Resmed S9 defect; Vivisol wil/kan alleen vervangen door gebruikte S9

1
Met veel aandacht volg ik dit forum al jaren. Graag zou ik jullie visie vernemen over het volgende:

Vanaf 2010 heb ik via Vivisol een Resmed S9 met bevochtiger en een zelf aangeschafte verwarmde slang (druk 7,2 - 12). Het apparaat was in 2010 nieuw en ongebruikt. Mijn AHI is sindsdien kleiner dan 1 en ik heb het apparaat vanaf 2010 elke nacht gebruikt. Tot zover prima dus.

Nu heb ik een probleem met de S9. Hij maakt vreemde geluiden en ook word ik, anders dan normaal, meerdere keren per nacht wakker. Het apparaat is inmiddels bijna 40.000 uur gebruikt. Ik heb contact opgenomen met Vivisol en heb gevraagd om vervanging van de S9 door een nieuwe S10 Autoset. Volgens Vivisol kan echter alleen een gebruikte S9 worden ingezet. Ik heb aangegeven dat ik geen genoegen zou nemen met een gebruikt apparaat omdat ik dat niet hygiënisch vindt. De dame gaf aan dat de apparaten goed gereinigd worden, maar op mijn vraag “hoe dan” kon zij geen duidelijk antwoord geven. Er zouden in NL geen nieuwe Resmed apparaten leverbaar zijn, onder meer door de Philips recall en Corona.

Vervolgens heb ik contact gezocht met Westfalen om te onderzoeken of ik zou kunnen overstappen en wat voor apparatuur zij beschikbaar hebben. Om te beginnen werd gesteld dat ik als ik een Philips apparaat had ik weer een Philips zou krijgen (ook als dat niet mijn voorkeur zou hebben). Dit is volgens Westfalen een afspraak van de leveranciers in NL?? Omdat ik nu een Resmed heb zou het echter weer een Resmed worden. Verder gaf men aan dat afhankelijk van beschikbaarheid in mijn regio een gebruikt of een nieuw apparaat zou inzitten. De garantie dat ik een nieuw apparaat zou krijgen kon men niet geven.

De reden dat ik geen gebruikt apparaat wil is onder meer te zien in dit filmpje: https://youtu.be/BWsRLbUgg-g

Verder heb ik last van meerdere allergieën en niemand kan mij garanderen dat de ventilator in een “gereinigd” werkelijk schoon is.

Of er eventueel wel nieuwe Resmed apparatuur beschikbaar is heb ik onderzocht. In Nederland lijken de afspraken van de leveranciers te werken en staan de voorraden op 0. In België (maar ook elders in de EU) is de apparatuur echter prima leverbaar en de prijzen daar zijn ook nog eens veel lagen dan in NL. Omdat ik in de gelukkige omstandigheid verkeer dat ik dat kan heb ik inmiddels een nieuwe Resmed S10 Autoset met bevochtiger en verwarmde slang in België besteld en ontvangen.

Ik ben echter als patiënt niet klaar met Vivisol. Ik krijg het gevoel dat de leveranciers kartel afspraken hebben en dat de prijzen van apparatuur in NL kunstmatig hoog gehouden worden. Er wordt niet tegemoet gekomen aan de wensen van mij als patiënt. Ik ben van mening dat ik recht heb op de beste behandeling en voor mij zou dat een nieuw apparaat naar mijn keuze zijn waar ik dan waarschijnlijk weer 10 jaar mee zou doen.

Dit raakt ook aan de discussie die Philips gebruikers nu hebben over vervanging van hun apparatuur. Er wordt gesteld dat de onder de recall betrokken apparatuur naar behoren werkt maar dat is natuurlijk niet het geval als je het risico loopt door het gebruik ziek te worden.

Graag verneem ik wat jullie visie is op mijn verhaal, dank alvast!
Laatst gewijzigd door Berthus op 05 feb 2022, 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Resmed S9 defect; Vivisol wil/kan alleen vervangen door gebruikte S9

2
Hallo,

Heel kort en duidelijk, alleen al van dat filmpje zou je misselijk worden.

Het is jammer dat alle apparaten opgeslokt worden door het Philips probleem.
Wat apparaat betreft is Resmed ondertussen aanbeland bij Airsense serie 11.
Er zijn andere wegen, onder andere in België kun je apparaten kopen, ik weet de shop niet zo uit mijn hoofd maar als je googled zul je hem vast vinden.
Als een gebruikte beslist geen optie is dan zijn er B merken welke voor prijzen tussen pakweg 3 tot 600 euro gaan.
Nadeel is dat je dan flink de beurs moet trekken.
Dat leveranciers de prijzen hoog houden is wel zeker, voorbeeld hiervan is een waterbakje welke hier 120+ euro moet kosten en in het buitenland soms 3 tientjes.
Met andere woorden, de zorg word onnodig duur gemaakt.
Wat kun je aan dit alles veranderen? Ik denk niets, je hebt te dealen met de officiële aanbieders en die weten dat ze macht hebben.
Ik hoop voor je dat je een nieuwe mag ontvangen.

Re: Resmed S9 defect; Vivisol wil/kan alleen vervangen door gebruikte S9

4
ik had zo'n beruchte dreamstation en als ex philips medewerker had ik iets meer info en dus het apparaat aan de kant gezet.
zelf een 2e hand resmed s9 aangeschaft en zag mijn therapie verbetren , voelde me ook beter en ahi drop naar tussen de 2 en 3.
verzocht om een resmed maar kon ik niet krijgen i.v.m. afspraken philips.
contact gehad met zorgverzekeraar en overeengekomen zou ds2 proberen en niet goed deze retour sturen.
3 dagen gebruikt en zag per nacht ahi weer stijgen en niet uitgerust van bed.
heb nu zelf in belgie een airsense 10 besteld en krijg nu een vergoeding van zorgverzekering , hier moet ik dus alles van bekostigen slang , masker en apparaat vervangen als dit nodig is/
vergoeding is€266 per jaar.
het is te belachelijk voor woorden dat een leverancier en fabrikant jouw therapie gaan bepalen.
geld is het enige dat telt de patient doet er niet toe.
leverancier was in mijn geval vitalaire.
verkoop van aparaten aan particulieren is in nederland tijdelijk stop gezet, ook al zoiets raars dus moest hem wel in belgie bestellen,
nu rustig wachten tot hij binnen is.

Re: Resmed S9 defect; Vivisol wil/kan alleen vervangen door gebruikte S9

5
Niek54 schreef: 29 apr 2022, 19:20 Je verzekering betaalt, dus je kunt met je verzekering overleggen of zij druk uit kunnen oefenen bij de leverancier.
Lastige is mogelijk wel dat je je verzekering ervan te overtuigen dat Vivisol geen goede zorg levert met de gebruikte Resmed 9.
de verzekeringen willen wel meewerken echter de leveranciers hebben afspaken onderling en met philips, kreeg van mijn verzekering een lijst met leveranciers.
deze gebeld en je krijgt overal exact hetzelfde antwoord.