Verbruik water resmed airsense 10

1
Goedemiddag,

Ik ben deze week voor het eerst gediagnosticeerd met slaap
Apneu. Ik heb het apparaat RedMed Airsense 10 gekregen.
Nu heb ik twijfels over het verbruik van de bevochtigde per nacht. Als ik hem tot de Max vul is en de bevochtiger Staat op stand 3 is het niveau in de ochtend ongeveer 2 mm onder het Max niveau. Mijn vraag aan andere gebruikers; is dit normaal?

Alvast bedankt.
Sander

Re: Verbruik water resmed airsense 10

2
Ik weet niet of 2mm normaal is, ik heb geen ResMed, misschien dat andere gebruikers het weten.

Wat wel van belang is, is de relatieve luchtvochtigheid van de aangezogen lucht en het verschil tussen binnen en buiten temperatuur.
Als het buiten regent en er staat een raam open dan is ook de luchtvochtigheid binnen heel hoog.
Wanneer het daarbij warm is zal de CPAP de lucht wat opwarmen waardoor iets vocht kan opnemen.
Is het koud buiten kan de lucht weinig vocht bevatten.
De koude lucht komt naar binnen en wordt opgewarmt (door de verwarming en/of de CPAP).
De lucht is dan droog. Deze warme lucht kan veel meer vocht bevatten.
Zie grafiek: Lucht van +5 graden met 100% lucht vochtigheid heeft opgewarmd tot +25 graden minder als 30% relatieve lucht vochtigheid.
De bevochtiger kan nu meer vocht aan de droge lucht kwijt en verbruikt dan meer water.
Even wat grafieken van internet en een interessante pagina:
Hoe warmer de lucht hoe meer vocht deze kan bevatten. Koelt de lucht af, kan hij minder vocht bevatten (regen, condens).
Wanneer je CPAP de binnenkomende lucht opwarmt en bevochtigd en deze daarna in de slang afkoelt, kan de relatieve luchtvochtigheid zo hoog worden dat het vocht in de slang condenseerd. De remedie hiervoor is een verwarmde slang en/of de verwarming van de luchtbevochtiger lager zetten.
Wanneer ik kampeer (zomer), is de luchtvochtigheid in de tent al aan de hoge kant. Een bevochtiger heb ik dan niet nodig. Bij de Dreamstation (1) liet ik deze dan thuis, dat scheelde weer ruimte.

modedit RM: afbeelding permanent gemaakt ipv link
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Verbruik water resmed airsense 10

3
Ja, dat is normaal.
Het hangt allemaal af van luchtvochtigheid, stand van de verwarmer, ademfrequentie, temperatuur van de kamer, hoe lang je slaapt...
De ene nacht slaap ik hem bekant leeg, de andere vraag ik me af of er wel iets uit is.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Verbruik water resmed airsense 10

4
Menno M. schreef: 31 jul 2022, 20:23 Het hangt allemaal af van luchtvochtigheid, stand van de verwarmer, ademfrequentie, temperatuur van de kamer, hoe lang je slaapt...
...en lekkage! Veel lekkage garandeert een droge bak 's morgens bij het opstaan.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i