Met veel aandacht volg ik dit forum al jaren. Graag zou ik jullie visie vernemen over het volgende:
Vanaf 2010 heb ik via Vivisol een Resmed S9 met bevochtiger en een zelf aangeschafte verwarmde slang (druk 7,2 - 12). Het apparaat was in 2010 nieuw en ongebruikt. Mijn AHI is sindsdien kleiner dan 1 en ik heb het apparaat vanaf 2010 elke nacht gebruikt. Tot zover prima dus.
Nu heb ik een probleem met de S9. Hij maakt vreemde geluiden en ook word ik, anders dan normaal, meerdere keren per nacht wakker. Het apparaat is inmiddels bijna 40.000 uur gebruikt. Ik heb contact opgenomen met Vivisol en heb gevraagd om vervanging van de S9 door een nieuwe S10 Autoset. Volgens Vivisol kan echter alleen een gebruikte S9 worden ingezet. Ik heb aangegeven dat ik geen genoegen zou nemen met een gebruikt apparaat omdat ik dat niet hygiënisch vindt. De dame gaf aan dat de apparaten goed gereinigd worden, maar op mijn vraag “hoe dan” kon zij geen duidelijk antwoord geven. Er zouden in NL geen nieuwe Resmed apparaten leverbaar zijn, onder meer door de Philips recall en Corona.
Vervolgens heb ik contact gezocht met Westfalen om te onderzoeken of ik zou kunnen overstappen en wat voor apparatuur zij beschikbaar hebben. Om te beginnen werd gesteld dat ik als ik een Philips apparaat had ik weer een Philips zou krijgen (ook als dat niet mijn voorkeur zou hebben). Dit is volgens Westfalen een afspraak van de leveranciers in NL?? Omdat ik nu een Resmed heb zou het echter weer een Resmed worden. Verder gaf men aan dat afhankelijk van beschikbaarheid in mijn regio een gebruikt of een nieuw apparaat zou inzitten. De garantie dat ik een nieuw apparaat zou krijgen kon men niet geven.
De reden dat ik geen gebruikt apparaat wil is onder meer te zien in dit filmpje: https://youtu.be/BWsRLbUgg-g
Verder heb ik last van meerdere allergieën en niemand kan mij garanderen dat de ventilator in een “gereinigd” werkelijk schoon is.
Of er eventueel wel nieuwe Resmed apparatuur beschikbaar is heb ik onderzocht. In Nederland lijken de afspraken van de leveranciers te werken en staan de voorraden op 0. In België (maar ook elders in de EU) is de apparatuur echter prima leverbaar en de prijzen daar zijn ook nog eens veel lagen dan in NL. Omdat ik in de gelukkige omstandigheid verkeer dat ik dat kan heb ik inmiddels een nieuwe Resmed S10 Autoset met bevochtiger en verwarmde slang in België besteld en ontvangen.
Ik ben echter als patiënt niet klaar met Vivisol. Ik krijg het gevoel dat de leveranciers kartel afspraken hebben en dat de prijzen van apparatuur in NL kunstmatig hoog gehouden worden. Er wordt niet tegemoet gekomen aan de wensen van mij als patiënt. Ik ben van mening dat ik recht heb op de beste behandeling en voor mij zou dat een nieuw apparaat naar mijn keuze zijn waar ik dan waarschijnlijk weer 10 jaar mee zou doen.
Dit raakt ook aan de discussie die Philips gebruikers nu hebben over vervanging van hun apparatuur. Er wordt gesteld dat de onder de recall betrokken apparatuur naar behoren werkt maar dat is natuurlijk niet het geval als je het risico loopt door het gebruik ziek te worden.
Graag verneem ik wat jullie visie is op mijn verhaal, dank alvast!
Resmed S9 defect; Vivisol wil/kan alleen vervangen door gebruikte S9
1
Laatst gewijzigd door Berthus op 05 feb 2022, 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.