Het herstel na een hersenschudding.

1
11 maanden geleden heb ik een hersenschudding opgelopen.
Daar ben ik heel lang heel ziek van geweest, en de gevolgen zijn nog steeds niet helemaal opgelost.
Om daar van af te komen moet ik heel goed slapen.
Inmiddels heb ik weer een "normale" nachtrust, maar dat is niet goed genoeg.
Waarschijnlijk heb ik ook nog slaapapneu, of zo iets.
Om te helpen met mijn revalidatie heb ik een AirSense 10.
Maar in een maand tijd is het nog maar 4x gelukt om dat langer dan 4 uur per nacht te gebruiken.
Nu ben ik snotverkouden, waardoor het helemaal niet lukt.

Re: Het herstel na een hersenschudding.

2
Hoi Peter.

Wat lastig voor je, zo veel mogelijk slaap proberen te krijgen en dan verkouden wezen ook nog.
Ik neem aan dat je een bevochtiger en verwarmde slang bij je airsense 10 hebt gekregen.
Zoniet dan moet je meteen bellen en er een aanvragen, deze is zo hoog in te stellen als je maar wilt en je hoeft dan niet met koude lucht te slapen.
Misschien ben ik voorbarig maar toch.
Het is altijd wennen, slapen met masker, het kan ook uit maken welke voor jouw geschikt is. Wat voor masker heb jij gekregen?
Misschien is het beste te proberen je over te geven aan het feit dat je met masker slaapt en het op je af laten komen, net als een jonge hond die aan de lijn moet.
Als het niet gaat, dan net zo lang je behandelaar bellen tot er wel een goede oplossing is.
Sterkte
Laatst gewijzigd door Henk22 op 27 mar 2022, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Het herstel na een hersenschudding.

4
Voor ik de Airsense10 in bruikleen kreeg heb ik 2x een slaaponderzoek gehad.
Eerst thuis met een dopje op mijn vinger om de zuurstof in het bloed te meten.
Daarna een nacht slapen bij het revalidatiecentrum, met nog veel meer apparatuur op mij aangesloten.
Ik ben begonnen met een neusmasker.
Sinds vorige week heb ik ook een neus+mond masker.

Het bakje voor demiwater heb ik er bij gekregen.
De verwarmde slang niet, die heb ik net besteld.

Re: Het herstel na een hersenschudding.

6
De slang heb ik gekocht bij Total Care, dat koste € 51,95 inclusief verzendkosten.
Die is ook de leverancier van de AirSense 10.

Maar voorlopig kan ik dat nog niet gebruiken omdat ik al 2 weken snotverkouden ben.

In het menu van de AirSense 10 kan ik de verwarming aan en uit zetten.
Heeft dat betrekking op het bakje water of op de slang met verwarming ?

Re: Het herstel na een hersenschudding.

7
Peter,

Je hebt de bevochtiger en kun je die niet gebruiken , dan moet je deze op Uitzetten. Gebruik je hem wel dan zet je hem op Aan en dan heb je meerdere mogelijkheden qua instelling van de Bevochtiger. Gebruik je hem niet, dan kan de watertank eruit en doe je de afsluitende zijwand er in steken. Het apparaat zou dan meer geluid kunnen geven. Je kunt ook de bevochtiger gevuld met water in het apparaat steken zonder dat de bevochtiger werkt, dus op stand uit staat. Kans bestaat dat er dan geen extra geluid optreedt.

Zodra je de Climatelineair verwarmde slang aankoppelt, zal er op het display Climate control op Auto komen te staan.

Je kunt dan de Slangtemperatuur tussen 16 en 30 graden °C instellen. Ook kun je hem op stand Uit zetten en dan werkt deze als een normale slang. Wat je ook kunt doen is de slangtemperatuur op Auto stand zetten. Auto stand = 27 °C en de slang werkt in Auto stand samen met het apparaat en regelt de relatieve luchtvochtigheid en houd rekening met de slaapkamer temperatuur en regelt ook de bevochtiger. Deze laatste is dan niet handmatig te bedienen. Dit kan weer wel als Climate Control op handmatig wordt gezet.

Dan is er nog een optie in het menu Mijn opties die heet voorverwarmen. De bedoeling van deze optie is, dat je zo 10 minuten voor het aanzetten van de cpap het water van de bevochtiger voorverwarmd. Vervolgens ga je dan zo 10 minuten later naar bed en zal het water al verwarmd zijn. Een optie die ik zelf nooit gebruik.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Het herstel na een hersenschudding.

8
Je kunt ook verschijnselen van verkoudheid krijgen door het slapen met de CPAP. Ikzelf heb daar ook last van. Door te slapen met verwarmde slang was het bij mij binnen twee dagen al veel minder, na een week was het weg.
Overigens geldt dit ook voor de bevochtiger, die is voor mij ook een lifesaver wat verkoudheid betreft.

Om de neus open te krijgen, spoel ik met zout water en een rinohorn, bij uitzondering een keer neusspray. Vaak blijkt dat de eerste paar ademhalingen even lastig zijn, daarna blaast de CPAP de neus open en gaat het ademhalen gemakkelijker.

Succes met wennen en zoeken naar wat voor jou werkt
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP