Apneu met AM Rijbewijs

1
Ik ben 68 jaar en sinds enkele maanden gestart met CPAP-behandeling maar deze valt toch zwaar tegen, de enige reden dat ik dit volhoud is omdat de arts mij informeerde dat ik rijongeschikt word gesteld als ik deze behandeling stop zet.

Ik overweeg om te stoppen met deze behandeling maar als ze mijn rijbewijs B intrekken in de toekomst is het dan nog toegestaan om met een wagen te rijden waarvoor je een AM rijbewijs nodig hebt zoals een Aixam wagen?

Alle beetjes informatie helpt, dank u wel.

Re: Apneu met AM Rijbewijs

2
DCFonsiedessert schreef:maar deze valt toch zwaar tegen
Dat hoeft niet, maar mensen worden vaak in het diepe gegooid en daarna een beetje verwaarloosd door het "zorgsysteem." Welke problemen spelen er? Voor alles is een oplossing.
DCFonsiedessert schreef: enige reden dat ik dit volhoud is omdat de arts mij informeerde dat ik rijongeschikt word gesteld
Uw arts mag niet communiceren met het CBR. U wordt zelf geacht dit naar waarheid te melden als u de diagnose krijgt, of als u een vragenlijst invult bij het verlengen van uw rijbewijs. Als u dit reeds zelf heeft gedaan, dan is daar helaas niet van terug te komen.

Ik maak hieruit wel op dat AHI bij het slaaponderzoek hoger is dan 15. Neem daarom de waarheid onder ogen. Zo lang u niet behandeld bent, loopt u risico op microslaap of erger tijdens het rijden. U brengt dan niet alleen uzelf in gevaar, maar ook anderen. Los van of de wet het toestaat, ook met een Voiturette kunt u anderen ernstig letsel toebrengen, ook op het fietspad.
DCFonsiedessert schreef:Ik overweeg om te stoppen
Voor uw gezondheid en levenskwaliteit zou ik u op het hart drukken om hier niet lichtzinnig over te denken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Apneu met AM Rijbewijs

3
Welkom op dit forum. Zou u wat meer kunnen vertellen over uw behandeling met de Cpap therapie?
Over uw klachten voor en na de start? Over uw slaaptest score waar na de behandeling gestart is?

Wellicht kunnen wij u met tips voorzien waardoor de behandeling lichter voor u wordt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu met AM Rijbewijs

4
In het begin was vooral het probleem gewend te raken aan het masker en dat lukte maar niet het zat namelijk zeer oncomfortabel, nu hebben ze mij een masker gegeven dat enkel via de neus gaat maar ook deze is ver van aangenaam, dit samen met de luchtdruk maakt het nog moeilijker om in slaap te geraken dan ervoor. De druk van het apparaat start bij mij meteen op '4' en na een 30 minuten loopt deze op tot '7', ik besef wel dat er een minimum druk nodig is om effect te hebben maar dit gaat niet goed voor mij.

Misschien ook nog belangrijk is dat ik zware nierfalen heb en al bijna 4 jaar dialyse patiënt ben, ook dit zorgt voor veel problemen met al de medicatie en dergelijke dat de nachtrust belemmert.

Ik begrijp dat het voor mijn eigen veiligheid en anderen misschien beter zou zijn niet meer achter het stuur te zitten maar ik heb nog nooit problemen gehad op de baan en ook neem ik geen onnodige risico's , ik ga nooit op de baan als ik voel dat ik niet uitgerust ben. Ik gebruik mijn wagen zelden nog enkel om 3x per week naar de dialyse te rijden, wat een rit is van zo'n 5 minuten en dat is het voor die dag en daarna ga ik niet meer op de baan.
Als ik mijn wagen dan toch nog gebruik om Bv. naar de winkel te gaan is dit ook niet langer dan misschien 15 minuten dat ik rijd, het is jaren geleden dat ik nog een uur achter het stuur heb gezeten en dat ben ik zeker ook niet meer van plan om te doen.

Re: Apneu met AM Rijbewijs

5
DCFonsiedessert schreef: De druk van het apparaat start bij mij meteen op '4' en na een 30 minuten loopt deze op tot '7', ik besef wel dat er een minimum druk nodig is om effect te hebben maar dit gaat niet goed voor mij.
Dat is een bekend probleem, waar zeker een oplossing voor is. Welk merk en model is uw apparaat?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i