Slaapapneu, wachtend op MRA, slaap nu met mijn hoofd hoger en snurk niet meer!

1
Ik weet sinds kort dat ik slaapapneu heb, en ben nu in afwachting van mijn MRA :)
De technische tandarts had me geadviseerd om de APP Snorklab te downloaden, zodat ik kon zien wat mijn snurkpatroon zou zijn zonder MRA en wat het straks zal zijn met MRA.
Dat scheelt nogal per nacht....
Maar nu had ik ergens gelezen, dat wanneer je je hoofd hoger legt, je snurken ook minder werd. Dus dat heb ik nu 2 dagen gedaan en ik heb al 2 dagen bijna niet gesnurkt!! Ik slaap nu met 2 kussens.
- is dit goed? Betekent dit ook dat ik in die nachten geen last heb gehad van mijn slaapapneu?
- Is dit überhaupt wel goed voor mijn rug? ik heb namelijk best wel veel rugklachten en wil het niet erger maken.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Bij voorbaat dank!

Liliane

Re: Slaapapneu, wachtend op MRA, slaap nu met mijn hoofd hoger en snurk niet meer!

2
Goeinavond en welkom!
JASPERS01 schreef: 21 jul 2022, 21:29 - is dit goed?
Het is in ieder geval beter.
JASPERS01 schreef: 21 jul 2022, 21:29 Betekent dit ook dat ik in die nachten geen last heb gehad van mijn slaapapneu?
Dat kan je niet zeggen. Eigenlijk heb je hetzelfde probleem met de MRA, het kan voorkomen dat deze geen effect heeft, ondanks dat je 'm tot het maximumbereik hebt uitgeschroefd. Het is dus belangrijk om aan te dringen voor een slaaponderzoek voor een tweede meting, anders blijf je jaren zitten met "onverklaarde" restklachten. Of overstappen op CPAP, dat kan ook altijd.

Als ik het zo lees zijn uw artsen erg gefixeerd op snurken. Maar let wel dat apneu geruisloos kan bestaan naast hoorbaar snurken, vooral bij vrouwen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Slaapapneu, wachtend op MRA, slaap nu met mijn hoofd hoger en snurk niet meer!

3
Bovendien is er behalve obstructief apneu ook nog de mogelijkheid aanwezig dat je ook centraal apneu zou kunnen hebben. Dan helpt kussens niets.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar