nieuwe masker meer ademstops

1
Goedemorgen,

Ik ben sinds kort (een maand ) bekend met Apneu 35.8 AHI . Van een neus naar een full face masker Vitera overgestapt omdat ik met mijn mond open slaap.
Nu kreeg ik last van geïrriteerde ogen door wind in rond ogen en een druk plek op neusbrug. Daarom op advies van leverancier overgestapt op Quattro Air.
De longverpleegkunde heeft afgelopen vrijdag de druk verhoogd ( ivm wisselende AHI waarde's ) naar 8 en ik heb de bevochtiger op 5 gezet.

De eerste nacht slapen met de Quattro was geen succes , masker bleef niet goed zitten , banden zakte achter van mijn hoofd. De AHI was rond de 19. (In de afgelopen weken schommelde ik met mijn waarde's tussen 2 en 9 AHI. )
In de nacht mijn oude masker opgezet. Op advies van mijn man vannacht het nog eens geprobeerd met Quattro.
Echt alle instructie gelezen / filmpje gekeken. Het midden zoeken tussen masker niet te los voor oog irritatie en niet te strak ivm rode druk plek. Natuurzeen voor druk plek . ( bleef niet zitten ) Snel hoes gemaakt om slang te verwarmen , ander kussen gepakt.
Wat schets mijn verbazing ik word wakker midden in de nacht ga naar toilet en zie dat mijn waarde's boven de 38 AHI ?! dit is meer dan zonder masker . Ik begrijp er echt helemaal niets meer van.

weer mijn oude masker op gezet , vanochtend lag gemiddelde AHI op 19 .
Wat doe ik nu verkeerd ?

Re: nieuwe masker meer ademstops

2
Goedemorgen,

Als ik je verhaal wat na redeneer dan denk ik dat de hoge AHI komt omdat je zo onrustig met de maskers in de weer bent geweest.
Als je rustig door kunt slapen dan denk ik dat het heel veel gaat zakken.
Zelf heb ik nu ook een vitera en ik kan je alleen maar tippen hoe ik hem afgesteld heb, want iedereen is anders gebouwd dus zal het nooit hetzelfde zitten.
Ik heb het masker zo zitten dat de onderste rand precies in het kuiltje van mijn kin zit.
Boven zit hij heel los. Zo los dat ik mijn wijsvinger er zonder weerstand doorheen kan halen.
Dit zorgt ervoor dat het masker op de neus een flink eind kan veren.
laat je niet wijsmaken dat je geen lage AHI kunt halen met een fullface masker want ik zit regelmatig zelfs op 0 AHI.
Nogmaals het is heel individueel en wat voor mij werkt hoeft voor een ander niet te werken.
Mocht het niet lukken, dan zou ik met de leverancier bellen en vragen of ze met een koffer vol maskers langs willen komen, dan kun je rustig uitzoeken wat je wel goed past.
Ik wens je veel succes, en nog een leuke paasdag.

Re: nieuwe masker meer ademstops

3
AHI is een beetje als een weegschaal. Hij geeft altijd een getal aan, of er nou niemand opstaat, iemand er met maar één been op staat etc. Wat dit wil zeggen, is dat het apparaat altijd een getal voor AHI zal aangeven. Het is aan u om er rekening mee te houden of dit getal betekenis heeft gezien de omstandigheden etc. (Los van de discussie of de AHI sowieso iets zegt over slaapkwaliteit)

Als je aan het stoeien bent met een nieuw masker is het zinniger om naar de lekkagegrafiek te kijken, niet naar de AHI.

Overigens is de Quattro Air nogal een oud model >10 jaar. Als u een FFM wilt die nooit, maar dan ook nooit in de ogen kan blazen, dan kan ik de ResMed F30i warm aanraden. Deze raakt de neusbrug niet eens aan.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: nieuwe masker meer ademstops

5
Beste Petra,

Soms komt het voor dat er verschil is tussen de AHI bij gebruik van een neusmasker tov een Fullface masker. Komt mn voor bij mensen waarvan de onderkaak (enigzins) naar voren staat. De onderste rand drukt de kin / kaak dan naar achteren. Aan de binnen zijde wordt de tong en zachte weefsel ook naar achteren geduwd zodat er minder ruimte is in de keelholte met apneus tot gevolg.

Mogelijk is dit ook bij jouw aan de hand.

Goed om even te overleggen met de arts of leverancier.

mvgr

Harks37