Patroon flowgrafiek van toename/afname in amplitude

1
Ik ben inmiddels redelijk op weg met mijn behandeling. Maar nog steeds bezig met het bereiken van het optimale therapie effect. Daarom nog even een vraag. In mijn flowgrafiek zie ik regelmatig periodes met een patroon van een toe- en afnemende amplitude. Een soort harmonica effect:
Als ik inzoom op de flow dan ziet deze er redelijk goed uit. Ook scoort Resmed op dat moment geen flow limitations (voor wat dat waard is).
Het is zeker niet continu aanwezig, maar het zijn periodes gedurende de nacht.
Wat heeft dit nu te zeggen? Is dit een signaal dat er toch nog iets niet helemaal snor zit?
Dank alvast voor het mee denken.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Patroon flowgrafiek van toename/afname in amplitude

2
Hoi Dirk,

Ik wil even op dat (harmonica) stuk grafiek reageren.
Zelf had ik dit namelijk ook heel erg, zie mijn grafieken met de Resmed CPAP Elite.
Henk22 ls grafiek.jpg
Op de eerste de derde en de vierde grafiek zie je dit ook. Ik voelde me niet echt uitgerust en kon heel lang slapen.
Mijn gedachte is dat de ademhaling tijdelijk verminderd, daardoor waarschijnlijk ook minder circulatie van zuurstof in het bloed, met gevolg je niet uitgerust voelen.
Sinds ik de Aircurve ASV gebruik zie ik dit verschijnsel niet meer, belangrijker is dat ik me uitgeruster voel en ook dat ik smorgens helderder ben en voel dat ik meer lucht heb.
Een bepaald type apparaat kan hierin dus veel verschil maken.

Re: Patroon flowgrafiek van toename/afname in amplitude

4
Inmiddels heb ik het vermoeden dat de oscillaties in de grafiek veroorzaakt worden door een te hoge PS. In mijn enthousiasme om FL te minimaliseren ben ik waarschijnlijk iets te ver gegaan, waardoor er een soort voorstadium van CA ontstaat. Door de PS wordt er relatief veel CO2 afgevoerd, waardoor de ademhalingsreflex wordt geremd. Vandaar het patroon van afwisselend minder diepe en diepe ademhaling.

Toen ik dit bericht postte, sliep ik met een PS van 5,4. Inmiddels alweer een paar maanden met 5,6 en het verschijnsel van wisselende amplitude in de flowgrafiek is alleen maar meer en scherper geworden.

Kortom, ik ga mijn PS wat terug schroeven en zien wat het doet. Leerpuntje voor mij: sturen op getallen (in mijn geval FL 99,5%) kan handig zijn voor de eerste grove titratie. Voor de finetuning is uiteindelijk de grafiek zelf de leidraad. Naast natuurlijk hoe je je voelt.

Maar goed, al doende leert men. En het vinden van de sweet spot blijft een soort balanceeract. Maar we gaan ervoor!
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i