Re: OSAS heb ik dat vermoedelijk alleen snap uitslag niet

3
Peter vdS schreef: 05 aug 2022, 09:03 Je neef heeft gelijk. Je hebt 23.8 ademstops per uur. Dat is meer dan één keer per drie minuten. Ik zou tot aan die afspraak veel rondneuzen hier op het forum. Veel informatie te vinden.


Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie, ik voel me laatst tijd niet goed. Bijna elke nacht slaap ik niet goed. S’nachts slaap ik dan even dan schrik ik wakker van verstikking dan kan ik niet meer slapen.
Gewoon heel raar is dat.

Overdag ben ik heel erg moe, voel m dan slaperig kan me niet goed Concentreren vergeetachtig.

Re: OSAS heb ik dat vermoedelijk alleen snap uitslag niet

4
Welkom Nordin,

Zoals Peter al aangaf je hebt een AHI van 23,8 per uur. Dit is een matige vorm deze ligt tussen 16 en 29 in. 6-15 = lichte vorm en 0-5 is normaal. 30 en hoger is een ernstige vorm van apneu. Maar ook bij een apneu die tussen 0 en 5 ligt kun je ernstig vermoeid zijn. Hoofdzaak is dus meer te kijken naar de klachten dan naar de AHI hoogte.

Bij een AHI van hoger dan 15 per uur, mag je officieel niet meer autorijden voor tenminste twee maanden nadat je gestart bent met de cpap therapie en in die twee maanden moet het maandgemiddelde gedaald zijn tussen 0 en 15 per uur. Dit als privérijder. Ben je een beroepschauffeur dan geldt een termijn van drie maanden. Meld dit niet aan bij het CBR, daar je nog niet behandeld wordt en je nog niet weet of de therapie aan zal slaan. Je bent het niet verplicht te melden en ook als de behandeling goed aanslaat, dan hoef je het nog niet te melden. Pas eventueel bij een verlenging van een rijbewijs zou je het kunnen vermelden, maar dan nog als je Ahi ruim onder de 15 per uur ligt, niet nodig om te melden.

Ik zal proberen je uitslag enigszins uit te leggen.
AHI supine (/h) 21,9 is je ahi score in rugligging. Je ligt 80 % van de gemeten tijd op je rug.
Jouw AHI in niet rugligging is 31,4 per uur en dit sluit gelijk de Slaap Positie Trainer uit als zinvolle therapie. Je hebt dus te veel AHI in zij- of buikligging. Een SPT kan werken als de AHI in zijligging onder de 10 per uur ligt en dit in rugligging twee keer hoger of nog meer is.

De langste ademstop was 39 sec, maar dit kan in andere nachten langer of korter zijn.
De gemiddelde duur was dus 16 sec en dat is bij meerdere mensen vaak het geval. Tenminste 10 sec moet een apneu of hypopneu duren voordat dit officieel een apneu of hypopneu genoemd mag worden.

Een hypopneu is geen ademstop. Het is een ademhaling met een afnemende ademvolume binnen een bepaalde tijd en ademhalingen. Meestal ontstaat er tijdens een Hypopneu een zuurstofdaling van 3 % of 4 % waardoor de saturatie (zuurstof in het bloed) onder de 90 % daalt, bij jou is dat dus tot 89 % gedaald. Je snurkte dus 11,2 % van de gemeten tijd. Je ODI (Oxygen Desaturatie Index) is 17,8 per uur, wat inhoud dat je 17,8 keer per uur een daling van je zuurstof had met 3 of 4 % (staat niet vermeldt in je verslag) Zuurstofdaling is slecht voor je organen (ook jouw huid is een orgaan) Gemiddeld was jouw saturatie 95 % en dit is best oké.

Je slaaptest was een PolyGrafie, twee banden om de borst, zuurstofbril en een Oximeter op je vinger. Hiermee wordt in feite geen Centraal apneu gemeten, soms kan men dit herleiden uit de afdrukken van de ademhaling, maar om dit goed te weten te komen, moet je eigenlijk een PSG test (PolySomnoGrafie) ondergaan, met alle plakkers op het hoofd en in de hals en dan wordt vaak ook de bewegingen van de ledematen gemeten. Je kunt last hebben van PLMD (rusteloze ledematen) Dit gezien de opmerking. Onrustige registratie, veel beweging.

Je hebt door de rugligging veel obstructief apneu, 91,21 % (21,7 stops per uur) en dit kan komen door het dichtklappen van de luchtweg door slap weefsel, Gehemelte, tong , huig enz.

Centraal apneu is niet vastgesteld. Dit is een apneu bij een open luchtweg, die door het ontbreken van het ademhaling signaal vanuit het ademhalingscentrum in de hersenen ontstaat. Als je de cpap therapie start komen vaak ook centrale ademstops voor.

Mixed apneu is obstructief en centraal apneu samen.

Hypopneu is dus geen ademstop en was hier dus 8,79 % (2,1 per uur)

Je Hartslag was gemiddeld 87 per minuut in rust was deze het laagst 71en het hoogst 109 per minuut. Dit laatste kan ontstaan tijden ademstops.

Ik hoop dat je hier wat meet verder kan?

Lees vooral eens de volgende onderwerpen door:

https://forum.apneuvereniging.nl/download/hormonen.pdf

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=40&t=8295
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar