Risicovol rijgedrag neemt toe naarmate veel voorkomende slaapstoornis verergert

1
Bron: www.medicalxpress.com, vertaald met DeepL Translator.

19 APRIL, 2022

Risicovol rijgedrag neemt toe als veel voorkomende slaapstoornis verergert

door Tamara Bhandari, Washington University School of Medicine in St. Louis

Mensen met slaapapneu worden 's ochtends moe wakker, ongeacht het aantal uren dat ze daadwerkelijk slapen. De aandoening zorgt ervoor dat ze tientallen of zelfs honderden keren per nacht kort stoppen en opnieuw beginnen te ademen. Hoewel de mensen met slaapapneu vaak niet wakker worden van deze ademhalingsonderbrekingen, verhinderen ze wel dat ze wegzakken in een diepe, verkwikkende slaap.


Een nieuwe studie geeft aan hoe gevaarlijk een dergelijke chronische vermoeidheid kan zijn, tenminste met betrekking tot autorijden. Voor elke acht extra ademhalingsonderbrekingen per uur neemt de kans op een gevaarlijke rijbeweging, zoals te hard rijden, hard remmen of plotseling gas geven, met 27% toe, volgens een studie van onderzoekers van de Washington University School of Medicine in St. Louis.

Oudere volwassenen hebben een grotere kans om slaapapneu te ontwikkelen. Ze lopen ook meer kans om ernstig gewond te raken of om te komen bij een auto-ongeluk. De bevindingen, online beschikbaar in het tijdschrift Sleep, suggereren dat het screenen van oudere volwassenen op slaapapneu en voor behandeling, indien nodig, ouderen kan helpen om langer veilig te blijven rijden.

"Het percentage oudere volwassenen met milde slaapapneu is 30% tot 50%, maar als dergelijke volwassenen geen slaperigheid overdag of ander bewijs van stoornissen hebben, komen ze misschien niet onder medische aandacht," zei co-senior auteur Brendan Lucey, MD, een universitair hoofddocent neurologie en directeur van Washington University's Sleep Medicine Center. "Deze bevindingen suggereren echter dat we misschien een lagere drempel willen om oudere volwassenen te evalueren op slaapapneu en hun ademhalingsonderbrekingen te volgen. Als hun toestand verergert met slechts acht onderbrekingen per uur, kan dat aanzienlijke nadelige gevolgen hebben voor hun rijgedrag en hun risico op ernstig letsel."

Mensen van 65 jaar en ouder zijn de meest verantwoordelijke bestuurders op de weg. Ze houden zich aan de snelheidslimieten. Ze rijden defensief. Ze rijden niet 's nachts, bij slecht weer en op onbekende plaatsen. Maar de veranderingen die vaak gepaard gaan met het ouder worden - zoals een slechter gezichtsvermogen, tragere reflexen en ja, slaapproblemen - kunnen zelfs de veiligste gewoonten ondermijnen.

Lucey werkte samen met rij-onderzoeker Ganesh M. Babulal, Ph.D., OTD, een assistent-professor in de neurologie en co-senior auteur van het artikel, om de relatie tussen slaapapneu en riskant rijgedrag te onderzoeken. Deelnemers werden gerekruteerd uit lopende studies aan het Charles F. and Joanne Knight Alzheimer Disease Research Center (Knight ADRC) van de Washington University.

Illustratie van belemmering van de ventilatie. Credit: Habib M'henni / publiek domein Illustratie van belemmering van de ventilatie. Credit: Habib M'henni / publiek domein

Babulal en Lucey controleerden de rij- en slaapgewoonten van 96 oudere volwassenen onder reële omstandigheden. Ze gebruikten een commercieel beschikbare test voor thuisgebruik om mensen met slaapapneu te identificeren en de ernst ervan te meten. Minder dan vijf ademhalingsonderbrekingen per uur wordt als normaal beschouwd, vijf tot 15 is milde slaapapneu, 15 tot 30 is matig, en meer dan 30 is ernstig.

Om de rijgewoonten te beoordelen, installeerden de onderzoekers een door Babulal en collega's ontwikkelde chip in de persoonlijke auto's van de deelnemers en volgden ze hun rijgedrag gedurende een jaar, waarbij de nadruk lag op perioden van hard remmen, plotseling optrekken en te hard rijden. In totaal verzamelden ze gegevens over meer dan 100.000 ritten. De deelnemers werden ook geëvalueerd door onderzoekers van het Knight ADRC op cognitieve stoornissen en moleculaire tekenen van de vroege ziekte van Alzheimer.

Hoewel alle deelnemers cognitief normaal waren, had ongeveer een derde veranderingen in de hersenen die wezen op de ziekte van Alzheimer in een vroeg stadium. De onderzoekers ontdekten dat de frequentie waarmee bestuurders gevaarlijke bewegingen maakten achter het stuur, parallel steeg met de frequentie waarmee hun slaap 's nachts werd onderbroken, ongeacht of hun hersenen de sporen droegen van vroege Alzheimer.

"We hadden geen camera's in de voertuigen, dus we weten niet precies wat er gebeurde waardoor iemand, laten we zeggen, plotseling hard remde," zei Babulal. "Maar het zou iets kunnen zijn als een stoplicht waarvan ze niet doorhadden dat het rood was totdat ze dichtbij kwamen en op de rem moesten trappen. Hoe vermoeider je bent, hoe minder aandacht je kunt besteden aan de taak die je moet uitvoeren, vooral als die nieuw is en voortdurend verandert.

De studie helpt bij het ontwarren van de manieren waarop veroudering-geassocieerde risicofactoren zoals slechte slaap en de ziekte van Alzheimer oudere volwassenen in gevaar brengen tijdens het rijden, en kan helpen bij inspanningen om manieren te vinden om jaren van veilig rijden te maximaliseren, zeiden de onderzoekers.

"Autorijden brengt altijd het risico van een ongeval met zich mee, en oudere volwassenen lopen het risico van ernstiger letsel dan jongere volwassenen als ze een ongeval meemaken," zei Babulal. "Maar we kunnen hen niet gewoon vertellen dat ze hun sleutels moeten afgeven. Als ouderen stoppen met autorijden, verliezen ze veel van hun onafhankelijkheid en mobiliteit, wat vaak wordt geassocieerd met negatieve gezondheids- en sociale uitkomsten. Wat we willen begrijpen is wat hen een hoger risico laat lopen, zodat we kunnen ingrijpen en hen kunnen helpen zo lang mogelijk veilig achter het stuur te blijven zitten."
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar