nieuw en in paniek

1
Hallo, mijn naam is Silvia en ben 50 jaar.

Verdenk mezelf al 15 jaar van apneu maar nooit een test gedaan omdat het me ergens onzin leek dat mijn tong mijn luchtweg kon blokkeren.

Nu is mijn man recent geconstateerd met slaapapneu via een test en heeft sinds een week een masker en resmed.

Omdat ikzelf dus ook nieuwsgierig was dacht ik; ik ga ook eens slapen met een masker op. Mijn man lukt het nu nog maar het masker 4 uur op te houden en dan doet hij hem af, hij is nog in de gewenningsfase. Ik weet dat het zijn uitslagen vertekend voor zijn controle die over 2 weken plaatsvind maar ik was toch benieuwd dus 1 keer kon geen kwaad dacht ik.
Ik ben erg geschrokken van de uitslag. Via Oscar heb ik het nu uitgelezen en kom met de 3 uurtjes dat ik hem ophad en waarin ik amper sliep op 8 hypoapneus en 5 obstructive en 2 unclassified. En de obstructieve waren 114, 120, 18, 25 en 52 seconden............ Als ik het goed heb uitgelezen via oscar want ik ben heel nieuw met deze materie maar dit stond er in haakjes achter de tijd vermeld dus ik ga uit dat dit de seconden zijn.

Nu correspondeert het wel met hoge leakrate, op iedere apneu heb ik ook een hoge leakrate. Maakt dit nog uit?

Ik heb nu uiteraard met spoed een apneuonderzoek aangevraagd maar waarschijnlijk is er een wachttijd.

Kan iemand mij geruststellen? En is deze zware apneu op te lossen met een masker in de toekomst?

Dank jullie wel.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: nieuw en in paniek

2
Hallo Silvia,

dat je man het masker steeds afgooit kan komen door een te hoge of te lage druk. Die kan bijgesteld worden. De druk die je nodig hebt verschilt van persoon tot persoon.

Daarom is het ook niet zo erg zinvol om de cpap van een ander uit te proberen. Als jij een andere druk nodig hebt dan je man kun je met een verkeerde drukinstelling juist apneus uitlokken. Ga eerst het slaaponderzoek in. Daarna met de uitslag eventueel een cpap bestellen met de druk die door de arts is bepaald. En ja, met een cpap kun je alle obstructieve apneus oplossen als je aan het apparaat kunt wennen. Ik had 51 apneus per uur en zit nu onder de 1. Kun je er niet aan wennen, dan wordt het moeilijk.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: nieuw en in paniek

3
Dank je Peter, dit stelt me een beetje gerust. Dus je denk doordat ik een apparaat die voor een ander ingesteld is gebruik, hij zit op 6 qua druk, juist iets kan uitlokken?
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: nieuw en in paniek

4
Silvia10 schreef: 09 jun 2022, 15:40 Ik ben erg geschrokken van de uitslag. Via Oscar heb ik het nu uitgelezen en kom met de 3 uurtjes dat ik hem ophad en waarin ik amper sliep op 8 hypoapneus en 5 obstructive en 2 unclassified.
Ik kan u zeker geruststellen, want dit is niet de manier om aan geldige getallen te komen. De ademhaling bij waken is zo onregelmatig dat je allemaal "incidenten" zo opstapelt. Je kan pas conclusies trekken uit een periode in OSCAR je goed doorslaapt.
Silvia10 schreef: 09 jun 2022, 17:47 Dank je Peter, dit stelt me een beetje gerust. Dus je denk doordat ik een apparaat die voor een ander ingesteld is gebruik, hij zit op 6 qua druk, juist iets kan uitlokken?
Qua obstructieve incidenten: absoluut niet.

Overigens waardeer ik uw experimenterende instelling :) Ik ben in 2017 zelf begonnen met een BiPAP van Marktplaats, zo ontdekte ik dat ik een obstructieve slaapademstoornis heb die niet wordt opgemerkt met de verouderde technieken die vooral toegespitst zijn op huis tuin en keuken OSAS. Ik heb UARS, zie onderschrift.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: nieuw en in paniek

5
Maar die 2 obstructieve van bijna 2 minuten, dat zal niet in waaktoestand zijn geweest denk ik, ben bang dat ik toen wel sliep want ik kan bewust geen 2 minuten mijn adem inhouden.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: nieuw en in paniek

6
Ik kan u zeker geruststellen, want dit is niet de manier om aan geldige getallen te komen. De ademhaling bij waken is zo onregelmatig dat je allemaal "incidenten" zo opstapelt. Je kan pas conclusies trekken uit een periode in OSCAR je goed doorslaapt
Hoop dat ik de quote zo goed gedaan heb:-)

Dus je bedoelt, denk ik nu, dat ik misschien gewoon wakker was en wat raarder ademhaalde en dat daardoor de resmed/oscar dit heeft geregistreerd als 1 ademstop van 2 minuten?
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: nieuw en in paniek

7
1 ademstop van 2 minuten is wel heel lang. Zeker weten dat het masker toen niet afwas? Geen excessieve lekkage gedurende die periode?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: nieuw en in paniek

8
Ja, de lekkage was toen heel hoog. net als bij alle andere ademstops.
Dus daar is een correlatie.

Alleen las ik op een engels forum dat je tijdens een ademstop vaak hoge lekkage kan hebben omdat je dan door de ademstop veel gaat bewegen.

Dus erg onduidelijk voor mij wat nu de kip of het ei is.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: nieuw en in paniek

9
persluchtpiraat schreef: 09 jun 2022, 19:55 1 ademstop van 2 minuten is wel heel lang. Zeker weten dat het masker toen niet afwas? Geen excessieve lekkage gedurende die periode?
Mijn langste ademstop tijdens het slaaponderzoek in het ziekenhuis was anderhalve minuut. Gewoon zonder cpap, maar met professionele apparatuur gemeten.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: nieuw en in paniek

10
Als je wil makkelijk, snel en goedkoop wil testen of je mogelijk slaapapneu hebt zou ik een SpO2 meter adviseren. Als deze SpO2 meter veel dalen laat zien (kortom, afname van zuurstof in je bloed als gevolg van een apneu), heb je een goede reden een slaaptest aan te vragen. De wat betere sporthorloges/smartwatches hebben deze functie, en zelf heb ik de Welleu O2 ring. Ook zijn er hele goedkope apparaten die je op je vinger kan zetten.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.