Gedoe met CPAP aan boord van het vliegtuig

1
Hallo,

Ik ben van plan om deze zomer op reis te gaan. Ik heb een vliegreis geboekt bij KLM. Ik heb mijn CPAP proberen aan te melden als extra stuk handbagage (hoeft niet gebruikt te worden aan boord, ik slaap toch niet in zo'n ellendig vliegtuig) en nu willen ze van alles weten, tot aan het serienummer aan toe, terwijl in het verleden gewoon even melden dat je een CPAP bij je had voldoende was, althans bij KLM en Air Canada. Iemand enig idee waarom dit nu zo moeizaam gaat?

Re: Gedoe met CPAP aan boord van het vliegtuig

2
Dat was voor mij met KLM retourtje Amsterdam-Budapest in 2017 niet nodig. Wellicht hebben ze nieuwe regels? Desgevraagd zouden ze moeten kunnen verwijzen naar het betreffende document.

Let wel op dat ze je willekeurig bij een vluchtroute kunnen plaatsen als je niet zelf een zitplaats kiest. Dat betekent dat ze je dan verplichten om bij takeoff en landing alles in de bovencompartimenten te proppen. Als je xPAP niet in een hardcase zit kan dat slecht aflopen als je apparaat geplet wordt door een cameratas van 30 kilo of iets dergelijks.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Gedoe met CPAP aan boord van het vliegtuig

3
Ik ben bang dat je een beetje te eerlijk bent geweest.
Als je bij het inchecken gewoon meldt dat je handbagage hebt en ook nog een medisch apparaat wordt het meestal ter kennisgeving aangenomen, krijg je je boarding pass en word je een prettige vlucht gewenst.

Nu zit je in de molen en moet je met de stroom mee, denk ik.
Maar ook dat komt goed.
Puntje bij paaltje doen ze er niet moeilijk over.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Gedoe met CPAP aan boord van het vliegtuig

4
Het is hun goed recht om wat gegevens te noteren, gewicht en afmetingen lijken mij relevant, en wellicht ter controle door cabinepersoneel merk en type, soit. Maar nu willen ze perse ook het serienummer en anders no go. Ook als ik aangeef dat het apparaat niet gebruikt zal worden tijdens de vlucht (en KLM aangeeft dat dit niet mogelijk is vanwege ontbreken van een stroomvoorziening, wat niet juist is maar goed). Het serienummer is op een medisch apparaat dat mogelijkheden heeft om via internet te communiceren gevoelige informatie die ik niet zomaar weggeef.

Wellicht zijn er inderdaad juridische voorvallen geweest oid. Maar goed, de draagtas past precies binnen de toegestane afmetingen van de ‘accessoire’, dan prop ik de camera wel in de rugzak en doen we het zo.

Re: Gedoe met CPAP aan boord van het vliegtuig

6
Noorder schreef: 12 mei 2022, 15:49 Wellicht zijn er inderdaad juridische voorvallen geweest oid. Maar goed, de draagtas past precies binnen de toegestane afmetingen van de ‘accessoire’, dan prop ik de camera wel in de rugzak en doen we het zo.
De CPAP tas komt niet in de plaats van de "accessoire," maar erbij.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Gedoe met CPAP aan boord van het vliegtuig

8
Ik heb onlangs ook gevlogen. In de regels vooraf staat duidelijk vermeld dat je je CPAP niet hoeft aan te melden van tevoren. Dan moet je dat ook niet doen.
Je kunt een verklaring van tevoren invullen met serienummer en al. Ook een verklaring van je huisarts kun je opvragen. De documenten vind je bijvoorbeeld op de website van Resmed. Ik heb de Cpap evenals mijn handbagage gewoon op de checkbalie gelegd. Er werd geen woord over vuil gemaakt...

Re: Gedoe met CPAP aan boord van het vliegtuig

9
Het wel of niet aanmelden (wat mij betreft één grote farce) van je medische apparatuur is per vliegmaatschappij verschillend. De één meld het specifiek dat dit wel moet gebeuren en de ander weer niet. Het toppunt in mijn geval was een vlucht naar New York (2017). Mijn jongste dochter, toen 17 jaar jong, was toen rolstoel gebonden door een op dat moment nog niet ontdekte lage rughernia. De oudste op de vlucht van ons gezin, ik dus, werd in New York ook opgewacht met een rolstoel met een begeleider, vanwege het feit dat ik mij zelf had aangemeld dat ik een cpap patiënt was. Uiteraard heb ik daar vriendelijk voor bedankt. :')
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar