Even voorstellen

1
Hallo, ik ben Bert.
Ik gebruik al 17 jaar een cpap, eigenlijk altijd zonder problemen. Destijds werden er bij mij meer dan 30 apneus per uur vastgesteld, ruim genoeg voor een cpap.
De laatste tijd valt het mij op dat ik nog maar nauwelijks obstructieve apneus heb, maar vooral heel veel centrale apneus. Ik vergeet adem te halen zeg maar.
Vorige week had ik een keer een AHI van 20 met in totaal 130 centrale apneus.
Wanneer je googled op centrale apneu lees je dat het vooral voorkomt bij patiënten die hart klachten hebben. Voor zover ik weet heb ik dat niet.
Wie kan hier iets over zeggen??

Re: Even voorstellen

2
Hoi Bert,

Welk merk apparaat heb jij?

Hoe hoog is de ingestelde druk bij jou? Ik vraag dit omdat als de druk onnodig hoog is ingesteld dit centraal apneu kan uitlokken.

Zeker als je vrijwel geen obstructief apneu hebt en geen hypopneu, dan zou de druk omlaag gebracht kunnen worden net tot de grens dat obstructief apneu en hypopneu weer toeneemt.

Het zou dan zomaar kunnen zijn dat centraal apneu weer afneemt.

Centraal apneu ontstaat ook vaak bij Niet Aangeboren Hersenletsel.

De artsen zijn nog niet echt achter de oorzaak van centraal apneu gekomen.

Heb je veel centraal apneu en dan nog in de vorm van Cheyne Stokes ademhaling, dan kan dit zwaar vermoeiend zijn.

Centraal apneu kan eigenlijk alleen maar goed behandeld worden met een Adaptief Servo Ventilator of kortweg ASV genoemd.

Philips heeft deze, maar is momenteel moeilijk te benaderen vanwege de problemen die men heeft op pap gebied.

Resmed heeft de Aircurve cs10 pacewave ASV.

Die werkt perfect. Het apparaat neemt de ademhaling over tijdens de centrale ademstops en heft deze op die wijze op. Als er dan geen obstructief apneu en hypopneu zijn, dan kan je AHI dagelijks op 0,0 /uur uitkomen.

Men zegt dat de ASVbeter niet gebruikt kan worden als je linkerhartkamer minder dan 45 % werkzaam is, maar dit is nooit goed onderzocht en niet goed onderbouwd.

Er zou dan een mogelijkheid zijn van 1 tot 3 % dat je een kans hebt om eerder te overlijden. Maar dit komt uit een klinische test die met beperkte deelnemers is uitgevoerd en niet volgens de daarbij behorende regelgeving.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen

3
Hoi Bert,

Ik ben het bovenstaande met Ruud eens.
Zelf heb ik ook hoofdzakelijk alleen centraal apneu.
Doordat ik een CPAP heb gehad kan ik in Oscar bekijken bij welke druk de centrale apneu's vermeerderd werden.
Bij mij komen er met een standaard druk van boven de 8 cm/WK meer centrale apneu's tevoorschijn.
Dat houd in dat ik gevoelig ben voor drukverhoging.
Ik ben geboren met een kleinere rechterlong, mijn volume is ongeveer 60% van wat het moet zijn "aldus de longarts".
Daarnaast spelen astma en allergische klachten ook een rol vermoed ik.
Nu ik een ASV heb worden de centrale apneu's die nog wel optreden meteen opgelost door het apparaat.
Zoals Ruud al aangaf is 0.00 AHI af en toe op dit apparaat af te lezen.

Belangrijk voor jouw is het om te weten waardoor de centrale apneu's uitgelokt worden.
Is het de druk, dan kun je dat eenvoudig testen door deze wat te verlagen.
Als het lichamelijke klachten betreffen, dan is het beter een arts ter hand te nemen.
De hoogte van jouw centrale apneu's rechtvaardigen volgens mij wel een aanpassing van therapie, lees ASV.
Mocht je achter een oorzaak komen dan zou ik dat ook graag willen weten.

Re: Even voorstellen

4
Ik heb de allernieuwste Philips Dreamstation, die als het goed is op 9 cm wk ingesteld staat.
Ik heb dit apparaat nu een maand of 2 en het lijkt erop dat sinds die tijd ook het aantal centrale apneus sterk is toegenomen.
Ik ga de leverancier nog even consulteren wat betreft de ingestelde druk. Ik kan dat zelf niet, zonder te weten hoe je in de speciale menu's terecht kunt komen.