Bevochtiger noodzakelijk?

1
Beste mensen,

sinds een aantal maanden zit ik aan de CPAP. Vanuit Vitalaire werd mij geadviseerd om de bevochtiger te gebruiken wat ik ook altijd trouw deed maar ik vind het wel een heel gedoe met die waterbak en gedestilleerd of voorgekookt water.
Recentelijk is bij mijn schoonmoeder ook apneu vastgesteld en zij zit inmiddels ook aan de CPAP. Haar zorgverlener repte echter met geen woord over de bevochtiger en zij gebruikt hem zonder.
Omdat de therapie bij mijn schoonmoeder ook zonder bevochtiger prima ging (van AHI 95 naar <1) ben ik ook gestopt met de bevochtiger en eigenlijk merk ik nauwelijks verschil. Ik vind het zelfs comfortabeler zonder omdat ik die vochtige, warme lucht nooit als echt prettig heb ervaren.
Maar nu vraag ik mij het volgende af: is de bevochtiger een essentieel onderdeel voor de therapie of is het een onderdeel dat je naar believen wel of niet kan gebruiken?
Machine: Resmed Airsense 10 Elite
Masker: Resmed Mirage FX
Druk: 8,6

Re: Bevochtiger noodzakelijk?

2
Een bevochtiger is puur voor het comfort.
Ik kán niet zonder.
Mijn druk staat hoog, dus er blaast veel lucht door mijn mond.
Zelfs met bevochtiger is het soms de Sahara na een hete dag in de Afrikaanse zomer .

Maar als je hem niet nodig hebt kun je hem ook weglaten.

Overigens is het gebruik van voorgekookt water (onttrekt nauwelijks kalk), bronwater (zit kalk in) of gedemineraliseerd water ook niet nodig.
En de laatste twee nog eens een factor 1000 (!) duurder dan kraanwater ook.
Als je elke morgen het bakje even leeggooit en er een zacht doekje doorheen haalt zul je nauwelijks last van kalk hebben.
En mocht je wat aanslag hebben dan is dat met een oude tandenborstel en een beetje schoonmaakazijn of ontkalker van de Wibra ook zo weg.

Even tipje tussendoor.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Bevochtiger noodzakelijk?

4
De vaste druk van 8,6 cmh2o is nodig om adem stops te voorkomen. Of dit echt nodig is, is afhankelijk waar jouw huidige nog aanwezige ademstops uit bestaan.

Uitgaande van de AHI van rondom 2 per uur is het even handig, als je kijkt via Oscar, hoe dit is op gebouwd. Zie je alleen Centraal apneu en geen obstructief apneu en geen hypopneu, dan zou de druk in kleine stapjes van 0,2 cmh2o (Resmed) omlaag kunnen. Heb je nog steed obstructief apneu, dan zou de druk juist in kleine stapjes van 0,2 cmh2o omhoog moeten worden ingesteld om te kijken of de ahi dan nog kan dalen. Kijk ook goed hoe jij jezelf voelt bij deze drukinstelling en hoogte van de AHI. Lagere ahi werkt niet altijd beter.

Dus zomaar zeggen dat de druk onnodig hoog staat, kun je niet zomaar stellen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Bevochtiger noodzakelijk?

5
Menno M. schreef: 15 jul 2022, 14:59 En mocht je wat aanslag hebben dan is dat met een oude tandenborstel en een beetje schoonmaakazijn of ontkalker van de Wibra ook zo weg.
Een tandenborstel is slecht omdat deze het plastic zal bekrassen. Dan krijg je alleen maar meer aanhechtingspunten voor biofilm en kalkaanslag.

Als je mechanische interventie (tandenborstel) nodig hebt om kalk weg te krijgen dan doe je het verkeerd. Azijn is waarschijnlijk de boosdoener. Het werkt slecht tegen kalk, en het etst daarentegen wel metalen. Een dubbele min dus. Daarnaast ruikt het goor, niet bepaald fijn om uit te ademen.

Citroenzuur (poeder van de drogisterij of brouwwinkel) werkt direct, ruikt niet en je hoeft je reservoir niet te bekrassen:

De kalk (calciumcarbonaat) wordt direct omgezet in CO2, dat zijn de dampen die opstijgen. Klaar met 2 minuten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i