Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

42
De P30 heeft QuietAir-uitademingsopening. Deze geeft een verstrooiing van de uitademingslucht. Nu is het voor sommige mensen, bijvoorbeeld met COPD, moeilijk om tegen die druk uit te ademen. Daardoor kan koolzuurstapeling ontstaan. Het mogelijk de uitademingsdruk van de cpap te verlagen. Dit heet bijvoorbeeld ‘flex’. Hierbij wordt die druk iets verlaagd waardoor de uitademing gemakkelijker wordt. Vraag eventueel de Longverpleegkundige te assisteren.

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

43
MarBle1948 schreef: 12 jul 2022, 09:52 Deze geeft een verstrooiing van de uitademingslucht. Nu is het voor sommige mensen, bijvoorbeeld met COPD, moeilijk om tegen die druk uit te ademen. Daardoor kan koolzuurstapeling ontstaan.
Dit is natuurkundig gesproken onmogelijk. Als het circuit x liter per minuut doorspoelt, dan maakt het niet uit of dat is met een FFM, een nasaal masker of een P30i met Quietair of zonder Quietair.

Als je een masker hebt dat neigt naar dichtslibben zoals de P10 dan heeft het zin om dat goed in de gaten te houden. Dat kan makkelijk met een Dreamstation, ResMed heeft het helaas onmogelijk gemaakt. (Check de "minimum total leak", als die over de loop van weken omlaag trendeert dan is je spoelrooster aan het dichtslibben)

Dat heeft verder ook niets te maken met of iemand COPD heeft of niet. Natuurlijk is het het zo dat je iemand met COPD beter aan BiPAP kan leggen, omdat zo iemand wat hulp bij het ademen kan gebruiken in de vorm van Pressure Support (PS), de drempel tussen EPAP en IPAP. Maar dat kan dan met elk spoelend masker bedoeld voor een enkelvoudig circuit inclusief de P30i met QuietAir, mits deze goed functioneert, en in goede onderhoudstoestand is.

EPAP is overigens niet "uitademdruk." EPAP is in feite de niet-inademdruk: je krijgt IPAP als je actief aan het inhaleren bent, EPAP in alle andere gevallen. EPAP wordt ook wel onderdruk genoemd, dat is wat mij betreft duidelijker. Beeld de ademcyclus in, en je zult het zien.

Er zijn wat begrippen op een hoop gegooid, hopelijk heb ik het een beetje kunnen ontwarren.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

44
Dit is een meer voorkomend item.
Resmed heeft hier klachten over gehad en voor de N30i een ander uitlaatstuk, het multihole filter beschikbaar gesteld.
Wat je kunt doen is de leverancier/verstrekker vragen om een N30i neusstuk met multihole filter.
Wel expliciet daarom vragen. Je zet het uitlaatfiltertje zo even om in je P30i neusstuk.

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

48
Petervr schreef: Ik heb al snel dat als ik ga liggen ik het lastig vinden om op ontspannen manier uit te adem. Voor mijn gevoel moet ik zeer veel kracht zetten.
Helaas heb ik dat gevoel ook.
Gelukkig hoeven we er niet moeilijk meer over te doen.
Kan je met de quietair goed ademen, prima niks meer aan doen.
wil dat niet ga het quietair filtertje ruilen voor de multihole met gaatjes.
Zo kan iedereen dit verder prima masker gebruiken.

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

51
Peter, in dit bericht beschrijf ik hoe ik ademhaal door het P30i masker terwijl ik het opzet. Maar mocht je last hebben van het Quiet air filter, dan inderdaad kijken of je het Multihole filter kunt bemachtigen. Dan zou dat probleem opgelost moeten zijn. Je kunt dan wel weer een flinke luchtstroom kunnen ervaren uit die ventilatie gaatjes.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar