Cpap en mondademhaling

1
Binnenkort krijg ik waarschijnlijk een cpap vanwege de slaapapneu, maar ik kan niet door mijn neus ademhalen is dit een probleem? (Eind deze maand pas weer contact met de longarts dus drop ik de vraag hier)

Ik heb speciale logopedie gehad, mn tongriem is ingeknipt en de kno arts heeft de slijmvliezen in mn neus "weg" gebrand maar het heeft er allemaal niet voor gezorgd dat het mondademhaling gestopt is. (En neusademhaling geactiveerd is bij wijze van spreken)

Re: Cpap en mondademhaling

2
Hoi Catootje, welkom op het forum.

Het is niet beslist nodig om alleen door de neus te ademen. Er zijn fullface maskers waarmee je gewoon door mond en eventueel neus kan ademen.
Ik zou je aanraden te vragen of je op voorhand er een paar mag proberen want er zit wel verschil in de type's fullface maskers.
Zo kun je ervaren en voelen hoe de verschillende maskers zitten en daaruit een keus maken.
In het begin mag je overigens vrij snel van masker veranderen als hij niet zou voldoen.
Succes alvast!

Re: Cpap en mondademhaling

5
Catootje, veel mensen met apneu halen adem via de mond ipv de neus, dat gebeurt eigenlijk bijna automatisch.

Om deze reden starten veel van ons met een full face masker de therapie. Maar als je begint met een neus masker of een neusdoppen masker, dan moet de mond gesloten blijven en het klinkt vreemd, maar dan ga je toch ademen via de neus. Dat is ook in eerste instantie het beste voor de therapie. Lukt het echt niet dan is een Full face masker de oplossing.

Als je start met de ademhaling via de neus, dan zou ik met een neusdoppen masker starten, deze opent de neus en zorgt voor een goede doorstroming.

Er zijn vele neusdoppen maskers van verschillende fabrikanten, zelf heb ik er diverse gehad en slasp ik nu met het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Cpap en mondademhaling

9
Heb je na de behandeling aan je neus wel meer lucht via neusademhaling (overdag)?

Ik heb zelf Celon laten doen aan mijn neusschelpen en pas na de tweede keer kreeg ik meer lucht. Toen vertelde mijn KNO dat bij sommige mensen de eerste keer Celon leidt tot een zwelling in het achterste deel van de neusschelp. Dan heb je voorin meer ruimte gekregen, maar lever je dat achterin weer in. Bij een tweede Celon behandeling pakken ze vooral het achterste deel van de neusschelp. Daar kunnen ze ook beter bij, vanwege de extra ruimte die vooraan is ontstaan.

Wellicht een open deur maar mocht je nog niet tevreden zijn over de ademruimte in de neus, dan kan je altijd je KNO vragen om te controleren of er nog winst te behalen valt.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i