Even voorstellen

1
Hallo,
Even mijzelf kort voorstellen.

Sinds kort de diagnose slaapapneu gehad met gemiddelde AHI van 41.
Heb via VitalAire de Lowenstein Prisma gehad met bevochtiger, en een ResMed mirage FX neusmasker. Eerste nachten waren wat lastig, maar het gaat nu steeds beter, en ik word beter uitgerust wakker. Weet niet of dit nu het juiste cpap apparaat is voor mij. Weet ook niet of het mogelijk is te vragen om een ander merk/type eerlijk gezegd.

Ben er inmiddels in geslaagd om via de Prima APP de gegevens uit te lezen. Startdruk is 4, en einddruk is 7. AHI is gedaald naar gemiddeld 3, met 1 uur diepe slaap per nacht. Ga over het elgemeen wel laat naar bed, en ben benieuwd wat het eerder naar bed gaan kan doen. Vraag me ook terdege af hoe dat 's nachts zal gaan als ik neusverkouden ben .... hebben jullie daar doorgaans dan een full-face masker voor?

Wat ik ook lastig vind is dat wanneer ik er 's nachts uit moet, dat het apparaat dan weer begint met de lage druk - heb dan echt het idee dat ik weer moeilijk in slaap kom, en te weinig lucht krijg.

Volgende week mijn eerste telefonische consult, waarin ik te horen zal krijgen of de therapie effectief is.

Fijn om dit forum te hebben. Ik zal eens gaan rondneuzen voor meer informatie.

Groeten,
Henko

Re: Even voorstellen

2
Henko Welkom. Als de startdruk te laag is, kijk dan of je deze zelf wat hoger kunt instellen. Vaak kan dit. Of misschien beter om direct op de juiste druk meteen starten, dus in jouw geval druk 7 cmh2o. Bij neusverkoudheid is een neus of neusdoppen probleem vaak een probleem. Een full face masker is dan vaak een oplossing. Echter juist met het gebruik van een cpap ben ik veel vaker juist niet meer verkouden en als ik het ben slechts hooguit voor 1 of 2 nachten een probleem. Bij de Löwenstein Prisma kun je de Universele Hybernite verwarmde slang gebruiken. Deze geeft warme lucht om condens in de slang te voorkomen en geeft meer comfort aan jouw slijmvliezen. Voor velen is dit echt een uitkomst voor de koude luchtstroom in de neus. Een ander merk krijgen is vaak lastig. Löwenstein is best wel een goed merk en andere merken zijn Philips (momenteel niet te krijgen) en Resmed, iets makkelijker te krijgen, maar kampt momenteel ook met leveringsproblemen.

Hopelijk kun je hier veel antwoorden op mogelijke vragen terugvinden en zo niet, vragen staat vrij. Succes en sterkte met je therapie.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen

3
Dank voor je reactie Ruud! Goed om te horen dat ik dus blijkbaar met de Lowenstein een goed apparaat gekregen heb. De verwarmde slang inmiddels besteld ; ben benieuwd. Donderdag telefonisch consult met het slaapcentrum. Heb inmiddels de tijd van de soft-start kunnen verkorten van 30 naar 15 minuten, aangezien ik toch vaak wel snel in slaap val.