Re: Resmed perikelen

41
En weer terug bij mijn toch wel favoriete masker, de P30i.
De laatste tijd veel bezig geweest met maskers. Teveel. Fullface: Ik heb er katoenen zakzoeken tussen gehad, zeemleer, natuurzeem, gaatjeszeem, nat, droog. In het begin lijken modificaties te werken, (middag's proefliggen) maar een volle nacht? Nee.
Ondertussen een la vol zalfjes en creme's maar hoe meer ik smeer, hoe meer ik ook de indruk krijg dat mijn huid gevoeliger wordt. Het smeren ondertussen verminderd en beperkt tot 1 crème na het scheren.
Dan had ik een Swift fx gekocht, na aanvankelijk goede resultaten, (de doorstroming vind ik geweldig) toch niet helemaal mijn ding. Zonder wangbescherming wordt de huid rood en gaat irriteren, met een bescherming gaat het beter. Het heikel punt zijn de neusdoppen, middel is wat krap vanwege goed kunnen ademen en de grote (die het beste voldoet) schiet vaak een beetje uit de neus en is voor mij eigenlijk onwerkbaar.
Bij de verstrekker een nieuwe P10 besteld. De P10, het blijft een mooi maskertje maar om de een of andere reden gaat het filter me steeds meer tegenstaan. ik zal wel iets fout doen maar het wil niet meer, jammer.
Mijn small P30i was niet meer bruikbaar, deze stonk naar ranzig bakvet :confounded: snel in de kliko.
De standard was nog goed, deze flink in een sop met neutral geweekt en is weer geurvrij.
Rigoreus de dop maat L er op gezet met multi hole filter. (De dop al eerder kort gebruikt maar dacht dat hij te groot was, blijkbaar toch niet want ik voel ook na omdraaien geen lekken bij de neus).
Weer zeer goed geslapen, het gevoel van heel makkelijk in en uit kunnen ademen en gelukkig weinig last van mijn wangen gehad, en zoals het zich nu laat aanzien voelt dit weer als thuiskomen.
Wel weer wat bezig met de faceformer, mondlek loert weer om de hoek, maar toch geregeld een groene smiley.
Ik krijg ook verwijten van "je bent veel te veel met dat spul bezig" en ze krijgt van mij gelijk.
Comfort voorop, dus weer aan de P30i, en ik moet bekennen toch een heel fijn masker.
Nu proberen om niet meer te gaan rommelen. :blush:

Re: Resmed perikelen

44
Leukopor pleister, de mond dicht tapen helpt ook goed tegen lekkage. Eerst kruislings van wang tot kin en vervolgens drie lange repen van wang tot wang, eerste over de beide lippen, tweede over de eerste onder de neus en nummer drie over nummer 1 aan de onderzijde over de kin.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed perikelen

46
Snap niet dat mensen dat kunnen.
Je zal moeten niezen, hoesten of gapen.
Nee, dank u feestelijk.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Resmed perikelen

47
Menno, ik doe dit nu al een paar maanden en tot nu toe slechts 1 keer een nies neiging gehad. Ik slaap er zelfs nog met twee kinbanden erbij. De Leukopor pleister irriteert niet op de huid en voor het tapen nog even scheren. Zonder tapen en met twee kinbanden had ik vaak een lekkage van 32 tot 36 liter per minuut en soms meer dan 30 % van de gemeten tijd (dus een rode smiley)

Met 1 kinband en tapen, helaas toch nog een lekkage tussen 18 en 30 liter per minuut en nu met 2 kinbanden en tapen een lekkage van 2 tot 13 liter per minuut. Vaak 2 of 4 of 6 of 8 liter. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je vrij kunt ademen door de neus (dus zeker niet bij neusverkoudheid tapen) en dankzij de neusdoppen adem ik vrij rustig door de neus. Het gaat op dit moment zeer goed. De gehele maand juli nog steeds een score van 0,0 per uur. Laagste lekkage 1 liter en hoogste 22 liter per minuut.

Wel moet ik eerlijk zijn, dat ook ik een tegenstander was van het dicht tapen van de mond, maar als je echt moet niezen dan span je de kaakspieren aan en laat de pleisters wel snel los.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed perikelen

49
Ik was ook wel blij met mijn Vitera fullface hoor.
Ook prima resultaten, eigenlijk beter nog dan neusdoppen bij mij.
Helaas pindakaas....maar ook blij met deze.
Wel voor mezelf gezegd: Comfort voorop, geen polonaise aan mijn lijf.

Re: Resmed perikelen

50
Graag breng ik nog even een update, want ik blijf optimaliseren.
Het masker wat ik het meeste gebruik is de P30i, een prima masker kwa comfort. Maar tegen de hier algemeen geldende mening in brengt het mij elke nacht een reeks hypopneu's, en daardoor voor mij niet beter dan fullface. Ook slaap ik erg lang met dit masker.
Daar ik niet tegen de siliconen kan (krijg rode huid en uitslag) ben ik toch weer aan het knutselen gegaan.
Omdat mijn AHI letterlijk 0 is met de F30, heb ik toch weer zo,n masker opgedaan.

Hiermee ben ik aan de slag gegaan. Ten eerste heb ik de zachtste witte brillendoekjes gekocht welke maar verkrijgbaar zijn.
Nu heb ik zo'n brillendoekje op de siliconen randen van het masker gelijmd en daarbij per ongeluk het middenstuk van het neusgat kapot geknipt. Dikke pech, nou dan het stukje er maar uitgeknipt.
Waarom ik het brillendoekje gelijmd heb komt doordat met een los doekje er tussen ik veel te veel aan het prutsen was om het geval lekdicht te houden.
Nu er mee proberen te slapen. Dit gaat al een week zeer goed moet ik zeggen. Het grote verschil wat ik heb opgemerkt is dat de AHI plat 0 is en helemaal geen hypopneu's meer.
Dat het masker werkt merk ik duidelijker, de lek is 1 tot 2 liter en de ASV reageert nog beter op mijn adem.
Ik merk nu duidelijk dat mijn adem afzwakt als ik ga denken of mijmeren, meteen stuurt de ASV dit bij door een beetje druk te verhogen, hij reageert nog duidelijker.

En hiep hiep hoera! Geen eczeem, roodheid of andere uitslag tot nu toe.
Ik vermoed ook dat ik niet mondadem want heb nog geen droge mond gehad.
Verder nog immer heel erg blij met mijn ASV, wat een verademing na de CPAP.
Het kan verkeren!

Re: Resmed perikelen

51
Dus Henk, heb je nu een groter gat waar de neusgaten invallen? Verdwijnt de neus er nu niet in doordat het tussenstuk er tussen uit is?

Wel mooi dat je ontdekt hebt dat dit wel heeft geholpen. Ook slim is om dit doek vast te lijmen.

Weet je dat er ook speciale doekjes zijn met elastiek die je om het silicone gedeelte kunt spannen zodat de huid geen contact maakt met de huid?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed perikelen

52
Ik dacht eerlijk gezegd dat ik hem helemaal vernield had. Maar er blijft een dikke rand staan, de neus heeft nog veel stevigheid.
Ik denk dat de body van hard plastic het masker ook veel stevigheid bied.

Die doekjes heb ik gezien Ruud, ik had het inderdaad wel even kunnen proberen. Misschien met een volgend masker.

Ik had online zitten zoeken naar 'liefst kleurloze' brillendoekjes en vond een site waar ze mooie dikke van 20 bij 20cm hadden.
Ze werken wonderwel heel goed.

Eigenlijk heb ik nu nog een 'grotendeels' neusmasker, want ik heb het gevoel dat het mondgat de mond goed gesloten houd.

Een echte gewaarwording was dat het apparaat nog beter op mijn adem reageert, alle hypopneu's zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.

Re: Resmed perikelen

55
Het verschil met de F20 is dat de F30 en F30i ook de neuskleppen opblazen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Resmed perikelen

56
neuteboomg schreef:Maar heb je deze nog nooit getest dan?? airtouch
Eerlijk gezegd niet zo bij stil gestaan. Ik wou eigenlijk proberen een masker welke de neus vrij laat te laten werken, ook omdat ik al eerder met de F30 zeer lage AHI had. Maarja de lek hé...
Toch bedankt dat je me er nog even op wijst.
Hoe gaat het overigens bij jouw, is er verbetering waarneembaar?

Op zoek naar de beste therapie (en comfort) is er nog wel wat uit te proberen. Zo kijk ik ook nog naar de Evora fullface van Fisher & Paykel, echter ook veel klaagzang op Apneaboard, dus ik weet niet. En... Daar zit ik ook weer met het silicoon.
De Vitera ligt overigens nog zo goed als nieuw in de kast en wat was ik daar content mee.... Totdat de ellende begon😭

Persluchtpiraat heeft een groot punt met dat de neuskleppen goed open geblazen worden door de F30 (I)
Ik voel ook dat de lucht zeer makkelijk naar binnen stroomt, ademen gaat voortreffelijk. Zelf denk ik dat door de sterke luchtstroom de ASV nog beter werkt waardoor de hypopneu's nu ook verleden tijd zijn.
Door het zachte doek heb ik geen lek van betekenis, weer een probleem minder.

Eigenlijk ben ik er nu wel, als dit zo doorzet en het masker gaat het niet begeven dan durf ik een nieuwe ook wel te verknippen.

Re: Resmed perikelen

57
Henk22 schreef: 02 okt 2022, 19:09 Hoe gaat het overigens bij jouw, is er verbetering waarneembaar?

Het gaat op en neer,

ik ben ietwat aan het stoeien met de temperatuur.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Resmed perikelen

58
Kan het nog beter?...Ja het kan nog beter.

Om de zoveel tijd switch ik van P30i naar de P10 omdat mijn wangen geïrriteerd raken. Met de P10 nog nooit last van gehad.
De switch maak ik omdat ik bekend ben met eczeem en dat wil ik absoluut niet in mijn gezicht hebben, dus de irritatie moet eerst weer voorbij zijn.
Nu zit er verschil in de neusdoppen van beide type maskers.
Langzaam ben ik gemigreerd naar de L neusdoppen van de P30i, en ik merk dat ik daarmee zoveel meer lucht krijg. Dit is mijn vaste setting.
Bij de P10 is de L neusdop echter iets te groot, het is voor mij heel moeilijk om hiermee een goede aansluiting op de neus te krijgen.
Dus moet de M er op. Nu ben ik de M inmiddels 'ontgroeid' en voelt voor mij nu of ik te weinig lucht krijg.
Ik heb het ding eens goed bekeken en mij een voorstelling gemaakt dat dat ding in mijn neus ook nog wel eens wat dichter zou kunnen knijpen. Of het zo is weet ik niet maar hier vanuitgaande de neusdop mee in de schuur genomen.
Daar er een dubbele dop in zit 'ter versteviging vermoed ik' heb ik gedacht om eens te proberen zonder die 'binnendop' te slapen.
Om die eruit te krijgen, dat valt nog niet mee, mijn dremel draaide en draaide, maar het rubber is taai, het viel niet mee dat ding eruit te krijgen.
Volgende poging: een Stanleymes in de bankschroef en een punttang gepakt. Hiermee voorzichtig de binnendop gepakt en naar buiten getrokken, daarna tegen het Stanleymes afgesneden. Na een poos had ik de binnendoppen er uit.
Doordat de M dop ietsje kleiner en spitser is, kreeg ik de gedachte om de gaten van de overgebleven buitendoppen ietsje groter te maken.
Dit was zeer goed te doen met een scherpe schaar. De gaten komen nu in de buurt van de L neusdop.

Nou en toen maar kijken of ik er wat van gemaakt had, of het hele ding vernaggeld. (Zou niet de eerste keer zijn)
Ik kan hierover kort zijn. Hoewel ik wel merk dat de doppen wat slapper aanvoelen 'logisch' , blijven ze goed zitten, bijna net als origineel.
Maar wat voelt dit goed....zoveel beter als dat het was. Nu krijg ik zo makkelijk lucht, ik stel me voor dat ik dit nog niet eerder meegemaakt heb.
Ik slaap nu een week met deze M dop, en dat voldoet voortreffelijk. Ik droom alles bij elkaar, en in kleur. Heel veel lucht geeft het apparaat mij nu. Het was al prima maar nu nog een stuk beter. Ook uitademen gaat een stuk makkelijker, misschien dat de neusdop toch iets dichtgeknepen werd in de oorspronkelijke staat.
Dit wordt voorlopig mijn nieuwe 'go to'.
Het kan dus altijd beter, als je maar durft te experimenteren.

Re: Resmed perikelen

59
Henk, heb je dan geen last van inklappende neus dop(pen)? Daar had ik last van bij het F&P Brevida neusdoppen masker die ook enkelvoudig zijn uitgevoerd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar