Even voorstellen,

1
Hallo mijn naam is Frank word deze maand 56 en heb de diagnose slaapapneu gekregen ben nu 3 weken met de behandeling bezig en het gaat redelijk goed. Van 40 stops naar 2 tot 4 stops nog maar. Heb de Airsense 10 Elite met neusmasker.
Heb toch een vraag elke stop is er toch een te veel al zegt men van 0 tot 5 geen slaapapneu! Van 5 tot 15 lichte slaapapneu en boven de 15 ernstige slaapapneu. Dus 2 tot 4 ademstops gemiddeld per uur is naar mijn mening toch niet goed? Elke ademstop is toch niet goed en gezond voor je? Al is het er maar 1. Het zal wel een domme vraag van me zijn maar ik vindt dat elke ademstop er 1 te veel is.
Verder hoop ik veel adviesen hier te lezen en antwoorden te krijgen. Ik heb echt nooit geweten of gemerkt dat ik slaapapneu heb ook mijn vrouw heeft er nooit iets van gemerkt. Snurk niet echt en ben s'morgens of overdag niet moe. Ben hartpatiënt en de klachten die ik erbij heb waren voor de cardioloog voldoende om mij te adviseren om een apneu test te laten doen, dus heb ik dat laten doen en verwachtte er helemaal niets van. De Kno arts en Longarts eigenlijk ook niet echt door de uitkomsten van het vooronderzoek dus ik was echt heel erg en zeer verbaasd dat ik dus gemiddeld 40 ademstops per uur had. Nou alvast bedankt voor jullie eventuele reacties en adviesen. Tot ziens, groet Frank.

Re: Even voorstellen,

2
Dag Frank, welkom op het forum.

Het is maar goed dat de cardioloog je op apneu heeft laten onderzoeken, zelf snurkte ik wel erg veel maar had ook niet in de gaten dat het met apneu te maken heeft. Ik ben door de longarts in dit circuit terecht gekomen.
Als je hier wat topics leest kom je er wel achter dat iedereen wel wat rest apneus heeft, als dit erg laag is "1 a 2" dan is dat niet verontrustend.
Je kunt je cpap zelf ook uitlezen, hiervoor is een programma te downloaden genaamd Oscar welke je precies toont wanneer en welke type apneus je eventueel had gedurende de nacht. Hiervoor moet je het sd kaartje wat in je cpap zit dan even door dit programma laten inlezen. (wel even op slot doen als je hem uit het apparaat haalt en van het slotje afhalen als je hem er weer in doet.)
Met Oscar kun je wat dieper naar de gebeurtenissen kijken dus.
vooreerst zou ik me niet druk maken om 1 a 2 apneus want het schijnt dat ieder gezond mens er snachts wel een paar heeft.
Succes.

Re: Even voorstellen,

3
Wat we hier door elkaar halen is "valse positieven" en werkelijke apneus. De apparaten draaien ook maar een programma, en er worden ook fouten gemaakt. Adem inhouden tijdens het omdraaien komt wel eens voor, en dat kan gezien worden als een apneu.
Ja, elke echte apneu (en niet alleen apneu, zie ook UARS) geeft een stressreactie voor het lichaam en zou vermeden moeten worden.

Artsen in het Nederlandse systeem kunnen zich er niet mee bezig houden om het fijne onderscheid tussen mogelijke vals positieven en echte incidenten te houden. Het moet allemaal met de lopende band, snel en goedkoop.

Gelukkig is er zoals @Henk22 aangeeft de OSCAR software waarmee je goed voor jezelf kan zorgen, na een beetje leercurve.

Overigens is AHI een betekenisloos getal maar het wordt nog steeds gebruikt omdat het zo makkelijk is om mensen te vertellen of ze moeten ophoepelen of niet.

Ik heb zelf nooit meer dan AHI 2,5 gescoord bij mijn 3 slaaponderzoeken, en toch is mijn ASV de hele nacht bezig om m'n ademhaling recht te trekken. Ra ra...
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen,

4
Henk22 schreef: 02 aug 2022, 22:22 (wel even op slot doen als je hem uit het apparaat haalt en van het slotje afhalen als je hem er weer in doet.)
Hoi Henk,
Bedankt voor je reactie en tips. Maar wat bedoel je met het op slot doen als je de sd kaart uit het apparaat haalt? En hoe zet je het op slot en haal je het weer van slot af? Ben niet zo een techneut hierin 😀. Alvast bedankt voor de hulp.

modedit RM: complete quote ingekort

Re: Even voorstellen,

5
Welkom Frank, de AHI aanduiding die jij gaf klopt niet helemaal.

0-5 per uur is normaal, maar daar kun je toch nog verschrikkelijk moe van worden als je bijv. UARS hebt zoals PLP.

6-15 per uur is lichte vorm van apneu.

16 - 29 per uur is matige vorm van apneu

30 of hoger per uur is ernstige vorm van apneu.

Bij een apneu onder de 16 per uur mag je na de ontdekking nog blijven autorijden, maar ga daar wel goed mee om. Als het qua vermoeidheid niet gaat, dan eventjes niet doen.

Heb je een apneu hoger dan 16 per uur, dan mag je na de ontdekking twee maanden (beroepschauffeurs drie maanden) niet rijden. Je AHI moet dan eerst een twee maanden gemiddelde hebben van 15 of lager alvorens je weer mag rijden.

Dan het slot van een sd kaart. Als je naar het sd kaartje kijkt, dan zie je aan de rechterkant een schuin hoekje aan de rechter bovenkant. Aan de linkerkant zie je een schuifje zitten. Dat is het slot. Staat het naar boven geschoven, dan staat het open en kun je gegevens op het kaartje schrijven en ook verwijderen. Staat het naar beneden geschoven, dan staat het sd kaartje op slot en is het beveiligd tegen (over)schrijven of wissen van gegevens.

De waarschuwing stamt nog uit de tijd dat Windows ongevraagd een extra bestand op het kaartje plaatste en dat het Resmed S9 apparaat dit niet herkende en dat je daardoor het sd kaartje moest formatteren (inhoud geheel wissen). In feite is het op slot zetten dus niet echt meer nodig, maar voor de veiligheid vragen we het bij Oscar nog wel steeds. De gegevens op het sd kaartje zijn door de arts en door de leverancier (ivm controle of er aan eis van tenminste vier uren gebruik in vijf van de zeven dagen wordt voldaan = eis van de Zorgverzekeraar voor het in bruikleen ter beschikking stellen van het apparaat) opvraagbaar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen,

6
Hoi RuudJ,
Super bedankt voor je reactie en tips het is me nu helemaal duidelijk.
Je krijgt zomaar van het ene op andere moment de diagnose slaapapneu te horen dus is alles nieuw voor me.
Ben me er in aan het verdiepen over hoe en wat. Groet Frank.