Zeven maanden aan de cpap en erg veel concentratieproblemen

1
Hallo lotgenoten

Ik ben heel benieuwd of iemand zich herkent in het volgende:
In oktober vorig jaar kreeg ik de diagnose slaapapneu, 40 ademstops per uur. Begin december begonnen met cpap en heel langzaam voel ik wel wat verbetering (ik gebruik m trouw), maar ik heb nog altijd weinig energie.

Wat erg nieuw voor me is en ik nooit eerder in deze mate heb meegemaakt, is dat ik sinds het begin vd behandeling me nauwelijks nog kan concentreren op een boek, blad, serie of wat dan ook. De stapel boeken en ander leesvoer wordt hoger en hoger terwijl ik altijd zo’n lezer was. Ook het werken - ik ben tekstschrijver - gaat enorm moeizaam, ik ben bijna zover dat ik zeg: ik stop voorlopig met werken en ga een tijdje op mijn spaargeld teren. Het kan me zelfs allemaal niet meer zoveel schelen, want het lukt gewoon (bijna) niet meer. Ik ben niet echt depressief of zo. Ik ben gewoon ook bijna nergens meer in geïnteresseerd en werkelijk alles kost me veel moeite.
Wat ik wel doe is naar luisterboeken luisteren. Dit lukt dus, je kunt erbij liggen 🙃. Maar het is dus of letterlijk een boek of krant pakken al te veel is.

De vraag is dus: kun je dit soort concentratieproblemen krijgen NADAT je begonnen bent met de behandeling? Heeft iemand van jullie dit ook ervaren?
Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Groeten
Margaretha

Re: Zeven maanden aan de cpap en erg veel concentratieproblemen

2
Welkom op het forum. Belangrijk is dat je de tijd neemt om jezelf te laten wennen aan de Cpap therapie.

Geef jezelf de nodige rust als het even niet gaat.

Om apneu beter te leren begrijpen, raad ik je aan veel hier te lezen. Nu gaat dat wat moeilijker qua concentratie, maar het hoeft allemaal niet in één keer.

Lees eerst onder het forum Naslag het artikel over Hormonen, een cruciale factor voor herstel.

Dit artikel maakt al snel duidelijk waarom jij je zo voelt op dit moment.

Kijk ook naar Info voor de beginnende apneu-er.

Vragen kun je hier stellen. Hou rekening met snelle beantwoording.

Hierboven zie je onder je eigen naam staan "Gebruikerspaneel", daar kun je verschillende instellingen vastzetten. Zo kun je ook aanvinken dat je per e-mail een bericht krijgt als iemand een reactie op jouw berichten heeft gegeven.

Let ook op PB = Privé bericht.

Weet zolang een Privébericht in Postvak Uit staat, dan betekent dit dat de geadresseerde het bericht nog niet gelezen / gezien heeft. Als deze wordt gelezen dan wordt het bericht verplaatst naar Verzonden.

Sterkte en voor nu succes met je therapie.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zeven maanden aan de cpap en erg veel concentratieproblemen

3
RuudJ schreef: 19 jun 2022, 20:01 Welkom op het forum. Belangrijk is dat je de tijd neemt om jezelf te laten wennen aan de Cpap therapie.
Zeker weten?
Margaretha2021 schreef: Begin december begonnen met cpap en heel langzaam voel ik wel wat verbetering
We zijn dus al even onderweg. Dus goed om eens te kijken naar de opbrengst van de CPAP. Wat zijn de nacht-tot-nacht AHI waardes op nachten waar je de hele nacht doorslaapt (dus niet te lang wakker ligt) ? Is er sprake van vaak wakker worden?

Ik heb zelf ook ervaring gehad met concentratieproblemen en hersenmist in de 3 jaar dat ik BiPAP gebruikte. Nadat ik overstapte van BiPAP op ASV is mijn concentratie de hele dag door messcherp.
RuudJ schreef: 19 jun 2022, 20:01 Lees eerst onder het forum Naslag het artikel over Hormonen, een cruciale factor voor herstel.
Overigens, wat mij stoort is dat er geen enkele wetenschappelijke onderbouwing is opgenomen in het artikel, geen voetnoot, niets.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Zeven maanden aan de cpap en erg veel concentratieproblemen

4
Dank voor jullie reacties, ik heb me eind vorig jaar hier al voorgesteld en toen ook een aantal van de nu genoemde adviezen gekregen, maar goed om ze nog weer een keer te lezen!

Waar ik vooral benieuwd naar ben: zijn er forumlezers die dat concentratieprobleem de eerste maanden na het begin van de behandeling herkennen en zo ja, hoe uit zich dat dan bij jullie (praktisch voorbeeld?) hoelang duurde het en wat is achteraf bekeken volgens jullie de oorzaak en/of oplossing geweest?

Het zou ook kunnen dat ik ‘gewoon’ wat overspannen ben. Niet alles hoeft immers door de slaapapneu te komen. Ik heb nl ook lastig instelbare diabetes en overgangsklachten dus wellicht is de combi op dit moment gewoon too much.