Airsense 10 piept

1
Sinds enige tijd maakt mijn airsense na ongeveer 2 uur gebruik een piepend geluid. Hierdoor wordt mijn partner wakker en ik vind het ook irritant. Soms schakel ik de airsense even uit en dan weer aan en is het geluid tijdelijk weg.
Het geluid is niet iedere nacht maar zeer frequent.

Het apparaat heeft zo'n 7500 draaiuren. Slijtage lijkt mij niet aan de orde.
Alles is verder schoon of kalkvrij. Neus masker, verwarmde slang en filters worden periodiek gereinigd.
Ook rubber aansluiting tussen waterbak en machine wordt gereinigd.

Wat kan de oorzaak zijn en wat kan ik zelf nog doen?
Of moet ik de leverancier (Medidis) contacten.

Re: Airsense 10 piept

2
Ik volg dit even, want ik zit met hetzelfde probleem.
Het is bij mij het geluid alsof de wind onder een deur door giert als het buiten stormt.

Er is een paar weken geleden een consulent langs geweest om te luisteren, maar toen deed hij het uiteraard niet.😐

Ik heb nogal een hoge druk (10) en hij dacht dat het daar misschien aan lag en heeft de druk op 9 gezet.
In eerste instantie deed hij het toen niet meer, maar van de week hoorde ik het weer.

Ik ben dus ook heel benieuwd wat het kan zijn.
(En mijn consulent denkelijk ook)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Airsense 10 piept

3
Menno M. schreef: 31 mei 2022, 23:20 Ik volg dit even, want ik zit met hetzelfde probleem.
Terzijde, even iets technisch in het algemeen (daar ben ik weer ;-))..... voor de mensen die misschien willen weten hoe je een onderwerp kunt volgen omdat je daarin geïnteresseerd bent, dat kan je doen door rechtsboven bij dat onderwerp op de 3 puntjes te klikken. Daar kan je het t.z.t. ook weer uitzetten. Je krijgt dan vanzelf een melding van nieuwe berichten als je het forum weer bezoekt.
Bijlagen
Naamloos.png Naamloos.png 5384 keer bekeken 9.15 KiB

Re: Airsense 10 piept

4
Mag ik een suggestie doen?

Ik zou wat van dat brede transparante "cello" tape over de gaten van het waterbakje doen, en hierbij de gaten dus uitsnijden.
Misschien is er iets ruimte gekomen tussen de aansluitingen van waterbakje en rubbers. .
T'is maar een idee, wie weet.

Re: Airsense 10 piept

5
Beste Rinja,

Het is belangrijk om te begrijpen waar het geluid vandaag komt.
Is dat vanuit de cpap, bevochtiger of masker.

Komt deze uit het apparaat dan zal het waarschijnlijk de blower zijn. Mogelijk zijn de kogellagers versleten of vervuild waardoor de blower een piepend geluid geeft.

Als het geluid bij de bevochtigingskamer te horen is dan kun je de rubbers in het apparaat ( kamer eruit halen) eens bekijken of deze niet gescheurd zijn of er een vouw in zit. Ook kun je de afdichtingsrubber in de kamer bekijken of deze nog in goede staat is.

Komt het geluid van het masker dan de maskerinzet goed reinigen ( dagelijks met afwasmiddel) en controleren of er geen vocht / belemmering zit in de openingen waar de uitgeademde lucht het masker verlaat.

Kom je er niet uit bel dan je leverancier en vraag hen om het apparaat te controleren / vervangen.

Het verlagen van de druk mag uitsluitend als de therapie zeer effectief is ( AHI onder controle en geen klachten gebruiker).

S6 met dit vraagstuk

Harks37

Re: Airsense 10 piept

6
Ik meen mij ook te herinneren dat het aan het elleboogstukje binnenin kon zitten, dat kon je vervangen. Volgens mij had ik dat van @persluchtpiraat? In ieder geval heb ik zo'n onderdeeltje indertijd maar aangekocht - voor het geval dat. Maar ja... so far so good.

https://www.cpap.com/productpage/resmed ... air-outlet
Voor de volledigheid het filmpje hoe je dat moet vervangen https://www.youtube.com/watch?v=hc8uW2dTmWw

Maar of dit een oplossing kan zijn weet ik niet. Valt misschien te proberen en hopelijk horen we het hier terug.

Re: Airsense 10 piept

7
Bedankt voor de suggesties. Het piepende geluid komt vanuit de cpap. Rubber aansluiting tussen waterbak en cpap heb ik gereinigd.
Tape is nog een goed idee.
Het elleboogstuk had ik idd ook eerder op dit forum gelezen; ook een goede suggestie.
Moet ik deze zelf aanschaffen of hoort dit bij onderhoud leverancier?
Het neusmasker is net nieuw en bij de oude had ik hetzelfde piepgeluid.

Het vreemde is, of misschien niet, dat het piepgeluid niet direct ontstaat, maar later in de nacht. Meestal als de cpap 2 a 3 uren heeft gedraaid

Re: Airsense 10 piept

13
Als het aan het kniestuk ligt en dan neem ik aan dat gene waar de slang aan vastzit bij de Resmed Airsense 10, dan zou je dit ook in een klein bakje met azijn en heet of warm water voor een uurtje of 2 kunnen laten liggen. Daarna goed afspoelen en weer terugplaatsen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Airsense 10 piept

16
Ik haal vanmiddag t kniestukje los en plaats een foto.
Met de vinger voelde het niet helemaal soepel.

Tot nu toe maakt mijn vrouw mij iedere nacht wakker omdat zij niet kan slapen door het piepgeluid. Dat is toch wel erg vervelend.

Re: Airsense 10 piept

18
RuudJ schreef: 18 jun 2022, 10:50 Omgekeerd voor haar dus ook, apneu heb je vaak samen, zeggen we, maar het is wel de bedoeling dat beiden een goede nachtrust krijgen. :yum:
In huize Menno letterlijk.
Wij slurven allebei.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Airsense 10 piept

20
Mmja, wat gruis, wat stof en wat pluis. Valt wel mee op zich. Ook wat kalkaanslag van water overvullen lijkt wel.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i