vervangende Dreamstation maakt lawaai

1
Hoi, gisteren heb ik mijn vervangende Dreamstation gekregen, een gereviseerde waar nieuw geluiddempend schuim in is gezet, maar ik kan er niet mee slapen. Ik heb ruim een uur, met toenemende ergernis, met het apparaat aan in bed gelegen, maar hij maakt veel meer lawaai dan mijn oude. Bovendien had ik het gevoel minder goed te kunnen ademen, ik kreeg het op een gegeven moment echt benauwd. (Instellingen had ik uiteraard exact hetzelfde staan als bij mijn oude, en ook met dezelfde bevochtiger en slang)

Uiteindelijk ben ik toch maar naar beneden gegaan en heb mijn oude weer uit de doos gehaald, de hele nacht verder goed geslapen. (Ik ben 's avonds altijd totaal uitgeput, want OSAS is niet mijn enige ziekte, dus het duurde even voor ik mij daar toe kon zetten, ik wou dat ik het eerder gedaan had want nu ben ik alsnog gebroken)

Ik heb de leverancier vanochtend gebeld, ik mag de nieuwe terugsturen (en dus mijn oude voorlopig blijven gebruiken) en ik word opnieuw op de wachtlijst geplaatst voor een andere gereviseerde.
Dat ik minder goed kon ademen, kon volgens leverancier liggen aan het feit dat de vervanger nieuwer was en dus meer kracht kon hebben. Dit leek mij vreemd, want het is toch een zelfde type machine met dezelfde instellingen.
Wat betreft het lawaai kon zij niet zeggen of dit aan het nieuwe type geluiddempend schuim lag of gewoon aan deze machine.
In ieder geval had zij deze klachten nog niet eerder gehoord van mensen die een vervangend apparaat hebben gekregen.

Heb ik gewoon pech gehad met dit apparaat of zijn er meer mensen bij wie de vervangende Dreamstation meer lawaai maakt ?

groetjes, Saskia
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: vervangende Dreamstation maakt lawaai

2
SaskiaS schreef: 18 mar 2022, 11:36 Dat ik minder goed kon ademen, kon volgens leverancier liggen aan het feit dat de vervanger nieuwer was en dus meer kracht kon hebben.
Da's een onzinverhaal om je af te poeieren. We hebben toch een drukinstelling?

Heb je (dmv. OSCAR) gecontroleerd of de instellingen (inclusief Flex etc.) daadwerkelijk hetzelfde zijn. Het zal niet de eerste keer zijn dat men een dergelijke fout maakt.

Gezien het feit dat hij meer lawaai maakt lijkt me de meer voor de hand liggende verklaring dat de druk een stuk hoger staat op het nieuwe apparaat.
SaskiaS schreef: In ieder geval had zij deze klachten nog niet eerder gehoord van mensen die een vervangend apparaat hebben gekregen.
Tja, alsof ze ooit iets anders dan dat zouden zeggen... Schone schijn voor de client :)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: vervangende Dreamstation maakt lawaai

3
Nouja, dat dacht ik dus ook, dat als de druk goed ingesteld staat het geen verschil moet maken of het een iets ouder of nieuw nieuw apparaat is.

Nee, ik heb het niet met OSCAR gecontroleerd. Ik heb namelijk zelf de instellingen aangepast naar wat mijn OSAS-verpleegkundige toentertijd op mijn oude ingesteld heeft, want de leverancier had op de "nieuwe" de instellingen gezet van toen ik net met de CPAP was begonnen. (En ja, dat heb ik vanmorgen uiteraard nog eens gecontroleerd, dat had ik goed gedaan en hij stond toch echt goed ingesteld nu).

Het lawaai is de motor denk ik en dan zo'n hoge "woesj" (ofzoiets) bij iedere in- en uitademing.
Ik hoop maar dat de volgende vervangende machine niet zo'n kabaal maakt. Ik ben heel therapietrouw maar dat gaat er met zo'n kabaal wel héél snel vanaf.
Mijn huidige cpap hoor ik nauwelijks, dat is meer een gefluister.
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: vervangende Dreamstation maakt lawaai

5
Ja, alle instellingen stonden hetzelfde (door mijzelf gecontroleerd en ingesteld). Maar goed, in ieder geval is deze nu terug naar de leverancier en sta ik weer op de wachtlijst voor een andere gereviseerde (die hopelijk minder lawaai maakt).
Tot nog toe zie ik nog geen reacties van andere mensen die hetzelfde hebben gehad, dus misschien was het toch gewoon pech.
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: vervangende Dreamstation maakt lawaai

6
ik heb sinds kort een ´´nieuwe´´ Dreamstation.
In het begin onverklaarbare keelpijn, wat volgens de artsen op te lossen was door middel van een water reservoir.
Nogsteeds niet het reservoir binnen, maar nu geen last meer. Kan het zijn dat het nieuwe schuim voor een reaktie zorgt, wat na een week weg is?
Kwa geluid het lijkt wel of deze harder blaast dan me oude apparaat, terwijl alles hetzelfde staat ingestelt.

Re: vervangende Dreamstation maakt lawaai

9
Goedemorgen
Ik ben een partner van iemand die sinds kort een nieuw dreamstation 2 van Philips heeft gekregen als vervanging van de system one
Mijn nachtrust werd nooit verstoort de system one was heel stil
Nu hoor ik een soort roetsj of misschien de ademhaling heel irritant
Hebben meer mensen dit, mijn man slaapt lekker alleen ik niet. Bedankt alvast

Re: vervangende Dreamstation maakt lawaai

11
Hallo, ik ben Elma!
Zes jaar lang had ik een super stille Dreamstation 1.
Een paar maanden geleden werd die ingeruild voor een herrie makende gereviseerde DS1. Gelukkig vond ook de leverancier
dat het apparaat wel erg luidruchtig was en er kwam een andere gereviseerde DS1.
En ja hoor, ook dit tweede apparaat zaagde en piepte er lustig op los. Helaas, nu werd mij mede gedeeld dat dit een
blijvertje was. Er waren meerdere geluidsklachten binnen gekomen en het was wel de bedoeling dat deze mensen hiermee
zouden leren omgaan en eraan zouden wennen want er was gebrek aan vervangende apparatuur.
Het vervelende is dat je van alles kunt doen om het geluid te dempen, maar niets helpt. Het geluid resoneert namelijk via de
slang en het masker. Deze conclusie ben ik overigens ook tegengekomen op buitenlandse apneu sites.
Het is bij ons 's nachts doodstil. Je hoort daardoor het apparaat des te meer.
Heb nu ten einde raad op maat gemaakte oordoppen besteld in de hoop dat deze werken. Deze doppen zijn niet bepaald
goedkoop.
Zou bijna de rekening naar Philips sturen......
Groetjes, Elma

Re: vervangende Dreamstation maakt lawaai

13
Waar staat de DS2? Veel mensen hebben deze op het nachtkastje staan en dat is precies op oor hoogte.

Ook de uitlaat of luchtinlaat niet dicht bij een muur zetten. Dit versterkt geluid. Een hol nachtkastje resoneert geluid van de motor.

Het beste kan het apparaat naast het bed geplaatst worden, niet direct op de grond (het apparaat werkt als een stofzuiger) maar op een opstapje.

De uitlaat/luchtinlaat gericht naar de open ruimte (niet naar de ombouw van het ledikant).

Door het lager plaatsen van het apparaat zal eventueel geluid/licht weerkaatst worden het ledikant/matras.

Het aanzetten kan ingesteld worden (smart instellen). Het apparaat start dan op het moment dat er door het masker geademd wordt en stopt na 2 sec nadat het masker wordt afgedaan of de slang wordt losgekoppeld. (dit geeft dan nog wel even geluid van ontsnappende lucht)

Eventueel een rubberen matje onder het apparaat kan ook nog helpen om trillingen geluid te voorkomen.

Bij een aansluiting van de slang bovenop het hoofd is een slangen hengel niet echt nodig, maar ook dan kan het handig zijn om de slang van bovenaf te laten komen waardoor de beweeglijkheid in bed enorm toeneemt en het schrapen van de slang tegen de rand van het ledikant kan worden voorkomen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: vervangende Dreamstation maakt lawaai

14
Ook ik maakte dezelfde constatering bij mijn "nieuwe" gereviseerde Dreamstation. Het lijkt wel alsof het apparaat niet de gevraagde hoeveelheid lucht kan leveren op het moment dat ik inadem. Met als gevolg dat het lijkt alsof ik het er uit moet zuigen i.p.v. dat er voldoende overdruk is om deze aanvoer te compenseren. Ik heb mijn leverancier hier op gewezen en deze heeft mij een nieuw masker toe gestuurd. Helaas maakte dit geen verschil. Ik vraag mij af of de druk misschien anders gemeten wordt waardoor dezelfde instellingen niet hetzelfde resultaat geven.
Maar als ik het zo hoor wordt er weinig geloof gehecht aan de ervaring van de gebruikers. Ik hou mij aanbevolen voor andere resultaten.

Met vriendelijke groet
Norbert Blokhuis

Re: vervangende Dreamstation maakt lawaai

15
Het apparaat staat op dezelfde plek, gebruikt hetzelfde masker. Zelf dacht ik eerst nog dat het misschien nieuwigheid was oid maar ook mijn partner vond het een groot verschil. Voorheen hoorde je echt geen verschil bij het apparaat qua in en uitademen en nu voelt en klinkt het alsof er extra lucht aangezogen moet worden door het apparaat. Mijn AHI cijfers zijn er iets op vooruit gegaan maar dat is marginaal.

Re: vervangende Dreamstation maakt lawaai

16
Ik heb de Quote weggehaald, deze is niet nodig als je direct een antwoord geeft.

Heb je wel goed opgelet of de drukinstellingen juist zijn overgenomen van jou oude DS1?

Dan moet je ook goed opletten of de slang diameter goed is ingesteld. Men levert bij de vervangende DS1 een nieuwe slang mee van diameter 15 mm. Men stelt, als het goed is, deze ook in op de DS1. Gebruik jij nu nog jouw oude slang met diameter 22 mm en dit is niet ingesteld in de DS1, dan kan dit een hoop geluid geven en drukproblemen.

Dus controleer dit goed.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: vervangende Dreamstation maakt lawaai

17
Ook ik ben mijn oude Dreamstation maar weer gebruiken om het onaanvaardbare geluidniveau van de Dreamstation 2,maar ja die moest terug naar de leverancier
en een ander merk CPAP leveren was onbespreekbaar tot mijn longarts er zich mee ging bemoeien,een mailtje van deze naar de leverancier en de volgende dag werd de Dreamstation 2 omgeruild van een Resmed 10 die zijn werk wel in stilte doet.


Groetjes,

Jan Beuwer