Even voorstellen en ervaring met Lowenstein apparaat

1
Hallo, mijn naam is Johan, 42 jaar en sinds 2 weken is officieel apneu vastgesteld. Na het horen dat er 57 adem stops per uur gemeten zijn schrok ik best wel. Ik wist dat ik wel eens stopte met ademhalen tijdens het slapen. Eerste keer dat ik dit te horen kreeg was van mijn toenmalige vriendin ( ik was toen 19 jaar ).
Sinds 1 week heb ik een Lowenstein apparaat, via Vivisol. Eerst kreeg ik een neus masker mee maar omdat ik met mijn mond open slaap is dit geen goede combi. In overleg met Vivisol heb ik afgelopen donderdag een mond/neus masker gekregen. Eerste 45min staat het apparaat op stand 5 waarna het overschakelt naar 7.
Wanneer ik op op bed ga liggen en het apparaat aan zet moet ik mij goed concentreren om adem te halen. Uiteindelijk val ik in slaap maar zodra de 45 min voorbij zijn en het apparaat schakelt over naar stand 7 word ik wakker. Ik probeer rustig te blijven liggen en hopen dat ik in slaap val maar na 30 minuten geef ik het op.
Ik heb een drukkend wazig gevoel in m'n voorhoofd. Opgeblazen gevoel waardoor ik veel scheten laat
Rara vieze smaak in m'n mond en een droge mond ( ik heb ook een bevochtiger erbij maar deze had ik nog niet aangesloten).
De 2de nacht met mond/neus masker verloopt het zelfde als 1ste nacht, en heb ik het apparaat weer uitgezet. Ik heb Vivisol weer gebeld en gevraagd of zij de druk wat kunnen verlagen. Zij hebben gezegd dat de 1ste druk van 5 naar 4 gezet kan worden maar dat 4 het minimale start druk is. De 2de druk, van 7, mag Vivisol niet veranderen, dit moet via de behandelend arts gaan.
Na dit gesprek heb ik het apparaat niet meer gebruikt, wetende dat ik toch niet in slaap val en hierdoor mijn nachtrust meer verstoord wordt.

Ik ben benieuwd wat jullie verhaal is.

Groet Johan

Re: Even voorstellen en ervaring met Lowenstein apparaat

2
Hoi Johan, welkom op het forum.

Je weet natuurlijk dat het even wennen is zo'n apneu apparaat maar de volhouder wint.
Ik denk dat het onverstandig is de druk te laten verlagen, de artsen zullen hebben bepaald welke druk je nodig hebt om de apneus de kop te bieden.
Er bestaat een optie om bij uitademen de druk te verlagen zodat de volle druk niet zo opdringerig lijkt, vraag daar eens naar of die mogelijkheid ingeschakeld mag worden.
Hoe lastig ook, ik zou je de raad willen geven niet op je adem te letten en probeer het over je heen te laten komen.
Je leverancier is er natuurlijk wel om je goed te begeleiden, als het niet gaat moet je daar duidelijk aankaarten dat een oplossing moet worden gezocht.
Succes.

Re: Even voorstellen en ervaring met Lowenstein apparaat

3
Johan, alle begin is moeilijk, maar opgeven is geen optie.

Bij mij, 11 jaar geleden, viel ik pas na vier dagen de gehele nacht in slaap met full face masker. De eerste twee nachten gooide ik het masker na uren wakker liggen af en sliep ik zonder verder.

Probeer eens met de bevochtiger erbij te gebruiken en later eventueel met een universele hybernite verwarmde slang erbij.

De druk bij het uitademen kan lager worden ingesteld, maar dan zou de huidige druk van 7 iets hoger moeten worden ingesteld.

Maar een druk van 7 is nog niet zo hoog. Men moet nu eenmaal kunnen zien waar bij jou de grens ligt waar de ademstops afnemen. Dus geef niet op, want een lagere drukinstelling verhelpt het probleem van ademstops niet.

Weet je ook waaruit die 57 stops bestaat. Dus centraal apneu of obstructief apneu of hypopneu?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen en ervaring met Lowenstein apparaat

4
Dank voor de berichten!
Bij mij is OSA geconstateerd. Ik ben vrij nieuw dus het zegt mij nog niet heel veel.

Ik weet dat het doorbijten is, proberen proberen en nog meer proberen. Deze middag ben ik naar bed gegaan om het nogmaals te proberen, inclusief de bevochtiger.

Ik heb het weer iets langer dan 1 uur volgehouden. Dit was de eerste keer nadat ze de softstart druk naar 4 gezet hebben. Dit voelde veel comfortabeler aan voor mij. ( Ik weet niet of de leverancier de luchtdruk bij uit ademen heeft aangepast ). Ik lag bijna te slapen en toen voelde ik , dit is moeilijk te beschrijven maar probeer het toch, dat het apparaat de lucht niet kwijt kon en begon 3x te haperen/stotteren. Hier werd ik wakker van waarnaar het ademhalen weer 'normaal ging'. Ik denk zelf dat mij luchtpijp weer dicht sloeg. En hieruit trek ik de conclusie dat de druk van 7 naar alle waarschijnlijkheid te laag zal zijn.

Begin juni heb ik weer een afspraak met m'n arts. Hopelijk ben ik dan al wel gewend.
2 dagen later heb ik een afspraak bij de KNO arts, misschien dat er nog wat aan te doen valt in m'n keel.
Heeft 1 van jullie hier ervaring mee?

Groet Johan

Re: Even voorstellen en ervaring met Lowenstein apparaat

6
Johan, buiten het melden om, kun je proberen te gaan slapen op je favoriete zijde. Linkerzijde wordt aangeraden omdat er dan de meeste ruimte in de borstkas overblijft, maar ik lig standaard rechterzije. Om te zorgen dat je ook zoveel mogelijk op je zij gaat slapen, zorg er voor dat jouw helft voor de helft gevuld wordt met liefst zware kussens in je rug, zodat je niet snel kan omdraaien. In zijligging heb je minder ademstops omdat de luchtweg door de zwaartekracht minder snel dichtvalt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen en ervaring met Lowenstein apparaat

7
Beste henk22,

Dat was mijn gedachte ook.

Beste Ruudj,

Normaliter slaap ik het liefst op m'n linker zijde. Maar door het mond/neus masker kan ik m'n draai niet echt vinden. Ik heb wel iets gelezen over speciale kussens. Maar hier heb ik mij nog niet in verdiept.

Ik ga vanavond weer rustig aan verder proberen, hopelijk gaat het wat makkelijker...

Ps.
Ik had van te voren niet gedacht dat het zo lastig is, hier heb ik mij toch een beetje in vergist.

Re: Even voorstellen en ervaring met Lowenstein apparaat

8
Probeer met je masker over de rand van je kussen te liggen en zorg voor een stevig kussen, liefst traagschuim kussen. Een te slap kussen zorgt voor een verschuivend masker met als gevolg lekkage.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen en ervaring met Lowenstein apparaat

9
Jkui schreef: 22 mei 2022, 19:51 Ik lag bijna te slapen en toen voelde ik , dit is moeilijk te beschrijven maar probeer het toch, dat het apparaat de lucht niet kwijt kon en begon 3x te haperen/stotteren.
Klinkt als slaaptransitie apneus. Is volstrekt normaal, heeft ook niets met OSAS te maken. Iedereen heeft ze, maar je bent er normaal niet bewust van. Als je net met xPAP aan de slag bent let je meer op je ademhaling dus kan dit voorkomen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i