Re: Verstopte filters P30i en N30i

44
Hoi RuudJ

Oké, ik heb net vannacht een nieuw cushion gepakt ik zal het eens proberen met een druppeltje Dubro.
Ik weet wel dat er geen citroen in mag zitten.
En ik ken alleen dubro citroen, dus ik hoop dat er ook een hebben zonder citroen.
Dankjewel voor de tip.
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021

Re: Verstopte filters P30i en N30i

45
Inmiddels een nachtje geslapen met mijn gehalveerde filter. Ging goed. Niet benauwd en geen lawaai van lucht die ongecontroleerd naar buiten blaast. Ik heb inmiddels ook een nieuw cushion besteld en ga het huidige fabrikaat daar ook eens mee vergelijken.

Mijn conclusie is net als jullie dat de filters na verloop van tijd hun doorlaatbaarheid verliezen, wat tot een benauwde ervaring leidt. Of het ook nadelig is voor de therapie effectiviteit weet ik niet, maar het zou me niet verbazen.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Verstopte filters P30i en N30i

46
Jacquelineknuvelder schreef: 18 mei 2022, 10:00 Hoi RuudJ

Oké, ik heb net vannacht een nieuw cushion gepakt ik zal het eens proberen met een druppeltje Dubro.
Ik weet wel dat er geen citroen in mag zitten.
En ik ken alleen dubro citroen, dus ik hoop dat er ook een hebben zonder citroen.
Dankjewel voor de tip.
Jacqueline, in het middel dat jij beschrijft zit citroenzuur (citric acid) en melkzuur (lactid acid) en dat lijken mij niet zulke geweldige dingen om te gebruiken om iets dergelijks schoon te maken.
Meestal is gewoon redelijk warm (niet te warm) water genoeg om dagelijks schoon te maken en om de paar dagen met een zachte zeep.
Ik gebruik zo min mogelijk zeep omdat bijna overal citroen of een ander zuur in zit.
Mij is ooit dit aangeraden (ook voor de bril) in een flink verdunde oplossing;
GreenHub Groene Zeep, puur natuurlijk, geen citroen, geen parfum.
https://www.deonlinedrogist.nl/drogist/ ... e-zeep.htm
Mogelijk kun je vergelijkbare producten vinden, ik vond ook deze nog is goedkoper maar misschien omdat het al meer verdund is:
Klok Eco afwasmiddel ook natuurlijk (zegt AH)
https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... USEALw_wcB

Groet, Bob
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Verstopte filters P30i en N30i

47
Hallo Bob,

Ik heb gelezen (op de site van viralaire.nl/therapieën onderhoud.) dat je het ook kunt reinigen met babyshampoo.
Wat zal het lekker ruiken, krijg ik dan ook de slaap van een tevreden baby? :)
Maar het niet elke dag met shampoo doen is wel een goede tip.
Ik ben het natuurlijk meteen gaan halen.
Dus jouw tips houd ik in mijn achterhoofd.
De praktijk zal uitwijzen of mijn nieuwe cushion het nu langer volhoudt. Sorry Persluchtpiraat dat ik jou niet aansprak op jouw vraag aan mij.
Ik had op jouw vraag aan mij Ruudj een antwoord gegeven. :O
Mijn excuses. Klein scherm en niet goed gekeken. :(
Ik waardeer ook jouw meedenken.
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021

Re: Verstopte filters P30i en N30i

48
@Jacquelineknuvelder geen enkel probleem, verontschuldigen is echt niet nodig :) En thanks voor de waardering ❤️

Ik denk dat citroenzuur en melkzuur geen enkel probleem vormen. Het zijn zeer milde zuren in lage concentraties. Mijn voornaamste zorg is de vloeibare siliconen die in sommige producten zitten om als een laagje op de huid achter te blijven om vocht vast te houden. Die tasten de vaste siliconen van het masker aan. Je kan ze niet wegspoelen met water, zoals dat bij citroenzuur en melkzuur wel het geval is.

Tja, en die onderhoudstips van Vitalaire... Ik ben er vrijwel zeker van dat niemand daar echt diep over heeft nagedacht.

Wat precies wordt bedoeld met "citroenvrij" is niet duidelijk. Citroenzuur? Geen enkel punt. Citroen aroma? Wellicht, want dat is een vluchtige olie (D Limonene) en olie tast siliconen aan. Daarentegen is het schoonmaakproduct van Jason Sazama (Maskbright) volledig gebaseerd op D Limonene, en bij mijn weten krijgt hij geen klachten.

Waarom een wasmachine de elasticiteit zou aantasten maar een sopje met hetzelfde middel niet... ik zeg onzin. In het sopje moet je de bandage ook manipuleren zoals dat in een wastrommel gebeurt. Wellicht is de wastrommel zelfs milder (!). Dat het klittenband stuk zou gaan is wel een heel sterk verhaal.

Een wasdroger zou ik zeker afraden, die zijn heel agressief (vandaar dat er ook zo'n ruimte in de deur zit waar al het pluis wordt verzameld dat van de kleding af wordt geslagen).

Mijn mening over het "soppen" van slangen is volgens mij wel bekend. Ondertussen is mijn verwarmde slang al meer dan 3 jaar oud, nooit gesopt, nog altijd schoon en fris. Vroeger toen ik mijn slangen "schoonmaakte" gingen ze na een week altijd muf ruiken en zo kom je in de "sopverslaving."
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Verstopte filters P30i en N30i

51
Beste allen
Ik ben een starter, maar ik herken de verstopping van het filter na een kleine 3 maanden.
Ter reiniging heb ik het filter omgedraaid terug geplaatst in het masker en heet water druk gebruikt via de slang, masker (kraan) om het filter open te spoelen. Natuurlijk de neusgaten van het masker dichtgehouden (masker opgespannen op een kleine ronde pan)
Drogen met CPAP apparaat.
Zwarte verkleuring blijft zichtbaar op de vezels van het filter doek. Maar vuil is weg. En filter is weer door laatbaar.
Ik hoop dat dit op termijn blijft werken.
Mvg Rinus

Re: Verstopte filters P30i en N30i

52
Hallo allemaal,

Ik denk dat de ervaring dat mensen na verloop van tijd moeite krijgen met uitademen ook Resmed heeft bereikt. Sinds kort heeft Resmed namelijk een N30i en P30i masker op de markt met een '' multi hole vent'' ipv de Quiet air vent.

Als het masker een goede afdichting heeft maar je hebt last met de uitademing dan kan het vervangen van de maskerinzet naar een multi hole variant de oplossing zijn.

Mvgr

Harks37

Re: Verstopte filters P30i en N30i

54
Ik wilde er voor gaan om de P30i te gaan gebruiken, omdat het op het zicht een comfortabel apneu apparaat lijkt. Heb nu een normaal neus masker van F&P. Maar als ik dit lees met die verstopte filters ga ik wel twijfelen, of is deze twijfel onterecht? Kan iemand mij advies daar over geven?
Resmed Airsense 10 autoset, Masker Resmed Airtfit P30i, Slaaponderzoek AHI 49,3.

Re: Verstopte filters P30i en N30i

55
Hoi hoi,
Ik ben een, inmiddels, tevreden gebruiker. Ik had eerst ook een neusmasker maar daar ging mijn gezicht van kapot en heb ook wat afgetobt met verstopte filters.
Nu pak ik ongeveer elke 3 weken een nieuw neus cushion en dan is er geen probleem met verstopte filters. Mijn verzekeraar vergoedt dit gewoon.

Nu heb ik er de laatste keer een paar tegelijk besteld omdat ik bij VitalAir best lang op mijn beurt moest wachten.

Het draagcomfort is echt heel prettig.
Ik kan zeggen dat ik nu tevreden ben en er goed mee kan slapen.

Succes met het maken van je keuze.
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021

Re: Verstopte filters P30i en N30i

57
Hoi RuudM

Klopt echt, ongeveer per 3 weken. Dan merk ik dat de siliconen zachter is en min of meer verfrommeld onder mijn neus.
Ik word dan vaker 's-nachts wakker om het cushion "goed" te doen en "bij te ademen" door het cushion even van mijn neus te halen.
De stevigheid en vorm van een nieuw cushion lost dat probleem op.
Een vriend van mij werkt in de zorg en vertelde dat het daar zelfs de gewoonte om bij de cliënten elke maand een nieuw cushion te gebruiken.
Hartelijke groet,
Jacqueline

ResMed AirSense 10 AutoSet
ResMed Neuskussenmasker AirFit N30i S
Gestart op 9-11-2021

Re: Verstopte filters P30i en N30i

58
In feite geeft Resmed dit vaak ook zelf aan in hun omschrijving van het masker. Natuurlijk gebeurt dit vaak op commerciële basis omdat in Amerika deze maskers vaak gekocht worden ipv via een leverancier geleverd vanuit de zorg. In Nederland heeft men in feite afgesproken met de Zorgverzekeraar om dit jaarlijks te doen. Dus prima geregeld bij jou.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verstopte filters P30i en N30i

59
RuudJ schreef: In Nederland heeft men in feite afgesproken met de Zorgverzekeraar om dit jaarlijks te doen
De VS is het andere uiterste maar dit is echt gierig. Het kussen van mijn F30i is na 6 maanden wel uitgelebberd en vergeeld (het teken van afbrekend siliconen).

Maar goed, ik moet toch alles zelf betalen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Verstopte filters P30i en N30i

60
Dat vergeeld worden en slap "uitlebberen" laat ik mijn gedachten nog wel eens over gaan.
Kan dat niet beter? Is het materiaal niet beter te produceren? Soms krijg ik het idee dat moedwillig de kwaliteit zo teruggebracht wordt dat je verplicht bent elk halfjaar een fatsoenlijk masker aan te schaffen.
Laatst haalde ik mijn oude masker uit de zak (geen jaar oud) en je wilt niet weten hoe ranzig dat ding stonk, het was net of werd het weer terug olie.
heb er verder chemisch gezien geen verstand van maar vraag me af of dit ook weer niet met het verdien model te maken heeft.