Actigraaf

1
Hallo fellow-apneu-ers en gadget fanaten,

Vandaag kreeg ik een actigraaf om de pols. Ik heb even gegoogled, maar ik krijg overal dezelfde nietszeggende uitleg (licht- en bewegingssensor). Maar ik ben dus op zoek naar informatie over
1) wat de actigraaf allemaal registreert en hoe (welke vreemde neem ik nu weer mee in mijn bed?) en ook
2) wat kunnen ze daar dan precies uit opmaken?
Ik heb het vooral meegekregen omdat ik moeite heb met doorslapen - na enkele uren word ik wakker, stoort de CPAP mij te veel, gaat hij uit en "slaap" ik dus nog een halve nacht zonder, elke nacht weer opnieuw. Ze willen dus een beter zicht krijgen op wat er precies in die tweede nachthelft gebeurt.
Kan iemand mij meer vertellen over de actigraaf of een linkje doorsturen waar ik meer info vind?
Alvast bedankt!

Melbourne

Re: Actigraaf

2
Melbourne schreef: 1) wat de actigraaf allemaal registreert en hoe (welke vreemde neem ik nu weer mee in mijn bed?) en ook
Beweging en licht maar niet plaats op de landkaart a la GPS.
Melbourne schreef: 2) wat kunnen ze daar dan precies uit opmaken?
Wanneer je actief bent en wanneer je slaapt.
Melbourne schreef: Ik heb het vooral meegekregen omdat ik moeite heb met doorslapen - na enkele uren word ik wakker, stoort de CPAP mij te veel, gaat hij uit en "slaap" ik dus nog een halve nacht zonder, elke nacht weer opnieuw.
Heb je wel eens gekeken naar Flow Limitation in OSCAR rond de momenten dat je wakker wordt? Het kan zijn dat de CPAP niet helemaal adequaat is en dus een zekere mate van beknelling laat voortbestaan die de slaap verstoort. Dit wordt ook wel residual RERAs genoemd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Actigraaf

3
Men kijkt naar je beweegritme.

Als jij in bed gaat liggen en wil gaan slapen zal jij ws een knopje moeten indrukken, zodat er een beeld gaat ontstaan hoeveel uur jij slaapt/ligt en of je veel draait.

Ik heb recent een uitgebreidere slaaponderzoek gehad en moest na het onderzoek, 7 dagen een actigraaf dragen.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Actigraaf

4
Bedankt Persluchtpiraat en Neuteboomg.
Ik heb zelf nog wat verder opgezocht. Het is een versie zonder drukknopje, de metingen gebeuren dus continu (en ik hou wel een slaap-dagboek bij).
Dit is wat het meet:
Raw acceleration
Physical activity intensity
Energy expenditure
MET rates (wat dat ook moge zijn, geen uitleg over gevonden)
Wear time
Heart rate, R-R intervals* (enkel in combinatie met een hartslagmonitor, bij mij afwezig)
Body position
Steps taken
Sleep latency
Total sleep time
Sleep efficiency
Ambient light
Ik vraag me nog altijd af hoe hij dat dan precies meet, maar goed, even vertrouwen hebben in the black box.

@persluchtpiraat : ik heb dit ook nagevraagd bij mijn laatste consultatie, nav het artikel in Apneumagazine over de Resmed Airsense Autoset for her, waarin die Rera's uitgelegd stonden, maar het antwoord was dat mijn druk (6 mbar) te laag is om over te schakelen naar een autoset, en dat ik maar cognitieve gedragstherapie voor insomnia of relaxatietherapie/ademhalingsoefeningen bij een kinesitherapeut moest gaan volgen. Ik heb nog nooit de moed gehad om me zelf te verdiepen in de registraties van m'n nachten (en ook uit schrik om iets verkeerd te doen met het SD-kaartje).

Voor wie meer wil weten over de actigraaf, wat lectuur: https://www.sciencedirect.com/topics/nu ... /actigraph

Re: Actigraaf

5
Melbourne schreef: 16 apr 2022, 19:32 maar het antwoord was dat mijn druk (6 mbar) te laag is om over te schakelen naar een autoset,
Dat is raar, want er bestaat geen verband tussen deze twee dingen. Het lijkt ook of er helemaal niets inhoudelijks is gezegd over flow limitation of RERAs?
Melbourne schreef: 16 apr 2022, 19:32 en dat ik maar cognitieve gedragstherapie voor insomnia of relaxatietherapie/ademhalingsoefeningen bij een kinesitherapeut moest gaan volgen
Tja, dat is natuurlijk makkelijk de patiënt naar een ander loket sturen.

Ik heb vanmiddag nog met een ander forumlid telefonisch met Teamviewer naar OSCAR data gekeken, en daaruit kwam een indrukwekkend beeld van Flow Limitation. Als u uw telefoonnummer stuurt en wat wenken voor een geschikt moment kan ik dat ook voor u doen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i