Ik slaap weer veel beter zonder het diffuser filter op mijn masker (Eson 2)

1
Hoi, ik ben Rhanke, vrouw van 70 jaar en woon in het westen van het land. Zowel mijn man als ik zijn allebei (x)PAP-gebruikers. Mijn man zo'n 15 jaar met een Resmed AirSense Autoset (APAP) en ik slaap nu twee jaar met een Resmed AirSense Elite 10 (CPAP). Wij zijn ook lid van de Apneuvereniging.
Ik slaap met een Eson 2 masker en ik bleef vermoeid, spierpijn houden, 's nachts veel plassen en elke ochtend hoofdpijn. Echt een "verzuurd" lichaam. Toch zijn mijn AHI's goed (tussen 1 en 2).
Laat ik nu na het schoonmaken de diffuser op het knietje (?) van het neusmasker vergeten te doen. Die nacht heb ik toch geslápen, helemaal van de wereld was ik. Na die tijd slaap ik zonder filtertje op de luchtgaten en voel ik mij prima. Waarom moet ik dit na ánderhalf jaar zélf ontdekken. Over het masker ben ik tevreden, het sluit goed aan en ik heb geen lekkage, maar dat stómme filtertje!!
Misschien kan iemand anders hier ook zijn voordeel mee doen. Trouwens, mijn gemiddelde AHI's zijn hierna nog verder dalende!
Vriendelijke groet, Rhanke.

Re: Ik slaap weer veel beter zonder het diffuser filter op mijn masker (Eson 2)

2
Welkom Rhanke, goed dat je hier melding van maakt. Er zijn inderdaad mensen die juist door zo'n filtertje op het masker last hebben van een juiste doorstroming van het verlaten van de luchtstroom uit het masker. Nog kort geleden is er hier op het forum over gesproken over het Quietair filter op het Resmed Airfit N30i en ook op het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker. Het filter is ervoor om de luchtstroom die het masker verlaat te verspreiden in de omgeving dicht bij het masker en er voor te zorgen dat de straalstroom niet belemmerend is voor een eventuele partner.

Echter je ziet het kan ook averechts werken. De fabrikant Resmed heeft ook klachten hierover ontvangen en heeft er nu ook voor gekozen om het oude Multi Hole filter weer in productie te nemen en deze naast het QuietAir filter opnieuw aan te bieden. voor alsnog alleen nog voor het neusmasker N30i. Vanaf 27 januari 2022 is dit multi Hole filter in combinatie met het Neusgedeelte waar het in vast geklikt zit apart aan te schaffen.

Je ziet er is in elk geval 1 fabrikant die er wat aan doet, dit wel nadat men hierover klachten heeft ontvangen. Het is erg jammer voor jou, dat het anderhalf jaar gekost heeft, dat de oplossing bij toeval werd ontdekt.

Ik zal de titel van jouw bericht aanpassen, zodat het beter opvalt en dat daardoor anderen sneller geholpen kunnen zijn met jouw ervaringen. Ik zal het ook in het sub-forum plaatsen wat gaat over maskers. Bedankt voor je bijdrage.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ik slaap weer veel beter zonder het diffuser filter op mijn masker (Eson 2)

3
Dat ga ik ook proberen om het Eson2 masker te gebruiken zonder Diffuser Filter.
Maar het filter zit daar toch niet voor niks.
Ik gebruik de Airsense 10 juist voor het maken van overdruk op mijn neus.
Zonder filter is er minder overdruk.

Maar mijn filtertje is zo ver verstopt dat ik de uitgeademde lucht niet meer kwijt kan.
Daardoor krijg ik het benauwd omdat er onvoldoende verse lucht wordt aangevoerd.

In dit filmpje:



wordt uitgelegd dat het filtertje niet gewassen moet worden.
Dat vind ik vreemd, hoe kan ik deze dan schoon houden ?

Re: Ik slaap weer veel beter zonder het diffuser filter op mijn masker (Eson 2)

4
Peter70 schreef: Maar mijn filtertje is zo ver verstopt dat ik de uitgeademde lucht niet meer kwijt kan.
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al. ;)
Als een filtertje op de duur gaat verstoppen, voldoet het ook niet meer aan de specificaties (masker spoeling in handleiding).
Je kunt het als een ontwerpfout of gebrek opvatten, maar in ieder geval kun je tijdens de levensduur van zo'n masker niet spreken over consistentie.
De spoeling wordt minder en uitademen langzaamaan zwaarder.
Geef mij maar doodgewoon een gaatjes filter.

Re: Ik slaap weer veel beter zonder het diffuser filter op mijn masker (Eson 2)

5
Ik heb een soortgelijk probleem met mijn P10 neusdoppenmasker.
Sinds de vervanging het filter met rust gelaten.
Alleen de siliconen doppen maak ik schoon.
Sinds die tijd (ik gebruik het masker nu zo'n jaar of 3 geloof ik) geen last meer gehad met verstopping van het filter.
Het lijkt er op dat hoe meer je er aan zit hoe sneller het verstopt.
Meestal lukt het nu om het jaar vol te maken waarna ik weer een nieuwe krijg.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Ik slaap weer veel beter zonder het diffuser filter op mijn masker (Eson 2)

10
Dat filter van de Eson 2 dient ervoor om de luchtstroom te dempen. Ik neem aan dat als je het filter niet gebruikt er gewoon gaatje zijn die de luchtstroom doorlaat.

De luchtstroom die door de gaatjes gaat is geen lekkage, maar nodig om de uitgeademde lucht inclusief de co2 uit het masker te wassen.

Trek je het masker wel een stukje van het gezicht af als je de Cpap aan hebt gezet? Natuurlijk ontsnapt er dan een hoop lucht, maar als je dan het masker weer terugzet behoort de silicone rand zich te zetten aan de vorm van jouw gezicht. Er mag dan geen lekkage meer optreden.

Peter, welk apparaat heb je, merk?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ik slaap weer veel beter zonder het diffuser filter op mijn masker (Eson 2)

13
Peter70 schreef: 16 mei 2022, 12:37 Bestaat er ook zo iets voor een neusmasker ?
Nee, want het zijn namelijk geen terugslagkleppen. Het is een overdruk-klep (entrainment valve) die opengaat als de overdruk wegvalt. Dit is nodig bij Full Face maskers omdat je dan met neus of mond geen verse lucht meer krijgt. Met een neusmasker vindt men dat niet nodig omdat je automatisch met je mond gaat ademen als je geen verse lucht binnenkrijgt met je neus. En waarschijnlijk word je dan toch wakker (wat wenselijk is als het apparaat is uitgevallen.)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Ik slaap weer veel beter zonder het diffuser filter op mijn masker (Eson 2)

14
persluchtpiraat schreef: 15 mei 2022, 14:14 Bij de Eson 2 is het diffuser opzetstukje optioneel, dus de gemeten lekkage ligt wellicht aan andere factoren.
Inderdaad.

Zonder het stukje stof heb ik nu een goede masker passing.
Dat kan dus ook, maar de lucht die ontsnap via de gatjes maakt wel een sissend geluid.
Dat is een belemmering om te slapen.

Ik ga verder zoeken naar een oplossing.

Re: Ik slaap weer veel beter zonder het diffuser filter op mijn masker (Eson 2)

15
Dat sissen komt omdat de uitgaande lucht tegen beddengoed aan botst (kussen, dekbed). Ik heb mijn hand tussen kussen en gezicht, daardoor draait je gezicht iets naar boven, kan de uitademingslucht vrij uitstromen en hoor je geen gesis meer. Ben ervaringsdeskundige met mijn Eson 2 masker! Echt, zonder diffuser slaap ik veel beter en word ik zonder hoofdpijn wakker; het lijkt mij ook veel gezonder om niets meer over de gaatjes heen te knutselen. En het went heus wel.
Groeten, Rhanke.

Re: Ik slaap weer veel beter zonder het diffuser filter op mijn masker (Eson 2)

16
Als je een Dreamstation hebt kan je aan de "totale lekkage" (ofwel totaal spoelingsdebiet) zien of diffusers of extra filters de spoeling belemmeren. Na plaatsen van een filter of knutselwerkje moet de het minimum debiet liet lager zijn dan het debiet voor plaatsing.

Bij Resmed is dit niet mogelijk, deze informatie wordt niet gerapporteerd door de apparaten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Ik slaap weer veel beter zonder het diffuser filter op mijn masker (Eson 2)

17
Sinds ik die difusor er af heb kan ik er veel langer mee slapen, deze maand al 6x langer als 4 uur.
Zelfs 1x 6 uur. Dat is een aanzienlijke verbetering voor mijn doen.

Mijn Resmed Airsense 10 geeft op de display aan dat de maskerafdichting goed is.
Maar online kan ik zien dat de lekkage aanzienlijk is, tot wel 18 liter per minuut.
Ook heb ik het gevoel dat ik aan het "freewheelen" ben, door de lekkage is er minder overdruk, en dus ook minder effect.

Ik ga proberen om met plakband en onderdelen van 2 maskers iets te maken dat beter werkt.
De koppeling met terugslagklepjes van het AirFit F20 M masker zet ik tussen de slang en de koppeling van het Eson 2 masker.
De gaatjes van het Eson 2 masker maak ik dan dicht.

Re: Ik slaap weer veel beter zonder het diffuser filter op mijn masker (Eson 2)

18
18 liter is echt geen probleem. Ik heb zelfs tussen 16 en 33 liter per minuut.

Ga niet knutselen en afplakken, dit geeft alleen problemen met co2 stapeling in het bloed.

Die klepjes zijn helemaal niet bedoeld voor ventilatie, alleen als de stroom uitvalt dat je dan normaal kunt ademen bij gebruik van een full face masker.

Wees blij dat je met dat esonmasker zonder filter beter kunt slapen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ik slaap weer veel beter zonder het diffuser filter op mijn masker (Eson 2)

19
RuudJ schreef: 26 mei 2022, 17:33 Ga niet knutselen en afplakken, dit geeft alleen problemen met co2 stapeling in het bloed.
Inderdaad, Leuk geprobeerd, maar het werkt niet.
Ik heb verschillende instellingen geprobeerd, voor neusmasker, volgelaat masker en kussentjes,
Bij de ene krijg ik het snel benauwd, bij de andere heel snel.
RuudJ schreef: 26 mei 2022, 17:33 Wees blij dat je met dat esonmasker zonder filter beter kunt slapen.
Nou nee, ik slaap helemaal niet beter met welk masker dan ook, het heeft 0,0% effect. :-(
( t.o.v. zonder gebruik van de AirSens 10 )