Hoe kan ik testen of Heated Tube Dreamstation nog goed is.

1
Ik heb een Dreamstation (nog niet gemodificeerd, duurt lang) en een Heated Tube voor het koudere deel van het jaar.
Bij mijn oude System One Cpap had ik een zelf gekochte verwarmde slang en daar kon ik goed voelen of hij warm was.
Bij deze originele slang voor mijn Dreamstation voel ik niet echt wat.

Als ik de slang aansluit wordt hij herkend, diameter wordt van 22 op 15 gezet en ik kan de temperatuur instellen.
Maar of hij dan ook echt verwarmd weet ik niet.

- Kan de Dreamstation herkennen of er een breuk in de verwarmingsdraad zit.
- Is er een pin layout van de connector van deze heated tube beschikbaar zodat ik kan meten of de verwarmingsdraad nog oké is.
Ik vermoed dat er een soort van draadbrug of weerstand tussen 2 van de 3 pinnen zit als herkenning dat er een originele Philips slang op zit

Graag advies en tips over hoe dit na te meten.
Ik heb een goede universeel meter, dus kan meten als ik maar weet hoe en wat ik meten moet.

Alvast bedankt en groet,
Bob
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Hoe kan ik testen of Heated Tube Dreamstation nog goed is.

2
Even kort zelf.

Als ik tegen de aansluiting van de slang zelf aan kijk, 3 pins connector boven.
Van links naar rechts pin 1 - 2 - 3
Dan meet ik tussen pin 1 en 2 circa 30 Ohm (heat wire?)
Tussen pin 1 en 3 (of 2 en 3) circa 33 k Ohm (sense weerstand?)
Dus zelf vermoed ik dat de connect sense tussen pin 3 en 1 of 2 ligt en de verwarmingsdraad tussen 1 en 2.
Ik kan niet nagaan of pin 1 of pin 2 de common pin is.

Als ik dit zo meet dan zou ik zeggen dat de verwarmingsdraad wel intact is.

Voor meer info hoor ik graag.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Hoe kan ik testen of Heated Tube Dreamstation nog goed is.

3
Ik lees heel veel en vaak over problemen met de verwarmde slang en de bevochtiging bij voornamelijk alleen bij het merk Philips. Resmed vrijwel nooit, alleen dat de slang eerst bij het aanzetten van het apparaat warm aanvoelt en vervolgens lauw warm aanvoelt, maar het wel doet.

In dit bericht van Elma heeft zij met behulp van de medewerker van het ApneuKenniscentrum van de Apneuvereniging, die Philips onder zijn takenpakket heeft, dit probleem opgepakt en tot een voor haar voldoende resultaat geleid.

Misschien heb je er wat aan?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe kan ik testen of Heated Tube Dreamstation nog goed is.

4
Thanks Ruud.

Lastig dat men blijkbaar nooit een keer iets kan maken dat op alle fronten goed is, of zo aangepast wordt DAT het goed werkt.
Te groot ego bij sommige ontwerpers/fabrikanten???

Overigens ik heb een ander ding eindelijk kunnen oplossen.
Wat ik ook probeerde om de slang na een schoonmaakbeurt van binnen echt droog te krijgen, niets lukte.
Dus altijd in het begin gepruttel van vocht in mijn neus daarna.
Nu heb ik een klein (net groot genoeg) stuk van een zachte vaatdoek aan een touwtje met klein gewicht gemaakt.
Touwtje zit door 2 kunststof ringetjes vast in het midden van de vaatdoek (aan elke kant van de vaatdoek 1 ringetje).
Ik laat het touwtje met het gewichtje door de slang zakken en trek dan rustig dat stukje vaatdoek door de slang.
Eventueel een tweede keer.
In no-time is mijn slang keurig droog van binnen.

Voor persluchtpiraat :-)
Ik doe dit eens in de vrij lange tijd in gedachte met wat je in het verleden hebt gezegd over de slang schoon spoelen ;-)

Groet, Bob
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.