Voorstellen en vragen

1
Ik ben Joke 71 jaar en heb nu 5 weken een Resmed cpap. Ik heb matige slaapapneu 23 stops in een uur. Ik ben ook een vaatpatient: ik heb twee stents vlak bij elkaar. Mijn beperkte energie overdag weet ik daar aan.Vlak voor corona ben ik al eens bij de huisarts geweest om mijn snurken te laten onderzoeken, maar hij vroeg me of ik dat wel wilde en liet me een foto zien van iemand met een apneumasker. Eigenlijk raadde hij me t af. Ik heb een Withings slaapmat gekocht en die registreerde dat ik matige tot ernstige slaapapneu heb. Op internet gezocht en de Ruysdael slaapkliniek leek me wel wat. Ik heb bij de huisarts die alleen op,donderdag werkt de verwijzing gevraagd en dat was geen probleem.
Ik ben 10 min binnen geweest bij een kno arts, heb via Vivisol een slaaponderzoek gehad en ben daarna bij een longarts geweest die me heeft uitgelegd hoe die apneu ontstaan en dat ik er 23 van meer dan 10 sec in een uur heb. Omdat ik zelf aangaf altijd met mijn mond open te slapen en ook bij inspanning mijn mond open heb raadde hij een fullfacemasker aan.
Vol goede moed ben ik begonnen.
Maar het ‘gevecht’ met t masker viel niet mee, te los: rare geluiden, te strak: onprettig. Ik viel zoals gewoonlijk snel in slaap,maar was net als altijd na 3/4 uur wakker. Opnieuw slapen was moeilijk: Het apparaat had een piep/bromtoon. Ik hoorde mijn eigen ademhaling erg hard. Doppen in mijn oren helpen dan niet.

Bovendien zag ik er s morgens niet uit. Opgezette bovenoogleden van het vocht en onder mijn rechteroog een vochtzak doordat ik grotendeels op mijn rechterzij slaap. Die was tegen de avond pas bijna verdwenen. Ander masker, zelfde verhaal.Na 3 weken contact via Zoom met Vivisol die mij toch een neusdoppenmasker aanraadde. Maar mijn mond/ kaak zakt echt open. Ik vind de neusademhaling wel prettig, dus een kinband. Maar dan ga ik toch ‘puffen’ Mond ook afgeplakt: maar ook nu een prachtige vochtzak onder mijn oog.slecht één keer niet: met doppenmasker, de band zo laag mogelijk vastgeplakt op mijn wang en mond afgeplakt. Vannacht weer met kinband en afgeplakte mond en vanmorgen weer een vochtzak.

Ik zou alleen een band kunnen hebben die van mijn mond opzij gaat en weinig druk geeft.is er een masker die dat heeft?

Ik heb veel gelezen hier maar die vochtzak ben ik maar één keer tegengekomen. Weet iemand een oplossing? Ik heb iets gelezen over pleisters die de huid ondersteunen??

Is een neusmasker echt de beste oplossing? Heb ook de Philips dreamwear geprobeerd en de Resmed Airfit F30.

Re: Voorstellen en vragen

2
Welkom!
JokeS schreef: 26 jun 2022, 13:31 Vlak voor corona ben ik al eens bij de huisarts geweest om mijn snurken te laten onderzoeken, maar hij vroeg me of ik dat wel wilde en liet me een foto zien van iemand met een apneumasker. Eigenlijk raadde hij me t af.
Oh jee, dat vind ik niet fraai. Het kost je verder niets om CPAP uit te proberen. Ik kan er werkelijk met mijn hoofd niet bij hoe hij dit kan rijmen met het doel van de arts-patientrelatie: adviseren voor het verbeteren/behoud van gezondheid als hoofddoel. Het relevante deel van de Artseneed:
Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn
opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen. Ik luister
en zal hem goed inlichten.
JokeS schreef: donderdag werkt de verwijzing gevraagd en dat was geen probleem.
Dat is dan wel een meevaller :) Ik heb zelf ervaring met een arts die moeilijk deed, en hier op het forum komen ook regelmatig verhalen van tegenstribbelende huisartsen. Ik vind dat echt erg.
JokeS schreef:heb nu 5 weken een Resmed cpap
Dat is mooi, want dat is het beste merk op het moment.
JokeS schreef: Heb ook de Philips dreamwear geprobeerd en de Resmed Airfit F30.
De Dreamwear heeft niet echt zo'n goed kussen, deze is gevoelig voor lekkage. Daarnaast kan het driehoekige gat voor de neus makkelijk zijdelings wegschuiven, waardoor je de luchttoevoer "als een kraan dichtdraait." Niet goed dus.

De F30 is een beetje een raar geval. In principe is het kussen beter dan de Dreamwear, maar ik lees veel negatieve reviews over het model. Daarnaast is het feit dat de slang aan de voorkant zit echt iets uit het stenen tijdperk. Vanwege het hefboomeffect is deze erg gevoelig voor het blijven hangen van de slang, met gigantische lekkage als gevolg.

Ik zou u aanraden om de F30i te proberen. Let op de extra "i." Deze heeft net als de Dreamwear een aansluiting op de kruin, en een nog beter ontworpen kussen. Ik gebruik deze ook, omdat ik nog wel eens wat kwijl. Tape op de mond, daar heb ik geen zin in.

Ik vermoed dat de oogproblemen komen vanwege buitensporige lekkage. Dit is na te lezen in OSCAR maar wellicht is dat nu even te veel hooi om op de vork te nemen. U zou de Quartz of Onyix oogbeschermers kunnen proberen om de ogen te beschermen tegen ontsnappende lucht. Ik heb zelf de Onyix, en deze werkt ook geweldig met het blokkeren van licht.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen en vragen

5
JokeS schreef: 26 jun 2022, 17:21 f30i heb ik geprobeerd maar veel last van vocht
Dus u heeft zowel de F30 als de F30i gehad? Waar had u het probleem met vocht?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen en vragen

7
Vochtophoping onder de ogen klinkt als een niet goed passend masker of een masker dat te strak zit. Ik zou het vooral aankaarten bij de leverancier, want daar zijn ze voor. Mijn leverancier heeft de mogelijkheid van een maskersessie. Daarin proberen ze diverse maskers. Ik heb dat niet gedaan, maar bij dit soort problemen is zoiets wel een mogelijkheid om te overwegen.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Voorstellen en vragen

9
DirkV schreef: 26 jun 2022, 21:36 Vochtophoping onder de ogen klinkt als een niet goed passend masker of een masker dat te strak zit. Ik zou het vooral aankaarten bij de leverancier, want daar zijn ze voor. Mijn leverancier heeft de mogelijkheid van een maskersessie. Daarin proberen ze diverse maskers. Ik heb dat niet gedaan, maar bij dit soort problemen is zoiets wel een mogelijkheid om te overwegen.
Ja de leverancier heeft ook gezegd te bellen als deze laatste niet bevalt.

Re: Voorstellen en vragen

10
De bandjes moeten aan, maar niet strak. Voorbij die "gulden middenweg" leidt strakker aantrekken alleen maar tot meer lekkage.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i