt. Je hebt echter best een zware (hoge capaciteit Ah) accu nodig wil je er meerdere nachten zonder tussendoor op te laden gebruik van kunnen maken met CPAP. Het scheelt uiteraard wel of je een gewone of verwarmde slang gebruikt.
Philips Dreamstation i.c.m. Resmed Airfit P30i

Re: cpap zonder stroom

4
Zonder bevochtiger heeft de Dreamstation (1) aan 14Ah voldoende voor 3 nachten.
Ik nam hem mee op de motor en had 2 accu's van 14Ah bij me voor tijdens het kamperen.
Wanneer het nodig was, omdat ik langer bleef, kon ik dan de ene accu gebruiken en de andere bij de organisatie opladen.
Met de huidige smartphones, die aan het einde van hun accu nog een stukje dag overhouden, heb je kans dat een organisatie daar rekening mee houd en kluisjes heeft voor het opladen van smartphones. Daar zou je je accu ook kunnen laden.
Wanneer je de bevochtiger wilt gebruiken ga je een heel veel grotere accu nodig hebben.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: cpap zonder stroom

5
Hallo RwK,
Ik lees in dit onderwerp dat je de CPAP gebruikt op accu's/batterij tijdens kamperen als er geen netstroom ter beschikking is.
Zojuist heb ik op het forum een vraag/onderwerp toegevoegd over kamperen zonder netstroom.
Graag hoor ik jouw ervaringen.
Groeten van Jane

Re: cpap zonder stroom

6
Hallo Jane,

Eerst had ik een RemStar Pro M, daar had ik een officiele accu-set bij gekocht.
Dat werkte met 2 modelbouw accu's in een speciale tas (erg zwaar), kabel voor naar de CPAP en kabel om de vanaf de autoaccu te laden en een lader voor vanaf 220V. Hier heb ik jaren mee rond gereden. Ik kon steeds de accu op een veilige plaats overdag opladen.
Na de RemStar kwam de Dreamstation (DS1) hiervoor heb ik zelf een kabel gemaakt die ik in combinatie met een kabel van de Remstar-set gebruik omdat daar een zekering in zit en er zit een cigarettenaanstekerplug aan. Voor de DS1 heb ik een paar LiPo accu's elk 14Ah aangeschaft.
Op elke accu doe ik 3 nachten, zonder waterreservoir en zonder verwarmde slang. (wanneer je in de zomer in een tentje ligt, is het toch al gauw broeierig, vochtig warm).
Na de DS1 kwam de Dreamstation2. Nadeel hiervan is dat deze niet zonder reservoir te gebruiken is. Om toch een redelijke gebruiksduur te hebben, stel ik de verwarming in op 0. (een verwarmde slang heb ik niet) Zo kan ik 3 nachten met een accu doen.
De kabel voor de DS1 werkt ook voor de DS2 alleen de DS2 wil eigenlijk een haakse stekker. Omdat ik hem op accu toch zonder water gebruik, maakt het niet uit in welke stand hij komt te liggen.
Terwijl ik de ene accu gebruik, kan ik de andere op een veilige plaats opladen.
Het schema van de door mij gemaakte kabel staat hier ook ergens op het forum.

Even het draadje er bij gezocht viewtopic.php?p=141924#p141924
In dit schema is er geen zekering getekend, wel handig wanneer die er wel in zit. Bij mij zit die in de kabel met de sigarettenaanstekeraansluiting, de ongewijzigde RemStar Pro kabel.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten