Diabetes, Chronisch vermoeid, Angstoornis, Depressie, aankomen, longproblemen

1
Sinds 2000 een zware klaplong gehad. Was nooit goed geheeld in het ziekenhuis en toen heel slecht behandeld als patient. Laten liggen, doorligplekken, longarts zag ik maar 2x per week. Normaliter zou een klaplong zich na aantal dagen herstellen. Ik heb daar dik 4 weken gelegen.

In 2006 weer klaplong gekregen. Weer dezelfde linkerkant. Aangeven dat ik een definitie oplossing wil (plakken, operatie, etc). Moest ik voor op de wachtlijst komen. Diverse weken met klaplong thuisgezeten. Eenmaal toen er plek was, zouden ze mijn in eerste instantie plakken (poeder in long). Tijdens operatie zagen ze dat de linkerlong van 2000 nooit goed geheeld was en zag er verschromeld en vies uit. Ze hebben de helft van mijn linkerlong weggehaald. Omdat dit nogal zeer pijnlijk is, hebben ze met morfine mijn hele onderlichaam plat gegooid, door direct morfine in mijn ruggemerg te spuiten via een speciale epidale pomp. Urinecatheter, luchtpomp, hartmonitor, etc hoorde daarbij. Na deze operatie bij het verwijderen van de urinecather hebben ze tot 2x toe een fout gemaakt dat ze de ballon niet goed leeggehaald hebben (lerend zuster?). Hierdoor deels last van incontinentie gekregen omdat de de sluitspier deels hebben beschadigd.

Vanaf deze tijd, merkte ik dat ik steeds minder energie over had na werk.

In 2014, een jaar burnout gehad met nekklachten.

Afgelopen 2018 was het lichaam zo moe, dat er zoveel lichamelijk klachten naar boven kwamen. Liep al jaren somber er bij, en heb blijkbaar al heel lang met een ingeslopen depressie die al voor 2014 is begonnen.
Halverwege 2018 de slechtste tijd gehad. Suicidaal geweest. Dikke snijwonden in mijn bovenarmen, omdat de pyschische pijn maar weg wilde snijden.

Vanaf Sept 2018 in de ziektewet, toen dit aan licht kwam bij mij werkgever. Naar huisarts geweest. Depressivia voorgeschreven. Veel paniekaanvallen, die ik maar blijf tegenhouden. Pyschische test gedaan bij PACT. Kwam uit dat ik een depressie + zeer complexe angstoornis/persoonlijkheidsstoornis heb.

Nu 2022, niet veel verder in de GGZ. Nog steeds heel moe. Ook veel medicijnen gehad, maar ik doe helemaal niks op welke anti-depressivia dan ook. Mijn emotie/stress nivo is dermate zo hoog, dat geen enkel normaal anti-depressvia helpt. Het is alsof er 24/7 een treind door je lichaam raast. Ook mijn hartslag is continue onder rust 110. Bloedruk wel ok. Nog steeds veel problemen met plassen snachts en overdag. pyschisch gedeelte maakt het alleen nog maar erger.

2 jaar geleden is er al diabetes 2 geconstateerd.

En nu paar weken geleden Apnue geconstateerd.

94 ademstops per uur. Gemiddeld 25 seconden. Van de 6 uur die gemonitord was er 4.5 uur niet ademhaald of de saturatie zeer ernstig laag op 70%. Hart-rtime op zulke laagste moment liep terug van 100 naar 60.

Nu vraag ik me af welk probleem nu eerst was. Heeft die klaplong in het verleden dit allemaal in gang gezet of vice versa?

Re: Diabetes, Chronisch vermoeid, Angstoornis, Depressie, aankomen, longproblemen

2
Goedendag, lees je bericht net. Je hebt een heel veel meegemaakt. Aangezien ik ook een en ander heb meegemaakt en meemaak en wat raakvlakken heb, angststoornis, depressie, paniekaanvallen, diabetes 2 en sinds 31 januari dit jaar begonnen met slaapapneu therapie, had 49 ademstops bij slaaponderzoek en nu 1 a 2 met neusmasker.
Ik kan helaas niet zeggen wat wijsheid is voor jou, maar wil je wel heel veel sterkte en kracht toewensen.
Resmed Airsense 10 autoset, Masker Resmed Airtfit P30i, Slaaponderzoek AHI 49,3.

Re: Diabetes, Chronisch vermoeid, Angstoornis, Depressie, aankomen, longproblemen

4
Ik heb in 1981 een zware klaplong gehad. Mijn linker long was spontaan tijdens een fietsvakantie losgelaten en volledig naar beneden gezakt.

Twee weken in het ziekenhuis gelegen waarvan zo 5 dagen op de ic afdeling

Bij mij is de long met kleef poeder gerepareerd.

Ik kan mij voorstellen dat dit bij jou, doordat dit niet goed behandeld is in de loop der tijd erg deprimerend heeft gewerkt en dat je daardoor depressief bent geworden.

Ik kan mij voorstellen dat je linker long deels werkt.

Je kunt daardoor problemen ervaren met een Cpap of apap therapie, hierbij is er sprake van een hoge continu druk of een variabele hoge druk waarbij het moeilijk kan zijn om tegen de luchtstroom in 'Uit' te ademen.

Daarom zou de Bipap therapie of misschien nog beter de ASV, voor jou beter geschikt zijn.

De voorgenoemde apparaten ondersteunen de ademhaling en nemen deze ingeval van centrale apneu geheel over tijdens een centrale adem stop.

Daarom praat hier over met jouw behandelend arts.

Leg hier de nadruk op. De Bipap en ASV creëren door de hoge inademing druk en lage uitademing druk een ademhaling alsof je gewoon zonder masker ademt.

Zelf heb ik ook centraal apneu en slaap sinds vorig jaar augustus ook met een ASV. Sinds die tijd gaat het met mijn slaap en vermoeidheid overdag steeds beter, dit na 10 jaar met een Apap/Cpap te hebben geslapen.

Of alle bij jou begonnen problemen als oorzaak de klaplong hebben, kan ik natuurlijk hier niet bevestigen.

Maar ga ervoor en geef niet op, want apneu gaat ook niet over en heeft een goede en juiste behandeling nodig om deze te voorkomen of op te heffen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diabetes, Chronisch vermoeid, Angstoornis, Depressie, aankomen, longproblemen

6
Zodra de AHI score groter is dan 30 per uur, spreekt men over ernstige apneu. Nog veel hoger zal men spreken over zeer ernstige apneu.

Osas is Obstructief Slaap Apneu Syndroom. Dit wil zeggen dat je een chronische ziekte hebt die al jaren voort woekert. Deze moet behandeld worden. Vaak zie je later ook dat er CSA kan ontstaan. Centraal Slaap Apneu en als je adem stops bestaat uit 50 tot 75 % van Centrale aard, dan spreekt men over Centraal Slaap Apneu Syndroom.

Osas kan overgaan in Csas en zelfs beide kan voorkomen en dan spreekt men over Mixed Apneu.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diabetes, Chronisch vermoeid, Angstoornis, Depressie, aankomen, longproblemen

7
RuudJ schreef: 07 apr 2022, 09:01 Zodra de AHI score groter is dan 30 per uur, spreekt men over ernstige apneu. Nog veel hoger zal men spreken over zeer ernstige apneu.
Eigenlijk hebben deze categorieën geen betekenis buiten het pure denkbeeldige dat artsen eraan hechten. Met AHI van ~2 (UARS) kan je leven al totaal gesloopt zijn. Dus, behandelen die hap!
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i